کد خبر: 427402
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۴:۰۷:۱۵
| |

آیا جنگ یمن سالها ادامه خواهد داشت؟

تحلیلگران معتقدند به رغم اظهارات خوش بینانه نماینده ویژه سازمان ملل در یمن پیرامون جنگ این کشور اما در سایه درگیری‌های میدانی، جنگ یمن همچنان ادامه خواهد داشت.

آیا جنگ یمن سالها ادامه خواهد داشت؟
کد خبر: 427402
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۴:۰۷:۱۵

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تحلیلگران معتقدند، در نتیجه مداخلات منطقه‌ای و اختلاف معادله‌های درگیری در داخل، یمن امروز در مقایسه با اویل جنگ پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد و این مساله نشان می‌دهد نکاتی وجود دارند که می‌توانند همه چیز را به خانه اول بازگردانند و جنگ سال‌ها ادامه پیدا کند.

عبدالله الجفری، کارشناس نظامی و راهبردی یمن می‌گوید، ترکیب سیاسی در سازمان‌های بین‌المللی شبیه مافیا می‌ماند و تنها هدف‌شان پترودلار است.

وی افزود: شورای امنیت با صدور قطعنامه‌های خود به ما تجاوز کرد. ما از خود دفاع می‌کنیم و حق دفاع در تمامی کنوانسیون‌ها و عرف بین‌المللی مشروع است. ما تا آخرین قطره خون از اصول خود دفاع و با دشمن مقابله می‌کنیم.

الجفری گفت: هنگامی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانست جبهه " نهم" را 26 ژانویه 2020 آزاد کند، شورای امنیت ضمن برگزاری نشست فوق‌العاده و غیر علنی از طریق وزرای خارجه کشورها از جمله آمریکا و انگلیس پیام‌هایی فرستاد. ما به این پیام‌ها اهمیتی نمی‌دهیم زیرا از طمع ورزی‌ها و منافع آنها در استان‌های شرقی یمن؛ شبوه، مأرب، حضرموت که غنی از منابع طبیعی و بخصوص نفت هستند، خبر داریم.

این کارشناس راهبردی گفت: پس از شکست مذاکرات و میانجیگری‌های منطقه‌ای که عمان با دولت مستعفی انجام داد، آنها حقوق ملت یمن از جمله باز کردن راهی که صنعا را به مأرب، شبوه و حضرموت متصل می‌کند، انتقال درآمدهای نفتی به بانک صنعا و پرداخت حقوق کارمندان نظامی و غیر نظامی دولت از این درآمدها را رد کردند. آنها همچنین تبادل اسرا و فعالیت نیروگاه گازی مأرب را رد کردند. صنعا این شروط را پس از محاصره ظالمانه و اتمام تمامی مخازن نفتی در راستای رفاه حال مردم و نه انصارالله تعیین کرده بود.

الجفری گفت، تنها راه حل پیش روی صنعا بازگرداندن مأرب به آغوش وطن، آزادسازی آن و پس گرفتن منابع آن است که توسط این کشورها غارت شده‌اند و این کشورها از درآمدهای نفتی استان مأرب برای خرید سلاح جهت جنگ با ملت یمن استفاده می‌کنند.

الجفری پیرامون تداوم جنگ و روشن نبودن پایان آن گفت: مهم نیست این جنگ چه زمانی تمام می‌شود ما تا آخرین قطره خون از کشور دفاع خواهیم کرد و تمامی پتانسیل‌های نظامی فراهم است و امروز پتانسیل‌های نامحدودی داریم و کارهای زیادی وجود دارند که ممکن است دیگران را غافلگیر کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها