کد خبر: 427444
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۵:۴۸:۲۱
| |

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم 5 هزار و 92 تومان تعیین شد

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس هزینه های تولید 5 هزار و 92 تومان و قیمت جو 4050 تومان تعیین و به دولت پیشنهاد شد.

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم 5 هزار و 92 تومان تعیین شد
کد خبر: 427444
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۵:۴۸:۲۱

اعتمادآنلاین| محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور امروز در نشست خبری در ارتباط با خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیش رو اظهار کرد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی دولت را مکلف کرده که هر ساله قبل از پایان شهریورماه و آغاز سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که وزارت جهاد کشاورزی آنها را پیشنهاد داده به طور رسمی از طریق رسانه ها اعلام کند.

وی افزود: این اطلاع به موقع باعث می شود که کشاورزان بتوانند در ارتباط با محصولاتی که برای سال جدید قصد تولیدشان را دارند بر اساس هزینه های تولید و نرخ خرید انتخاب کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: قیمت پیشنهادی و نهایی که برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در نظر گرفته می شود باید بر اساس نرخ های واقعی و هزینه های تولید باشد تا بتوان برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی گام برداشته شود.

ملک زاده گفت: سال های زیادی است که دولت با اعلام دیرهنگام نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی این قانون را نقض می کند به طوریکه حتی در مواردی حتی با هفت ماه تاخیر این نرخ ها اعلام شده که این امر باعث سردرگمی و ضرر و زیان کشاورزان شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد: در برخی از موارد نرخ های خرید تضمینی که توسط دولت اعلام شده است با هزینه های تولید و واقعیات اقتصادی کشور همخوانی نداشته اما انتظار می رود که دولت در سال جاری نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بر اساس هزینه های تولید مشخص و به موقع اعلام کند.

وی افزود: در صورتی که نرخ خرید تضمینی بر اساس واقعیات اعلام نشود عدالت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی ذبح می شود و حتی ممکن است کشاورزان در سال جاری نیز مانند سال گذشته از خرید تضمینی گندم توسط دولت استقبال نکند.

ملک زاده ادامه داد: در صورتی که دولت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به صورت عدالانه و منطقی تعیین کند به طور قطع کشاورزان به صورت خودکار به سمت تولید کالاهای استراتژیک و اساسی برای کشور می روند و دیگر مانند سال جاری محصولاتی آب بر و بیش از اندازه تولید نمی کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: در سال زراعی جاری نیز کشاورزان به دلیل عدم اعلام نرخ واقعی گندم به سمت تولیدات محصولات دیگری مانند هندوانه، گوجه فرنگی ، پیاز و سیب زمینی و سایر صیفی جات رفتند که این تولید بیشتر از اندازه در زمان پیک برداشت مشکلات جدی برای بازاررسانی داشت و محصولات کشاورزان روی دستشان باقی ماند که این امر منجر به هدررفت منابع آب و خاک کشور نیز می شود.

وی گفت: برای سال زراعی پیش رو نیز بسیار مهم است که دولت قیمت کالاهای استراتژیکی مانند گندم، جو، کلزا و چغندر قند را با قیمت های منطقی تعیین و اعلام کند تا بتوان خودکفایی و تامین کالاهای استراتژیک کشور را در داخل کشور تامین کرد و در این شرایط نیازی به واردات از کشورهای بیگانه نداشت.

قیمت نهاده های کشاورزی 200 تا 300 درصد افزایش یافت

ملک زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به افزایش قیمت بی سابقه نهاده های کشاورزی در سال جاری گفت: در سال جاری نهاده های تولید 200 تا 300 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: در بخش کود هم اینک کمبود وجود دارد و دولت باید کود مورد نیاز کشاورزان را به اندازه نیاز بازار تامین کند اما در حال حاضر کشاورزان تنها می توانند 50 تا 60 درصد کود مورد نیاز خود را به صورت یارانه ای تامین و مابقی آن را باید با سه برابر افزایش قیمت از بازار آزاد خریداری کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: سموم کشاورزی نیز در سال جاری با حذف ارز 4200 تومانی 200 تا 300 برابر افزایش یافته است و تولیدکنندگان برای تهیه این محصولات با مشکلات جدی در زمینه کیفیت و کمیت مواجه هستند و احتکار در بازار زیاد شده است.

ملک زاده تصریح کرد: قیمتم مصوب تراکتور که 130 تا 180 میلیون تومان است کشاورزان برای خرید باید 300 میلیون تومان پرداخت کنند.

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم 5 هزار و 92 تومان تعیین شد

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برآورد نظام صنفی کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 99 - 1400 گفت بر اساس آنالیز هززینه های تولید قیمت هر کیلوگرم کندم با ارز نیمایی 5 هزار و 92 تومان محاسبه شده که آنالیز آن قابل ارائه به دولت است.

وی افزود: قیمت جو نیز با در نظر گرفتن هزینه های جدید تولید تا به امروز 4050 تومان، کلزا 10227 تومان و چغندر قند بهاره 1001 تومان است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: در حال حاضر در محصولات اساسی واردات وجود دارد اما در صورتی که دولت از کشاورزان حمایت بکند می توان آنها را ظرف مدت چند سال در داخل تولید کرد.

ملک زاده با اشاره به تورم موجود در جامعه گفت: در صورتی که هزینه های تولید بر اساس روال فعلی افزایش پیدا بکند باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را حتی از این نرخ اعلام شده نیز تجدیدنظر کرد و نرخ جدیدی در شورای اقتصاد تعیین کرد.

وی افزود: کشاورزان نیازمند 3 میلیون و 500 هزار تن کود اوره به صورت یارانه ای هستند که دولت قبل از آغاز سال زراعی جدید باید آنها را تامین کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور افزود: در حال حاضر نرخ هر کیسه کود اوره در بازار آزاد که نرخ آن در سال گذشته 60 تا 70 هزار تومان بود امسال به 160 تا 180 هزار تومان افزایش یافته است و نرخ هر لیتر سم نیز از 80 هزار تومان به 200 هزار تومان افزایش یافته است.

نرخ سموم کشاورزی 300 درصد افزایش یافته است

ملک زاده گفت: حتی سموم هایی که در سال های گذشته ماده اولیه آن با ارز ترجیحی وارد شده است در سال جاری به نرخ گذشته توزیع نمی شود و شاهد افزایش 300 درصدی قیمت ها در بازار هستیم.

وی از دولت درخواست کرد که نظارت دقیق تری بر قیمت نهاده های تولید در بازار صورت بگیرد و گفت: متاسفانه نظارتی بر قیمت نهاده های کشاورزی صورت نمی گیرد و قیمت آنها به صورت روزانه افزایش می یابد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: عدم توجه دولت به هزینه های تولید و تعیین نرخ خرید تضمینی بدون این فاکتور باعث می شود که کشاورزان از 14 تا 15 میلیون تن گندمی که تولید می کنند مانند سال گذشته بخشی را به دولت تحویل ندهند و دولت مجبور به واردات شود.

کشاورزی می تواند ناجی اقتصاد باشد

وی تاکید کرد: کشاورزی می تواند ناجی اقتصاد باشد به طوریکه در سال گذشته نیز طراز منفی اقتصادی کشور را با رشد مثبتی که داشت به بالای صفر رساند.

خودکفایی روغن در ظرف چند سال قابل تحقق است اگر دولت حمایت کند

ملک زاده ادامه داد: 90 درصد از روغن کشور از محل واردات تامین می شود که با حمایت دولت می توانیم ظرف چند سال به خودکفایی برسیم همانطور که در تولید شکر به خودکفایی رسیدیم اما به دلیل عدم حمایت این مهم از دست رفت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور همچنین به کهنه بودن ماشین آلات کشاورزی از جمله برای کاشت و برداشت اشاره کرد و گفت: بسیاری از کمباین هایی که اکنون در مزارع کشور کار می کنند مربوط به 30 تا 40 سال گذشته هستند که خسارت زیادی را در زمان برداشت ایجاد می کنند.

ماشین آلات کهنه کشاورزی 10 درصد ضایعات ایجاد می کنند

وی افزود: محصولات کشاورزی دارای ضایعاتی 35 درصدی هستند که 10 درصد آن مربوط به این تجهیزات کهنه است.

ملک زاده در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: در صورتی که دولت به واردات ماشین آلات تسهیلات ارزان قیمتی بدهد و بدون تعرفه آنها را وارد کنند می توان میزان بهره وری در بخش کشاورزی را بهبود داد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در پاسخ به سوال دیگر تسنیم گفت: در بخش نشا کاری برنج و برداشت آن اقدامات خوبی انجام شده است و ضریب مکانیزاسیون به 50 درصد افزایش یافته است اما در این بخش نیز باید به سمت مکانیزاسیون صددرصدی برویم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها