کد خبر: 427884
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۰۹:۲۳:۵۳
| |

ایرج راد:

کانون سراسری فعالان تئاتر تشکیل می‌شود

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر با اشاره به پیوستن دو کانون تئاتر کودک و نوجوان و انجمن بازیگران تئاتر به قانون اصناف وزارت کار و امور اجتماعی در سایه تحقق تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه گفت: در آینده بسیار نزدیک کانون سراسری فعالان تئاتر به محوریت خانه تئاتر تشکیل خواهد شد.

کانون سراسری فعالان تئاتر تشکیل می‌شود
کد خبر: 427884
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۰۹:۲۳:۵۳

اعتمادآنلاین| تحقق تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اقدامات جدی و پیگیرانه آن از سال 1398 با رویکرد جلب تشکیل جمعی واحد برای پیگیری مطالبات اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب قلم و رسانه مطرح شد. اتفاقی که بعد از پشت سر گذاشتن جلسات مختلف و متعدد در نهایت در پاییز سال 98 به تصویب آیین‌نامه تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه بدل شد.

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور از زمستان 1398 و عواقبی که این ویروس در فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله تعطیلی این فعالیت‌ها داشت، شاید مهم‌ترین آسیب آن به خطر افتادن معیشت و اقتصاد فعالان عرصه فرهنگ و هنر بود. این مسئله در حوزه تئاتر که اقتصادی به‌مراتب ضعیف‌تر نسبت به دو حوزه سینما و کتاب دارد طی تعطیلی اسفند ماه 98 تا ابتدای تیرماه 99 بیشتر خود را نشان داد.

جایی که بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر و تماشاخانه‌داران دولتی و خصوصی که مهم‌ترین راه کسب درآمد و معیشت و اقتصادشان به تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی گره خورده بود بیشترین لطمه را در این حوزه متحمل شدند.

9 تیرماه 1399 ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر با اشاره به نهایی شدن و به تصویب رسیدن آیین‌نامه تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه یکی از مهم‌ترین مطالبات به‌حق هنرمندان تئاتر را به رسمیت شناخته شدن شغل آن‌ها و قرار گرفتن در رده مشمولان بیمه بیکاری در بازه زمانی اتفاقاتی چون تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دلیل بحران‌های مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا دانست. اتفاقی که در نهایت بار دیگر پرچم‌داری و قافله‌سالاری آن برای تحقق و اجرایی شدن به نام هنرمندان تئاتر کشور نوشته شد.

در راستای این مسئله با ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از خاطر شما می‌گذرد.

انجمن تئاتر کودک و بازیگران خانه تئاتر پیشگام ارسال مدارک به وزارت کار

ایرج راد در تشریح فعالیت‌ها و اقدامات خانه تئاتر در مسیر پیوستن انجمن‌ها و کانون‌های تئاتری جهت شکل‌گیری انجمن فراگیر اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ذیل مجموعه وزارت کار و امور اجتماعی گفت: بیستم مردادماه 1399 در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون بند چهار برگزار شد، در گام نخست انجمن تئاتر کودک و نوجوان و انجمن بازیگران خانه تئاتر درخواست خود را برای پیوستن به اصناف وزارت کار به این کمیسیون ارسال کردند.

وی ادامه داد: همکاران‌مان در وزارت کار در انتظار اساسنامه دو کانون نام‌برده هستند و به محض آنکه اساس‌نامه از طریق وزارت کار به هیأت مؤسس ارائه شود پس از بررسی در مجمع عمومی و خوانش اساس‌نامه، در نهایت شاهد تصویب آن خواهیم بود.

راد درباره پیوستن دیگر انجمن‌های خانه تئاتر گفت: طی هفته آینده شاهد پیوستن تعدادی دیگر از انجمن‌های خانه تئاتر مورد تأیید کمیسیون بند چهار در راستای تحقق هرچه سریع‌تر تشکیل کانون‌های فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه خواهیم بود.

پیوستن خانه تئاتر به وزارت کار، قدرت و اختیارات‌مان را افزایش می‌دهد

رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر در پاسخ به این پرسش که آیا پیوستن به وزارت کار و امور اجتماعی در راستای تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه باعث کم شدن قدرت و اختیارات خانه تئاتر نخواهد شد؟ ضمن رد قاطعانه این مساله گفت: با تحقق این امر یعنی پیوستن کانون‌های مختلف زیرمجموعه خانه تئاتر به کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه در نقطه مقابل شاهد قدرت پیدا کردن اختیارات خانه تئاتر در راستای مطالبه حقوق بر حق هنرمندان تئاتر خواهیم بود.


وی افزود: در کنار این مسئله یادآوری این نکته نیز ضروری است که طبق اساس‌نامه و مجوزی که پیش از این در راستای فعالیت‌های صنفی داشته‌ایم با پیوستن به کانون‌های فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه جایگاه فعالیت ما به شکل مستقل و با قدرت بیشتری ادامه پیدا خواهدکرد. در راستای پیگیری مسائل صنفی و همچنین دیگر مسائل مرتبط با عرصه فرهنگ و هنر می‌توانیم این بار با دستی بالاتر و با قدرتی بیشتر به دنبال پیگیری مطالبات برحق‌مان در حوزه فعالیت‌های صنفی باشیم.

به گفته راد، ارتباط میان خانه تئاتر و انجمن‌ها بعد از پیوستن به وزارت کار مانند ارتباط سندیکاها و اتحادیه‌ها برقرار خواهد شد.

وی در این‌باره توضیح داد: یکی از اشکالاتی که در ارسال مدارک انجمن‌ها وجود دارد، این است که آنها مدارک خود را تحت‌عنوان کانون ارسال کرده‌اند، در صورتی که کانون، از پیوستن انجمن‌های مختلف تشکیل می‌شود که همان خانه تئاتر است. یعنی خانه تئاتر به کانون سراسری هنرمندان تئاتر تبدیل خواهد شد. در این صورت، مسائل حقوقی که برای انجمن‌ها مطرح می‌شود، از طریق کانون‌ها حل می‌شود.

کانون‌ها در حوزه بودجه باید متکی به خود باشند نه دولت

رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه برای یکی از اصلی‌ترین مطالبات خانه تئاتر طی یک دهه اخیر مسئله بودجه و استقلال بودجه‌ای این نهاد بوده است و آیا با پیوستن خانه تئاتر به وزارت کار و امور اجتماعی شاهد این استقلال بودجه‌ای خواهیم بود، خاطرنشان کرد: مفاهیمی مانند کانون‌ها و سندیکاها در حوزه ردیف بودجه دولتی هیچ گاه قرار نداشته و امروز نیز در این حوزه تعریف نمی‌شوند. در حقیقت کانون‌ها می‌توانند منابع مالی خود را از نهادهای مرتبط تأمین کنند؛ چراکه فعالیت اصناف و کانون‌ها به شکل غیردولتی تعریف شده و باید متکی به خودشان باشند.

پیوستن به وزارت کار یعنی تحقق تعریف شغل هنرمندان تئاتر

راد تصریج کرد: هم‌زمان با پیوستن کانون‌های خانه تئاتر به انجمن و تشکل فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه ذیل مجموعه وزارت کار، تمامی شاخه‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان شغل رسمی در این وزارت‌خانه به ثبت می‌رسند. به‌این‌ترتیب از تمامی مزایا و امکانات مشاغل دیگر مانند حق بیمه، حقوق ایام بیکاری و نظایری از این دست بهره‌مند خواهند شد که البته این حقوق با تعریف و قوانین حقوق کارگری و کارفرمایی متفاوت است.


وی در تشریح این مسئله با تاکید بر آنکه در حقیقت این حقوق بر اساس فعالیت‌های کانون سراسری و تصمیم‌گیری انجمن‌ها و در نهایت به تایید و تصویب رسیدن وزارت کار تعیین خواهد شد، خاطرنشان کرد: مسئله‌ بسیار مهم دیگری که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت آنست که ما در شکل فعالیت های هنری شاهد حضور کارفرما نخواهیم بود. در بعضی از موارد در ارتباط فعالیت‌های کارگری و کارفرمایی شاهد این اصل هستیم که خود هنرمندان می‌توانند در جایگاه مشترک کارفرما و کارگر تعریف و شناخته شوند.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر تصریح کرد: کارگر در شکل تعریف حقوقی و قانونی موضوعی است که در ارتباط مستقیم با وضعیت قوانین حوزه کار تعریف و تطبیق پیدا می‌کند. در حقیقت با گام برداشتن در این مسیر می‌توانیم با برگزاری جلسات مختلف و گفتگوهای متعدد به راهکارهای عملی و اجرایی و نتایج درخشانی دست پیدا کنیم که تمامی این موضوعات را تا عملی شدن نهایی در تعامل با وزارت کار پیگیری خواهیم کرد.

کانون‌ها در ارسال مدارم تعجیل کنند

راد در پایان در راستای تحقق مطالبه چندین دهه هنرمندان تئاتر در مسیر به رسمیت شناخته شدن حرفه و پیشه آن‌ها به‌عنوان شغل و قرارگرفتن فعالیت‌های صنفی آن‌ها تحت لوای قانونی و از زیرمجموعه‌های اصناف وزارت کار از تمامی کانون‌های خانه تئاتر درخواست کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مدارک خود را به خانه تئاتر به‌عنوان بازوی اجرایی جهت تحقق این امر ارسال کنند تا بتوان در کوتاه‌ترین بازه زمانی شاهد این مهم باشیم که بار دیگر هنرمندان تئاتر به عنوان قافله‌سالاران فعالیت‌های صنفی ذیل مجموعه تشکل‌های فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه نام خود را به ثبت برسانند و از مزایای قانونی و حقوقی این حوزه بهره‌مند شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها