مخالفت یک فعال محیط‌زیست برای تشکیل وزارتخانه‌ای برای طبیعت

طی چند روز گذشته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از بررسی پیشنهاد تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی در خانه ملت خبر داده بود.

مخالفت یک فعال محیط‌زیست برای تشکیل وزارتخانه‌ای برای طبیعت
کد خبر: 427952
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۱۲:۳۳:۲۱

اعتمادآنلاین| یک فعال محیط زیست می‌گوید تشکیل وزارتخانه راهکار اصلی موضوع اصلاح ساختار محیط زیست کشور نیست و این تغییر دادن‌ها سبب اتلاف هزینه و وقت می‌شود.

محمد مجابی افزود: یکی از مهمترین مباحثی که در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست به آن اشاره شده، مدیریت یکپارچه محیط زیست در کشور است. ساختاری که در کشور باید به حفظ محیط زیست بپردازد باید در عین چابک بودن توانایی‌های لازم برای اداره محیط زیست را داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات در کشور ما مباحث مرتبط به حوزه محیط زیست را با موضوعات حوزه منابع طبیعی مرتبط می‌دانند این درحالیست که محیط زیست مباحث متعددی دارد که با حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت، معدن، اقتصاد و... تداخل دارد بنابراین محیط زیست فقط مرتبط با موضوعات منابع طبیعی نیست. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به هر کدام از این حوزه‌ها به صورت جداگانه پرداخته شده است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه ساختار محیط زیست کشور باید به‌گونه‌ای باشد که به ضابطه‌گذاری بپردازد سپس بر اجرای آن‌ها نظارت کند، تصریح کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست اشاره شده است که دستگاه حفظ محیط زیست کشور باید توان برخورد با متخلفان این حوزه و جرم انگاری را داشته باشد همچنین این دستگاه باید بتواند صنایع و اقتصاد کشور را به سمت فناوری‌های سازگار با محیط زیست و اقتصاد سبز تشویق کند.

مجابی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به مراتب قدرت بالاتری نسبت به وزارت محیط زیست و منابع طبیعی دارد، گفت: رییس این سازمان معاون رییس جمهوری است و خیلی از موضوعات این حوزه مستقیم از سوی رییس جمهوری پیگیری می‌شود و سایر وزارتخانه‌ها نیز باید به آن پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است امکانات مناسب در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد، اظهار کرد: تجهیزات و آموزش‌های لازم در ارتباط با موضوع حفاظت هوشمند از جمله این امکانات است. برای پاسخگویی بهتر به مشکلات دستگاه متولی محیط زیست باید ارتباط خود را با نهادهای علمی و دانشگاه‌ها بیشتر کند. اگر مجموع این اتفاقات رخ دهد ساختار مناسبی که مدنظر برای حفظ محیط زیست کشور است، شکل می‌گیرد.

به گفته مجابی یکی از بهترین شیوه‌های هماهنگی موضوعات زیست محیطی در کشور شورای عالی محیط زیست است. اگر جلسات این شورای عالی بیشتر و با دقت بهتری برگزار شود اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: این موضوع که باید برای اصلاح ساختار محیط زیست اقداماتی انجام داد، درست است. سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند در عین توانمندی بالا پاسخگویی صریح و متناسب با نیازهای جامعه و توسعه پایدار داشته باشد. از این‌رو باید روی شیوه‌های مختلف اصلاح ساختاری مطالعاتی صورت گیرد.

مجابی با اشاره به اینکه تشکیل وزارتخانه محیط زیست و منابع طبیعی از برنامه سوم توسعه مطرح بود، تصریح کرد: تشکیل وزارتخانه راهکار اصلی موضوع نیست و این تغییر دادن‌ها سبب اتلاف هزینه و وقت می‌شود بنابراین من موافق نیستم که از محیط زیست یک وزارت اجرایی تشکیل شود، درحالی که اکنون یک نهاد حاکمیتی است و رییس جمهوری مستقیم با آن در ارتباط است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها