کد خبر: 428115
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آخرین تحولات کودتا در مالی / پشت پرده کودتا در مالی چیست؟

اطلاعاتی که پنتاگون در مورد رهبر کودتای مالی منتشر کرد ابعاد جدیدی از واقعیت‌های پشت پرده این رخداد را عیان کرد.

آخرین تحولات کودتا در مالی / پشت پرده کودتا در مالی چیست؟
کد خبر: 428115
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اطلاعاتی که پنتاگون در مورد رهبر کودتای مالی منتشر کرد ابعاد جدیدی از واقعیت‌های پشت پرده این رخداد را عیان کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، سرهنگ اسیمی گویتا که چند روز پیش رهبری کودتا در کشور مالی واقع در غرب آفریقا را بر عهده گرفت در ایالات متحده آموزش دیده است.

واشینگتن پست در گزارشی در این باره عنوان کرد، این نظامی که خود را به عنوان رئیس شورای نظامی حاکم منصوب کرده، سال‌ها در نیروهای عملیات ویژه آمریکا که در غرب آفریقا فعالیت دارد خدمت می‌کرده است.

افسرانی از 2 کشور (آمریکا و مالی) در گفت‌وگویی با این روزنامه آمریکایی مشروط به عدم افشای نام‌شان خبر دادند، این نظامی آموزش‌های خود را در آلمان و فرانسه پشت سر گذاشته و فرماندهی واحد نیروهای ویژه در مالی را در منطقه مرکزی و بسیار ناآرام این کشور بر عهده داشت.

به گفته این منابع، رهبر کودتاچیان در این منطقه به مبارزه با جنگجویان مرتبط با گروه القاعده و داعش هم پرداخته بود.

با این حال سخنگوی پنتاگون ادعا کرد شورش در مالی را محکوم می‌کند زیرا با دستورالعمل‌ها و آموزش‌های نظامی آمریکایی منافات دارد.

وزارت دفاع فرانسه نیز این کودتا را محکوم و مخالفت خود را با اقدام کودتاچیان اعلام کرد.

در این میان یک سناتور روس هم هرگونه ارتباط مسکو با کودتاچیان را انکار کرد.

سناتور اولیگ موروزوف نماینده دومای روسیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری نووستی بازگو کرد: تاکنون به یاد ندارم که با کشور مالی در زمینه آموزش‌های نظامی همکاری داشته باشیم و پیش کشیدن پای روسیه به این کودتا کاری سخیف است.

او توضیح داد، ارتش مالی در کشورهای ایالات متحده، فرانسه و آلمان مستقر است و ارتش مالی آموزش نظامی می‌بیند، ضمن اینکه این ارتش تنها از جنگ‌افزارهای روسی مانند تانک‌های تی 54 و تی 55 در ساختار خود استفاده می‌کند.

این اظهارنظر در واکنش به گزارش نشریه آمریکایی دیلی پست بود که به نقل از منابع نظامی نامشخص خبر داد، عاملان کودتا در مالی مدت کوتاهی پیش از انجام کودتا در روسیه آموزش دیده بودند.

از سوی دیگر یک هیات از گروه اقتصادی غرب آفریقا به باماکو (پایتخت مالی) سفر کرده است تا با کودتاچیان در مورد اوضاع این کشور مذاکره کند.

قرار است نمایندگان کشورهای آفریقایی به عنوان میانجی برای حل این بحران با کودتاچیان یا همان نمایندگان «کمیته ملی نجات ملت»- عبارتی که خودشان دوست دارند با آن توصیف شوند- به گفت‌وگو بپردازند.

این مذاکرات در فرودگاه باماکو برگزار می‌شود و شورای نظامی مالی هم اظهار کرد با خوشحالی با هیات کشورهای غرب آفریقا گفت‌وگو می‌کند.

کودتای مالی

از سویی شبکه الجزیره هم از این کشور خبر داد، پایتخت مالی صحنه تظاهرات حمایت از این حاکمان جدید بوده و امام محمد دیکو که چند ماه رهبری مخالفت‌ها را در دست داشت اعلام کرد به مسجد خویش بازخواهد گشت.

در مقابل اسکای‌نیوز خبر داد بعد از چند روز آرامش، تظاهرات ضددولتی هم در خیابان‌های پایتخت به جریان افتاده است.

نمایندگی سازمان ملل متحد در مالی نیز پیش از این اعلام کرده بود مسئولانی از این دفتر با رئیس‌جمهور «کایتا» و شمار دیگری از مسئولان سابق کشور ملاقات کرده‌اند، اما توضیح بیشتری در مورد محل نگهداری و شرایط آن نداد.

سه‌شنبه گذشته در یک کودتای نظامی ابراهیم ابوبکر کیتا رئیس‌جمهور منتخب مالی سرنگون و توسط کودتاچیان به همراه شماری از مسئولان کشور دستگیر شد.

گفتنی است وزیر دفاع و وزیر امنیت و رئیس پارلمان به علاوه رئیس ستاد ارتش هم در میان بازداشت‌شدگان بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها