خرید خانه و آهن و خودرو هم کارت ملی می‌خواهد!/ کدام کالاها برای خرید به کارت ملی نیاز دارند؟

اخذ کارت ملی موقع خرید، «سکه» در حالی خبرساز شد که فعالان بازار می‌گویند که برای خرید خانه و آهن و خودرو داشتن کارت ملی الزامی است.

خرید خانه و آهن و خودرو هم کارت ملی می‌خواهد!/ کدام کالاها برای خرید به کارت ملی نیاز دارند؟
کد خبر: 428126
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۱۱:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اخذ کارت ملی موقع خرید، سکه آنقدر خبرساز شده که به گفته فعالان بازار طلا، بر قیمت طلا نیز تاثیر گذاشته است. حالا اما صحبت‌های تازه‌ای در این رابطه به بیرون درز پیدا کرده است. گفته می‌شود علاوه بر سکه سایر فروشندگان کالاها نیز در بازار باید برای خرید کالا که ارزش آن بیش از 15 میلیون تومان باشد، اهراز هویت شوند و کارت ملی خود را به فروشندگان نشان دهند. حال آیا معامله مسکن، آهن و خودرو هم کارت ملی می‌خواهد؟

دستور سازمان امور مالیاتی!


هر چند که مردم برای خرید دلار هم باید کارت ملی داشته باشند اما به نظر می‌رسد که این گفته ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا مبنی بر اینکه «کسانی که در بازار بیش از 15 میلیون تومان کالا خریداری کنند باید کارت ملی خود را به فروشندگان تحویل دهند» تنها شامل صنف طلا نیست و این بخش‌نامه به برخی اتحادیه‌های دیگر نیز صادر شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن نیز این موضوع را تائید می‌کند و در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «نه‌تنها در بازار طلا بلکه در بازار آهن و دیگر صنوف نیز کسانی که بیش از 15 میلیون تومان کالا بخرند و تراکنش مالی داشته باشند باید کارت ملی‌ خود را به فروشندگان صنوف ارائه دهند.»

محمدرضا رستگار افزود: از نیمه فروردین دستورالعملی از سوی سازمان مالیاتی به تمام واحدهای صنفی مبنی بر اینکه «برای تراکنش مالی مبالغ بیش از 15 میلیون تومان ارائه کارت ملی اجباری و الزامی است به روسای اتجادیه‌ها ابلاغ شد».

او اظهار کرد: هدف از اجرای طرح این است که ماموران مالیاتی دریابند که این تراکنش‌های مالی بابت چه موضوعاتی توسط مردم جابه‌جا شده است.

مردم نگران نباشند


همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا برای معامله خودرو داشتن کارت ملی الزامی است؟، گفت: ارائه کارت ملی علاوه بر خرید طلا برای خرید خودرو هم الزامی است. اخذ کارت ملی موقع خرید خودرو، طلا و مسکن موضوع تازه‌ای نیست تا زمانی که افراد در بازار اهراز هویت نشوند، معامله‌ای هم شکل نمی‌گیرد.

سعید موتمنی افزود: چنانچه کسی برای خرید کالا وارد بازار شود این حق فروشنده است که از مردم کارت شناسایی مطالبه کند؛ در غیر این صورت پول طرف خریدار یک پول مشکوک عنوان می‌شود که در آینده ممکن است برای فعالان بازار دردسرهایی را به همراه داشته باشد.

او اظهار کرد: برای طلا هم ممکن است عده‌ای طلای تقلبی را به طلافروشان بفروشند، بنابراین فروشندگان طلا برای فروش مصنوعات خود ملزوم هستند تا مدارک شناسایی را به خریداران طلا نشان دهند. اینکه برخی می‌گویند با ارائه کد ملی ممکن است برخی سوءاستفاده‌ها صورت گیرد، چنین نیست و تا به امروز سوءاستفاده‌ای براساس کد ملی افراد انجام نگرفته است. بنابراین مردم نگران این موضوع نباشند.

برای پاسخ به این پرسش که آیا برای خرید مسکن خریداران هم باید کارت ملی به همراه داشته باشند؟ هم باید گفت که خرید و فروش در حوزه مسکن قطعا با مدارک شناسایی انجام می‌شود.

کارت ملی نداشته باشید، نمی‌توانید خانه بخرید


مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا برای معامله مسکن خریداران باید کارت ملی داشته باشند؟ گفت: معامله در حوزه مسکن میلیاردی است و افراد برای خرید مسکن باید کارت ملی را به همراه داشته باشند و گرنه معامله‌ای شکل نمی‌گیرد.

اجباری شدن کارت ملی برای معاملات بیش از 15 میلیون تومان در حالی نقل قول محافل شده است و فعالان بازار این رویه را تائید می‌کنند که قاسم نوده فرهانی، رئیس اتاق اصناف تهران و جلال الدین محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران منکر صدور مصوبه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی می‌شوند و می‌گویند: «فعلا دستور العملی مبنی بر اجباری شدن کارت ملی برای افرادی که کالا با ارزش بیش از 15 میلیون تومان خریده‌اند، به ما ارائه نشده است.»

آنچه به نظر می‌رسد با ابلاغیه رسمی سازمان امور مالیاتی، تمام صنوف باید از مردم بابت خرید کالا به ارزش بیش از 15 میلیون تومان کارت ملی تحویل بگیرند. آیا این اتفاق آسیب‌هایی مانند دامن زدن به گسترش بازار غیررسمی را به همراه ندارد؟

منبع: تجارت نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها