کد خبر: 428255
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۶:۰۲:۰۰
| |

روحانی با یک ضدتبلیغ مردم را نسبت به خود بی‌اعتماد کرد!

با زدن برچسب گشایش اقتصادی به طرح فروش پته‌های نفتی، آیا می‌توان در حد برچسبش به آن اعتماد کرد! باور کنید سخت است.

روحانی با یک ضدتبلیغ مردم را نسبت به خود بی‌اعتماد کرد!
کد خبر: 428255
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا زندی در یادداشتی نوشت:

ارایه گزارش عملکرد و دادن آمارهای چنین و چنان، در هفته دولت مرسوم است. یکی دیگر از حقوق دولت در همین هفته اما، بیان خیرخواهانه کاستی‌هاست. برای اصلاح، شاید بهبود، برای اینکه حداقل عقب‌تر نرویم! حیرانی‌ام از این است که چطور با هدف تبلیغ برای طرحی اقتصادی، بستر «ضدتبلیغ»‌اش فراهم می‌شود، آن‌هم در سطح رییس دولت.


1- سه هفته پیش، وقتی رییس‌جمهور از یک «گشایش اقتصادی» خبر داد، متعجب شدم.

به اصطلاح، دو دو تا چهارتایی برای این خبر مرتب ندیدم. می‌دیدم که چطور این خبر را با حساسیت دنبال می‌کنند. مردم حق دارند. نگران معیشت روزانه‌شان، تضعیف دارایی‌شان و مشکلات عدیده اقتصادی‌شان هستند.

پس این خبر به سرعت بر صدر اخبار نشست. طولی نکشید که متوجه شدم منظور رییس‌جمهور از آن گشایش بزرگ اقتصادی همان طرح فروش پته‌های نفتی است که حدود دو ماه پیش درباره‌اش نوشته بودم. چنان برچسبی برای چنین طرحی، بزرگ‌تر از آن بود که به سایه‌اش نبرد، و بُرد.


2- اظهارنظر زودهنگام رییس‌جمهور، درباره یک طرح اقتصادی، آن هم در شرایطی که مردم تحت فشارند، آن هم پیش از آنکه در ارکان مختلف دولت بر سر نحوه اجرایش اتفاق‌نظر حاصل شود، تنها یک خاصیت داشت: «ضدتبلیغ.»

ضدتبلیغ برای طرحی که اگر درست و کارشناسی و به دور از غوغای سیاست اجرا می‌شد، شاید می‌توانست یک بخش از پازل بزرگ مشکلات اقتصادی را پُر کند. آن هم شاید. آن هم یک بخش کوچک!


3- «ایده اصلی گشایش اقتصادی را وزارت نفت نداده است به ما چارچوبی دادند که به ‌صورت فنی این طرح را بررسی کنیم، هر وقت مصوبه‌ای ابلاغ شود وزارت نفت تنها مجری خواهد بود.» این اظهارات وزیر نفت دولت است. معلوم است که وقتی ایده اصلی فروش پته‌های نفتی، از وزارت نفت نیست، این وزارتخانه زمان برای بررسی تخصصی‌اش لازم دارد.

در این شرایط چرا رییس‌جمهور ماجرا را به گشایش اقتصادی ربط داده و چنین زودهنگام اعلام کرده‌اند، انگشت به دهانم! آن هم وقتی که می‌دانم در سطوح مختلف وزارت نفت نظرات گوناگونی درباره نحوه اجرای طرح فروش پته‌های نفتی وجود دارد.


4- به نظرم ارکان مختلف، باید حواس‌شان به «ضدتبلیغ‌ها» باشد.

این روش‌ها اعتماد مردم را جریحه‌دار می‌کند. انتظارات را از طرح فروش پته‌های نفتی را چنان بالا برده‌اید که دیگر سخت بتوان به اجرای درست آن اعتماد کرد. حداقل فعلا. کلید اجرای درست طرحی که مردم قرار است در آن مشارکت کنند، «اعتماد عمومی» است.

با زدن برچسب گشایش اقتصادی به طرح فروش پته‌های نفتی، آیا می‌توان در حد برچسبش به آن اعتماد کرد! باور کنید سخت است. اگر روزی نوشتم که «پته‌های نفت را رو کنید» با این وضعیت، فکر می‌کنم باید طرح فروش پته‌های نفتی را یا به تعویق بیندازید یا آن را متوقف کنید.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها