ویروس کرونا چه تاثیراتی بر دریاها گذاشت؟

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این سازمان در حال اجرای طرحی است تا تاثیر ویروس کرونا را بر آلودگی دریا بررسی کند. 

ویروس کرونا چه تاثیراتی بر دریاها گذاشت؟
کد خبر: 428282
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۰۸:۱۲:۳۹

اعتمادآنلاین| شنا در فصل تابستان یکی از تفریحات سالم و پرطرفدار در کشور است، بر این اساس سالانه در فصول گرم شاهد حجم زیادی از جمعیت در سواحل شمالی کشور هستیم که در این میان رعایت اصول بهداشتی در سواحل و به اصطلاح شناگاه ها بسیار حایز اهمیت است، حال که چند ماهی است با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم قطعا رعایت الزامات بهداشتی بیشتر نمود پیدا می کند.

با توجه به اهمیت موضوع، سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1395 ضوابط محیط زیستی شناگاه های کشور را تدوین و به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد، در این ضوابط مواردی همچون پایش ماهانه شناگاه ها از لحاظ انواع آلودگی ها، ایجاد تسهیلات لازم متناسب با ظرفیت شناگاه ها و مدیریت فاضلاب آنها مورد تاکید قرار گرفت که بر این اساس سازمان محیط زیست هر ساله شناگاه ها را پایش می کند و اگر شناگاهی آلوده باشد تعطیل می شود.

اما سازمان حفاظت محیط زیست در راستای پایش مداوم خود از شناگاه ها، در حال اجرای طرحی است تا تاثیر کرونا را بر آلودگی شناگاه ها مورد بررسی قرار دهد که ضیاء الدین الماسی مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: ستاد ملی کرونا دستورالعمل هایی را برای دوران کرونا بر طرح سالمسازی و شناگاه های کشور تهیه کرده که نظارت بر اجرای آنها به ویژه در مناطق تفرجگاهی ساحلی با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور انجام می شود.

وی افزود: نظارت بر این بخش بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است اما در خصوص آلودگی آبها سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد و باید پایش خود را مداوم انجام دهد که با توجه به اهمیت موضوع سازمان برنامه دارد تا پایش ها را با یک بازه زمانی طولانی تر و فاصله دار تر انجام دهد تا میزان آلودگی آبها را قبل و حین کرونا مقایسه کند که در حال انجام آن هستیم.

الماسی درباره هدف اجرای این طرح ادامه داد: هدف این است که می خواهیم ببینیم که ویروس کرونا بر روی آلودگی اثر داشته است یا نه، البته منظور خود ویروس نیست بلکه پیامدهای آن مدنظر است مثلا اگر کاهش جمعیت رخ داده آلودگی کم شده یا زیاد، در واقع با این کار متوجه می شویم که چقدر منشاء آلودگی منابعی مانند فاضلاب و چقدر گردشگر است.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجرای این طرح است که بعد از انجام داده های به دست آمده را کنار هم می گذاریم و به نتیجه خواهیم رسید.

وی گفت: در سه استان گلستان، مازندران و گیلان 101 شناگاه داریم که اگر در آنها مشکلی دیده شود و ستاد ملی کرونا درخواستی بر تعطیلی آنها داشته باشد، مسوولیت آن بر عهده فرمانداری ها است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها