محمد حسن آصفری:

رئیس مجلس نمی‌تواند برای نمایندگان تعیین تکلیف کند

یک نماینده مجلس تاکید کرد: ما در مجلس نماینده‌تر از بقیه نماینده‌ها نداریم، رئیس مجلس هم نمی‌تواند در روند کاری وکلای ملت تغییر ایجاد کند بنابراین سوال از رئیس‌جمهور باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مجلس نمی‌تواند برای نمایندگان تعیین تکلیف کند
کد خبر: 428347
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۰:۱۹:۰۴

اعتمادآنلاین| محمد حسن آصفری، درباره این‌که سوال از رئیس جمهور دوباره مطرح است و نمایندگان زیادی خواهان به مجلس آمدن رئیس دولت هستند و هیات رئیسه را متهم به نادیده گرفتن قانون می‌کنند، گفت: امروز مردم باتوجه به رأیی که دادند منتظرند نمایندگان خواسته‌ها و مطالبات‌شان را در مجلس پیگیری کنند.

نماینده اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان در کنار قانون‌گذاری وظیفه نظارت بر قانون را هم برعهده دارند، بنابراین اگر مجلس قوانین را تصویب کرده است، باید نظارت کند و ببیند که آنها درست اجرا می‌شود یا خیر.

وی با بیان این‌که نماینده‌ها طبق قانون می‌توانند از دولت سوال کنند، عنوان کرد: طبق قانون اساسی و همچنین آیین‌نامه داخلی مجلس ما وظیفه نظارتی برای اجرای قانون داریم و همین وظیفه به نمایندگان اجازه می‌دهد که از رئیس‌جمهور سوال کنند.

آصفری بیان کرد: بر اساس همین قوانین است که 200 نفر از نمایندگان پنج سوال کلیدی را از رئیس‌جمهور داشتند و درخواست کردند که رئیس دولت به صحن بیاید و به آنها پاسخ دهد اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که هیات رئیسه کار خود را در مورد سوالاتی را که باید در دستور کار قرار دهد و به کمیسیون‌ها ارسال کند، انجام نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شاید فکر این باشد که در ابتدای مجلس دولت توقع ندارد آن را به صحن بکشد.

نماینده اراک و کمیجان گفت: بر اساس قوانین و مواد آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس قسم یاد کرده‌اند پاسدار قوانین و قانون اساسی باشند و از همین رو سوال را در دستور کار قرار دادند.

وی درباره این‌که سوال از رؤسای‌جمهور در کشور به نوعی تابو حساب می‌شود، عنوان کرد: می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد اما هر علتی هم داشته باشد، ما نماینده‌تر در مجلس نداریم. رئیس مجلس در جایگاه ریاست قرار دارد اما نمی‌تواند برای نمایندگان دیگر تعیین تکلیف کند.

آصفری گفت: رئیس مجلس نمی‌تواند در روند تصمیم‌گیری نمایندگان تغییراتی ایجاد کند، بر همین اساس وظیفه دارد هر چه سریع‌تر سوال نمایندگان را در دستور کار قرار دهد و از ‌رئیس‌جمهور بخواهد در مجلس پاسخگوی مطالبات به حق نمایندگان باشد.

وی ادامه داد: اعتقادم بر این است که سوال از رئیس‌جمهور در هر شرایطی لازم باشد، باید صورت گیرد و اینکه به دلیل موقعیت کلا سوال از روسای‌جمهور را اینچنین در کشور ما در دستور کارنمی‌گذارند، دلیل توجیه‌کننده‌ای ندارد.

این نماینده مجلس گفت: رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی باید در مجلس پاسخگوی رفتار خودش باشد که متاسفانه در کشور ما زیاد به آن توجه نمی‌شود و دلیلش مصلحت‌اندیشی و رفاقت‌بازی بین دولتمردان و مجلس است که سوالات را نادیده می‌گیرند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها