کد خبر: 428391
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۲:۲۸:۲۵
| |

معاون کل وزارت بهداشت:

تاسوعا و عاشورا به سفر نروید

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های عزاداری گفت: به مردم توصیه می‌کنم روزهای عاشورا و تاسوعا از سفر کردن پرهیز کنند.

تاسوعا و عاشورا به سفر نروید
کد خبر: 428391
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۲:۲۸:۲۵

اعتمادآنلاین| ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری در خصوص زمان توقف شیوع بیماری کرونا گفت: این موضوع کاملا بستگی به رفتار اجتماعی ما و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم دارد، بعد از موج دوم کرونا با رعایت اصول بهداشتی توانستیم با حماسه‌ای که مردم آفریدند میزان مرگ و میر 45 درصد و میزان بستری را 40 درصد کاهش دهیم ولی میزان ابتلا و بستری از دوران اوج کرونا در فروردین بالاتر است، طی روزهای آتی با فصل سرد مواجه می‌شویم و بیماری‌های تنفسی افزایش خواهد یافت به دلیل اینکه در فصل سرد مردم در فضای بسته قرار دارند ممکن است بیماری بیشتر منتقل شود و مثل کشورهای نیم کره شمالی دچار شیوع بیشتر بیماری شویم.

وی افزود: با استقامت مردم در رعایت مسائل بهداشتی امیدواریم بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم، هرگونه عادی پنداری و عادی سازی که از داخل خانه شروع می‌شود، احتمال انتقال کرونا را بالا می‌برد، هرگونه مسافرت ضرور و غیر ضرور عامل انتقال بیماری است و فراموش نکنیم عامل انتقال ویروس از ووهان به ایران سفر بود، و عامل انتقال ویروس از شهرها به روستاها سفر بود، در کربلا تا 13 محرم ورود هرنوع مسافر خارجی و داخلی ممنوع است.

وی تاکید کرد: مسافرت‌های غیرضروری شهریور ماه باید به تعویق بیفتد، توصیه می‌کنیم جوانان و خانواده‌ها از مسافرت پرهیز کنند و طبق سنتی که مردم عاشورا و تاسوعا به شهرهای زادگاه سفر می‌کردند درخواست می‌کنیم سفر را به هر دلیلی به حداقل برسانیم و از مسافرت پرهیز کنند هرچند ما متوجه هستیم که برخی از استان‌ها محور تورسیم است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: پیشگیری از بروز موج سوم بستگی به رفتار اجتماعی مردم دارد، کادر بهداشت و درمان ما همه خسته‌اند وشش ماه کار فرسوده انجام داده‌اند باید رعایت بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه 180 گروه در کشورهای مختلف درحال تلاش برای تولید واکسن هستند و برخی کشورها میلیاردها دلار هزینه برای واکسن صرف کردند گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در صورت تولید واکسن باید پروتکل بهداشتی را رعایت کنیم تاثیر واکن کرونا چند ماهه است و نمی‌توان به این بهانه بهداشت را رعایت نکرد، خبر خوب در مورد بیماری واکسن آنفلوانزا اینکه شیوع این بیماری در نیم کرده جنوبی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است که علت آن رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی است و احتمال می‌دهیم شیوع بیماری در کشور ما کم باشد اما برای گروه‌های خطر واکسن آنفلوانزا توزیع خواهد شد.

حریرچی افزود: میزان ابتلای کودکان مشابه بزرگسالان است، کودکان بالای 5 سال باید از ماسک استفاده کنند و برای تهیه ماسک از پارچه یا از دستمال کاغذی زخیم برای تهیه ماسک استفاده شود. ممکن است کودکان بیماری را به مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها منتقل کند، سال تحصیلی با پروتکل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد، سالن‌های کنکور یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای حضور دانش آموزان بود، تا امروز مراسم‌های عزاداری محرم به خوبی برگزار شده است و تاکید می‌کنیم دستورالعمل‌ها همواره رعایت شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نقش طرح تحول سلامت در مدیریت کرونا گفت: مهم‌ترین جلوه طرح تحول سلامت که کمک بسیار مهمی برای مدیریت کرونا انجام داد، گسترش تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های مراقبت ویژه و بازسازی تخت‌های موجود بود. در مجموع و در هفت سال دولت تدبیر و امید، 36 هزار تخت جدید به ناوگان بیمارستانی اضافه شد که نزدیک به یک سوم تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور است.

وی ادامه داد: اگر این تخت‌های بیمارستانی نبود حتی در این شرایط، برای اداره بیماران کرونایی مجبور به جابه‌جایی بیمارستانی شدیم. اگر یک دوم تخت‌های آی سی یو یا یک سوم تخت‌های بیمارستانی فعلی نبود، چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. این اتفاق در برخی کشورهای اروپایی رخ داد.

حریرچی بیان کرد: گسترش تخت‌های بیمارستانی در مناطق محروم نیز موثر بود. آنچه کمک کننده بود، گسترش خدمات بهداشتی و نیروهای بهداشتی بود. یکی از مناطق گسترش کرونا، مناطق حاشیه شهرها محسوب می‌شود. پایگاه‌های سلامت و نیروهای بهداشت در حاشیه شهرها بیشتر شد. در ابتدای طرح تحول سلامت حدود 4 هزار و 600 پزشک در شبکه روستایی داشتیم که بعد از اجرای طرح تحول به نزدیک 6 هزار و 800 نفر رسید.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ترمیم امکانات رادیولوژی و سی تی اسکن در بیمارستان‌های دولتی که در آن زمان به ما حمله می‌شد هم الان نشان دهنده اهمیت موضوع است. بحث کمک کننده دیگر، کاهش پرداختی از جیب مردم به خصوص در بیمارستان‌ها بود. یکی از اثرهای طرح تحول سلامت، بیمه شدن افراد بود.

وی افزود: یکی از موارد مهم که وزیر بهداشت هم حساسیت دارد این است که به مردم فشار مالی وارد نشود. به دلیل زیرساخت‌های طرح تحول سلامت، از مردم حمایت مالی خوبی شد. هرچند در برخی خدمات سرپایی و داروها به مردم فشارهایی در بیماری کرونا وارد شده است.

حریرچی درباره نذر خون گفت: امسال در ماه محرم یکی از موضوع‌های مهم بحث نذر خون است. از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند درخواست می‌کنیم که پلاسما اهدا کنند. برآورد ما این بود که حداقل 10 درصد اهدا کنند که تاکنون فقط دو درصد اهدای پلاسما انجام دادند. سازمان انتقال خون سامانه نوبت دهی اینترنتی برقرار کرده است.

معاون وزیر بهداشت درباره شهدای سلامت بیان کرد: شهدای سلامت چه از پزشکان و چه از پرستاران، تاکنون 164 نفر اعلام شده است. شهدای سلامت حق بزرگی بر گردن مردم دارند. زمانی که حتی خانواده‌های بیماران به دلیل احتمال انتقال نمی‌توانستند از بیمار مراقبت کنند، این افراد فداکاری کرده و خودشان را معرض ابتلا به کرونا قرار دادند. روز گذشته متوجه شدیم که دختر هشت ساله دو نفر از اعضای هیات علمی که متخصص قلب و متخصص زنان بودند، به ویروس کرونا مبتلا شده و فوت کرده است.

وی افزود: پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان با فداکاری کار می‌کنند و وظیفه ما این است که خدمات مناسبی به خانواده شهدای سلامت ارائه بدهیم. اگر در جایی کوتاهی انجام شده به این دلیل است که در جبهه‌های متخلفی می‌جنگیم. گاهی پیش می‌آید که فردی در یک استان مشغول به کار بوده و در جایی شهید می‌شود و خانواده او در یک استان دیگر هستند. این مشکلات برطرف خواهد شد.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پذیرش بیماران در روزهای تعطیل در بیمارستان‌های خصوصی بیان کرد: بیمارستان‌ها باید در روزهای تعطیل بیماران اورژانس را پذیرش کنند، اما بیماران غیر اورژانسی (الکتیو) بر اساس نوبت دهی پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: به دلیل تورم و کاهش نرخ برابری ارز، قدرت خرید مردم به طرز قابل توجهی کاهش یافته و میل به سمت بیمارستان‌های دولتی بیشتر شده است. بیمارستان‌های خصوصی کمک دولتی دریافت نمی‌کنند و با درآمد خودشان باید اداره شوند. درخواست ما از همه کارفرمایان از همه بخش‌ها این است که از هر گونه تعدیل نیرو خودداری کنند تا این شرایط اقتصادی را بگذرانیم.

حریرچی گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع برگزاری مراسم محرم مطرح شد. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر پیدا نکرده است. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوع بودن برگزاری مراسم در محل‌های سربسته است. با اقداماتی مثل حضور مداحان در فضای باز و مدارس نشان دهنده این همراهی است. مقام معظم رهبری هم روز گذشته در این زمینه تشکر و تاکید فرمودند که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی اظهار کرد: گزارش‌های مختلفی از کشورهای گوناگون از موارد نزدیک به صفر درصد تا 30 و چند درصد ابتلای مجدد وجود دارد. برخی مقاله‌ها نشان می‌دهد که در 6 ماه گذشته حدود 14 درصد افراد مبتلا دوباره مبتلا شده‌اند که درصد قابل توجهی است و در ادامه باید ببینیم که آیا تغییر می‌کند یا خیر.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان ابتلای بالای کادر درمان به کرونا در ایران گفت: ایران کشور بسیار بزرگی است و هفدهمین جمعیت جهان را دارد. بعد از چین، اولین کشور بزرگی بودیم که به طور وسیع درگیر ویروس کرونا شدیم. در نتیجه بسیاری از اتفاقات ابتدا در کشور ما اتفاق افتاده و سپس در کشورهای دیگر بروز می‌یابد. از لحاظ تعداد به میلیون نفر جمعیت، چه در ابتلای جمعیت عادی و چه در کادر پزشکی و پرستاری وضعیت متفاوتی داریم. از نظر ابتلای خالص تعداد ابتلا نسبت به سایر کشورها قابل توجه است.

وی افزود: البته روش اعلام آمارها متفاوت است و اکثر موارد ابتلا در کسانی است که در بخش‌های غیر کرونا مشغول به کار هستند و خدمت رسانی می‌کنند. تعدادی از کادر درمان از خانواده خود مبتلا می‌شوند. تعدادی از ابتلاها در بخش‌های کرونا، تعدادی در بخش‌های غیرکرونا و تعدادی از جامعه اتفاق می‌افتد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره خدمات تله مدیسین گفت: خدمات تله مدیسین باید گسترش پیدا کند. بسیاری از رفت و آمدهای غیر ضروری به دلیل دریافت خدمات پزشکی و آزمایشگاهی است. اصلا نیازی نیست که شخص برای دریافت جواب آزمایش، مسافرت درون شهری انجام بدهد. در اکثر کلانشهرها، عامل سوم و چهارم تردد مردم، دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است. باید این رفت و آمدها را هم برای راحتی مردم و هم برای کاهش احتمال ابتلای مردم، کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: خدمات تله مدیسین گسترش پیدا می‌کند و اولویت اصلی با مناطق محروم است. هرچند در شهرهایی مثل تهران هم کمک خواهد کرد. تراکم بخش خصوصی در شمال شهر تهران و در مناطق مشخصی است. حتی بیمارستان‌های دولتی هم در مرکز شهر تراکم دارند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها