کد خبر: 428402
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۳:۲۵:۰۴
| |

تفکیک معاونت امور جوانان به کجا کشید؟

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن اشاره به اینکه در کمیسیون‌های اصلی و فرعی به عنوان نماینده‌ی دولت حضور پیدا کردیم و از تفکیک معاونت امور جوانان دفاع کردیم گفت: اما متاسفانه به علت مخالفت تعدادی از اعضای کمیسیون‌ها طرحی که خود نمایندگان برا تغییر ساختار فوری مطرح کرده بودند، به سرانجامی نرسید.

تفکیک معاونت امور جوانان به کجا کشید؟
کد خبر: 428402
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۳:۲۵:۰۴

اعتمادآنلاین| محمد مهدی تندگویان با بیان تبریک هفته‌ دولت، در نشست خبری خود به ارائه‌ شرح وظایف و فعالیت‌های انجام شده‌ وزارتخانه ورزش و جوانان پرداخت.

وی شهدای هفته‌ی دولت را بهترین الگو در زمینه‌ی مدل مدیریت جوانان دانست و با بیان گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی آنان ، گفت: در رابطه با حوزه‌ی جوانان تقریبا شرح وظایف مشخص است و یکی از مشکلات اصلی که از زمان تشکیل این دولت در کشور مطرح بود و بدنه‌ی دولت پیگیر آن بود؛ مشکل جایگاه معاونت امور جوانان در کشور است که بر مبنای جایگاه فعلی، شرح وظایف و اختیارات و حوزه‌ی عملکرد بسیار محدودی در موضوع کلی جوانان در کشور دارد.


وی افزود: اولین لایحه‌ای که دولت به مجلس داد بحث تفکیک معاونت امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان طرح شد و دولت این ادعا را داشت که جایگاه فعلی او جایگاه درست نیست و از نظر عملکردی این جایگاه نمی‌تواند پاسخگوی حل مشکلات جوانات در موضوعات جوانان نظیر اشتغال، مسکن و... سایر موضوعات فرهنگی و اجتماعیِ مربوط به حوزه‌ی جوانان، باشد چراکه بسیاری از موضوعات در اختیار معاونت قرار ندارد.


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این لایحه رد شد و علی رقم طرح دوباره‌ی آن پس از دو سال مجددا رد شد که پس از آن از طریق خود نمایندگان پیگیری کردیم و این لایحه تبدیل به طرح شد.


وی اظهار کرد: در کمیسیون‌های اصلی و فرعی به عنوان نماینده‌ی دولت حضور پیدا کردیم و از تفکیک معاونت امور جوانان دفاع کردیم اما متاسفانه به علت مخالفت تعدادی از اعضای کمیسیون‌ها طرحی که خود نمایندکان برا تغییر ساختار فوری مطرح کرده بودند به سرانجامی نرسید.


به گفته‌ی تندگویان، این گزارش عملکرد در حوزه‌ی اختیارات و شرح وظایف معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است و اگر جوانان مطالبه‌ای دارند؛ حتما یک بار قانون مجلس و شرح وظایف معاونت امور جوانان را مطالعه کنند که اگر در راستای اختیارات معاونت، کوتاهی شده باشد، پاسخو هستند چرا که حل مشکلات جوانان در تمامی عرصه‌ها در اختیارات معاونت امور جوانان نبوده است.


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: در بخش کلی، ما تنها سیاست‌گذاری حوزه و نوعی نظارت را در کشور انجام می‌دهیم و جمع‌بندی گزارشاتمان بر اساس عملکرد دستگاه‌ها، استان‌ها، شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها در موضوع ستادهای ساماندهی امور جوانان و 33 دستگاه عضو ستادهای ساماندهی امور جوانان در برش ملی، شهرستانی و استانداری، است.


وی ادامه داد: ما گزارش عملکرد دستگاه‌ها، استان‌ها و شهریتان‌ها در موضوع جوانان را به صورت فصلی و کاملا هوشمند جمع‌آوری و به نهاد های ذی ربط و نهادهای نظاری و برای هر نهادی که پاسخی از ما بخواهد ارسال می‌کنیم.

به گفته‌ی تندگویان، در ابتدای دولت اقدامات کمی در بخش تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان در برش شهرستانی، استانی و ملی؛ هم از نظر تعداد جلسات برگزاری و هم از نظر حضور بالاترین مقامات استانی و ملی، تنها 30 درصد در کشور انجام می‌شده است که سال گذشته این آمار به 80 درصد رسیده است. این در حالیست که کیفی سازی جلسات در مدل پایش مصوبات نسبت به عملکرد دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ی جوانان کامل و جامع انجام شده است.

تندگویان معتقد است که عملا با این گزارش، میزان موفقیت عملیاتی دستگاه‌ها را در ارتباط با مشکلات جوانان منعکس می‌شود و بخشی از مطالبات جوانان که در حوزه‌ی اختیارات معاونت نیست هم، از این طریق رصد می‌شود و به دستگاه‌های نظارتی، عملکرد ضعیف و یا بدون عملکرد بودنشان اعلام می‌شود.


وی در بخش دیگر سخنانش به NGO ها و تشکلات جوانان که جزو شرح وظایف معاونت است اشاره کرد و افزود: در ابتدای دولت تقریبا 54 تشکل رسمی و فعال جوانان در کل کشور وجود داشت که تا به امروز 3128 تشکل فعال در کشور رسیده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم تا پایان دولت حداقل در کل کشور 3700 تشکل فعال در حوزه‌ی جوانان داشته باشیم و البته پیش بینی برای سال آینده با توجه به مدل افزایش تصاعدی درخواست‌ها و اقدامات و مشوقاتی که ایجاد کردیم؛ روال روتین سال گذشته بوده است ولی با توجه به افزایش ثبت نام برای اخذ اعتبارنامه‌ها که در کشور شاهد آن هستیم؛ انشاءالله بتوانیم رقم 3700 را بگذرانیم و سال آینده رقم بیشتری را در حوزه‌ی ثبت تشکل‌ها اعلام کنیم.


وی از دفاتر تخصصی مشاوره‌ی ازدواج به عنوان یکی از شرح وظایف معاونت نام برد و اظهار کرد: دفاتر ازدواج ما در پایان این دولت به 500 دفتر می‌رسد که در ابتدای دولت 19 دفتر در سراسر کشور داشتیم و علاوه بر آن اقدام شایسته‌ی دیگری که در این بخش شکل گرفت و کمک به افزایش تعداد مشاورین در این زمینه است. اعطای مجوز تخصصی به مشاورینی است که درخواست فعالیت در این حوزه را دارند و ممکن است دفتر تخصصی نداشته باشند ولی در دفاتر و در نهادهای عمومی و یا درمانی مشغول به کار هستند که می‌توانند با گذراندن دوره‌ها و اخذ گواهی‌نامه‌ فنی، وارد حوزه‌ی تخصصی مشاوره‌ی خانواده شوند.


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است که تا پایان دولت آمار خوبی در زمینه ایجاد دفاتر مشاوره ازدواج و افزایش چند صد برابری در حوزه‌ی مشاوره‌های ازدواج در کشور شکل می‌گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها