عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور:

تقسیمات کشوری عامل وحدت باشد / تعداد نمایندگان مجلس باید افزایش یابد

وزیر کشور گفت: محدوده‌های جغرافیایی و حریم‌ها نقش مهمی در توسعه کشور دارند اما این تقسیمات باید به وحدت تبدیل شوند.

تقسیمات کشوری عامل وحدت باشد / تعداد نمایندگان مجلس باید افزایش یابد
کد خبر: 428652
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ ۱۷:۰۱:۴۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز(سه شنبه) در آیین رونمایی از طرح کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری ضمن عرض تسلیت ایام محرم و آرزوی قبولی عزاداری ها، اظهار داشت: مسأله‌ای که امروز دوستان مطرح کردند مسأله مهمی است و از سال 62 تکلیف قانونی بوده و تاکنون ادامه پیدا کرده زیرا کار مشکلی بوده است. مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات و نوع نگاه و تعریفی که دستگاه‌های مختلف به نوبت سرویس می‌دهند. یکپارچه سازی همه دستگاه ها و تبدیل آن به کد و شناسنامه کار طاقت فرسایی است.

وی عنوان کرد: مسأله مرز و حدود، جزء موضوعاتی است که ناگزیر از مراعات آن در همه زمان‌ها بوده‌ایم. محدوده‌ها و مرزها میان کشورها در حد یک متر موجب جنگ و خونریزی و درگیری های وسیع شده است. موضوعات مرزی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی گنجانده شده است‌.

وزیر کشور تصریح کرد: فارغ از مرز بین کشورها، در داخل هم با مرزها مواجه هستیم. تعیین حدود مرزها در مناطق مختلف کشور با توجه به اهمیت و ارزشی که در زمانی نسبت به موضوعی وجود داشته، انجام شده است. زمانی شاید هدف مرزبندی سیاسی بوده است و حکام زمانی موظف به حفاظت و نگهبانی از منطقه خود بودند این مرزها دارای ارزش بسیار بالایی بوده اند.

رحمانی فضلی بیان کرد: از وقتی جلو رفتیم و بحث حکومت‌ها و دولت‌ها و برنامه ریزی های متمرکز مطرح می‌شود، نوع نگاه‌ها عوض خواهد شد یعنی نظام متمرکز اداری باید به اقصی نقاط کشور خدمات اداری بدهد. پس بحث خدمات‌رسانی و توزیع منابع و امکانات مستلزم این است که حتما این تقسیم بندی‌ها داخل کشور انجام شود. گاهی در مقام عمل این تقسیم بندی‌ها به سمت مسائل فرهنگی می رود و توام با اختلافات بسیار زیادی است.

وی افزود: حساسیت‌ها روی مناطق و نحوه تقسیمات و اجرای حدود و مرزها در بسیاری از مناطق به فرهنگ تبدیل می شود. ما وقتی در تقسیمات کشوری می‌خواهیم کاری انجام دهیم اولین مسأله که به دنبالش هستیم این است که آیا از نظر اجتماعی فضا مناسب است یا نه. اگر با تنش همراه باشد برای ما هزینه زیادی را به همراه دارد.

وزیر کشور تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که به این آتش ها و مقاومت ها دامن می زد این بود که دستگاه‌های مختلف نسبت به مکان های اقامتی تعاریف متعددی داشتند که‌ ما را در عمل دچار مشکل می کرد. تقسیم بندی در حوزه آبریز و محدوده های آن اگر با دقت انجام نشود، همیشه مسأله خواهیم داشت و واقعا هم داریم و میان استان ها چنین مباحث مهمی مطرح است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه هر کد معنای خاص خود را دارد، گفت: محدوده های جغرافیایی و حریم ها نقش مهمی در توسعه کشور دارند. در همه شرایط فضای فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی باید رعایت شود تا آنها را به نقطه وحدت تبدیل کند. اصل برای ما ایران است و برای دادن خدمات و جذب مشارکت ناگزیر به تقسیم بندی هستیم و آثار آن در عمل بسیار زیاد است.

وی افزود: موضوع انتخابات بسیار مهم است و ارتباطش با محدوده های جغرافیایی کاملا انطباق دارد. در مجلس شورای اسلامی هنوز نتوانستیم علی رغم تاکید خود نمایندگان بتوانیم تعداد نمایندگان را در برخی شهرستان ها بخاطر جمعیت افزایش دهیم. پیشنهاد داده شده اما خود نمایندگان بر مبنای همین اقدامات آن را نپذیرفتند. همین مسأله چقدر مشکل ایجاد می کند؟ با دادن یک روستا به بک بخش می توان تعداد نمایندگان را جابجا کرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر خداوند توفیق دهد و مسئولین بعدی بیایند و اختیارات مخصوصا اختیارات اقتصادی را به مناطق بسپارند و مناطق را براساس توان و ظرفیت های که دارند مدیریت کنند وضعیت بهتری خواهیم داشت. این کدگذاری ها و این نوع عملیات در نوع اقدامات می تواند برای ما بسیار موثری باشد. استانداران ما در مناطق استانی در تعیین و تایید و رفع اختلافات خیلی زحمت کشیدند. ما بستر آماده ای داریم که می توانیم براساس آن برنامه ریزی کنیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها