کد خبر: 428661
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

نجفقلی‌ حبیبی، پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

امر به معروف و نهی از منکر از اشک ریختن افضل‌ است

نجفقلی‌ حبیبی گفت‌: امام حسین به بزرگان مکه گفتند، امر به معروف و نهی از منکر از نشانه‌های اصلی دینداری است و اینکه همیشه به فکر نماز شب باشید‌ و به ستم‌ کشیدن ستم‌دیده‌ها توسط ستمکاران اعتنایی نکنید مؤید مسلمان بودن شما نیست.

امر به معروف و نهی از منکر از اشک ریختن افضل‌ است
کد خبر: 428661
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قیام امام حسین در سال 61 هجری رخ داد و با گذشت نزدیک به 1400 سال از دهمین روزِ ماه محرم سال 61، هنوز هم شور حسینی پابرجاست و تلاش برای رسیدن به شعور حسینی همچنان در جوامع مختلف مشاهده می‌شود.

نجفقلی‌ حبیبی، پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: در کتاب «تحف‌العقول» نقل شده است، زمانی که یزید بعد از رسیدن به خلافت دستور قتل امام حسین(ع) را صادر می‌کند، حضرت شبانه از مدینه روانه مکه می‌شود که در آنجا شخصیت‌های بزرگ از امام می‌خواهند با یزید مقابله نکند. حتی پیشنهاد ماندن خاندان هاشمی در مکه را دادند که امام حسین(ع) در پاسخ گفت، من هرجا که باشم یزید درصدد اذیت کردن من برخواهد آمد.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: امام(ع) در آن جلسه‌ و در خطبه خود مساله امر به معروف و نهی از منکر را برای آنها مطرح می‌کند و می‌گوید، امر به معروف و نهی از منکر از نشانه‌های اصلی دینداری است و اینکه همیشه به فکر نماز شب باشید‌ و به ستم‌ کشیدن ستم‌دیده‌ها توسط ستمکاران اعتنایی نکنید مؤید مسلمان بودن شما نیست.

او تصریح کرد: امام(ع) اول هدایت می‌کند و با امر به معروف و نهی از منکر می‌کوشد مردم را به راه راست بیاورد و همچنین وقتی لازم شد وارد جنگ می‌شود و از جان خودش و عزیزترین کسانش به راحتی می‌گذرد. چنان‌که پیامبر(ص) در جمله‌ای تاریخی می‌گوید: «ان‌الحسین‌مصباح‌الهدی و سفینه ‌النجاه» که در نتیجه این مجاهدت‌ها، قیام عاشورای امام حسین(ع)‌ برای قرن‌ها راهنمای بشر می‌شود، به طوری که علاوه بر جهان اسلام، امام حسین(ع) در جمع ادیان دیگر هم چراغی برای راهنمایی است.

حبیبی ادامه داد: پس به همین دلیل، شیعیان در کنار اینکه برای امام حسین عزاداری می‌کنند و با مویه و گریه عزادار بودن خودشان را نشان می‌دهند، حتماً باید به موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر توجه زیادی داشته باشند تا ثابت کنند که به درک بالایی از فلسفه شهید شدن امام حسین(ع) رسیده‌اند.

او توضیح داد:‌ همچنین امام حسین(ع) در آن جلسه می‌گویند، شما که از علمای قوم هستید مکلفید به مقابله با ظلم و زور برخیزید و اگر جایی دیدید که حقی ناحق می‌شود، نباید نسبت به آن ظلم بی‌تفاوت باشید. امام سوم شیعیان در ادامه گفته‌اند: «ای بزرگانی که به علم مشهور هستید و به خیر معروف، مردمان به شما خیلی احترام می‌گذارند و حتی کسانی که شما فضیلتی نسبت به آنها ندارید هم شما را به عنوان بزرگ‌تر تکریم می‌کنند،‌ پس به هیچ وجه نمی‌توانید تکبر داشته باشید و به شیوه پادشاهان زندگی کنید و از این مقام‌تان باید برای خدا قیام کنید و نگذارید حقی ناحق شود. اما اگر هیچ کاری نکردید و حتی راضی نشدید‌ خطری خانواده‌تان را تهدید کند، در این صورت حتماً با خشم خداوند روبه‌رو خواهید شد.»

نجفقلی حبیبی در پایان گفت: در آخر تاکید می‌کنم که امر به معروف و نهی از منکر از اشک ریختن افضل‌ است.

چکیده گفت‌وگو با نجفقلی‌ حبیبی

-امام حسین(ع) اول هدایت می‌کند و وقتی لازم شد وارد جنگ می‌شود

-قیام عاشورای امام حسین(ع)‌ برای قرن‌ها راهنمای بشر است

-توجه به امر به معروف و نهی از منکر ثابت می‌کند شیعیان به درک بالایی از فلسفه شهید شدن امام حسین(ع) رسیده‌اند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها