کد خبر: 428715
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۰۸:۳۱:۴۹
| |

دبیر نظام صنفی کشاورزی کرمان:

افت شدید قیمت خرما باغداران را از برداشت محصول دلسرد کرده است

دبیر نظام صنفی کشاورزی کرمان گفت: افت شدید قیمت خرما، کشاورزان را نسبت به برداشت محصول دلسرد کرده است.

افت شدید قیمت خرما باغداران را از برداشت محصول دلسرد کرده است
کد خبر: 428715
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۰۸:۳۱:۴۹

اعتمادآنلاین| کشاورزان کرمانی امسال در زمان‌های مختلف و در مورد محصولات متفاوت، دچار ضرر و زیان شدند. افت قیمت خیار، گوجه و پیاز در فصل برداشت، در مواردی منجر به عدم برداشت محصول شد. مسئولان اغلب کشاورزان را مقصر دانستند و گفتند رعایت نکردن الگوی کشت، منجر به افت قیمت و زیان آنها شده است. تکرار ماجرای افت قیمت در زمان برداشت محصول، این بار در مورد خرما، نشان می‌دهد که این ماجرا ربط چندانی به الگوی کشت ندارد، چراکه خرماکاری در قالب الگوی کشت نمی‌گنجد. یک چهارم محصول خرمای کشور در کرمان تولید می‌شود و فعالیت در این زمینه از دیرباز در این استان مرسوم بوده است.

قاسم سالاری (دبیر نظام صنفی کشاورزی کرمان) در گفتگو با ایلنا، دلیل افت قیمت خرما را ناتوانی در برنامه‌ریزی و نبود زیرساخت‌های لازم می‌داند.

او می‌گوید: درست در فصل برداشت محصول شاهد افت قیمت هستیم، آنقدر که برداشت آن برای کشاورزان به صرفه نیست. در مورد خرما دیگر نمی‌توان تقصیر را گردن عدم رعایت الگوی کشت انداخت. کشاورزان کرمانی سال‌هاست خرما می‌کارند و آن را می‌فروشند. هر چند به دلیل دلال بازی همواره مشکلاتی وجود داشته، اما امسال مشکلات دو چندان است.

سالاری عنوان می‌کند: واقعیت این است که در مورد محصولی مثل خرما که زمینه صادرات آن وجود دارد باید در سطح کلان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد. زیرساخت‌های لازم برای صادرات باید ایجاد شود و این محصول خرید توافقی و تضمینی داشته باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها