چطور یک سازمان موفق می‌شود؟

کتاب «فراتر از استراتژی» نوشته رابین اسپکولند را دکتر میثم شکری‌ساز به فارسی ترجمه است. این کتاب به بررسی این موضوع می‌پردازد که مدیران فهمیده‌اند که پیاده‌سازی یک استراتژی مهم، به همان سختی طرح‌ریزی آن است و حتی شاید از آن هم سخت‌‌تر باشد.

چطور یک سازمان موفق می‌شود؟
کد خبر: 428830
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ ۱۴:۱۲:۰۳

اعتمادآنلاین| شاید این پرسش که چطور می توان کسب و کاری را رونق بیشتری داد و یا چطور می شود موقعیت شغلی فعلی خود را ارتقا دهیم، به ذهن افراد زیادی رسیده باشد. اما آیا شما نیز تا به حال به این سوالات فکر کرده اید؟ اگر فکر کرده‌اید آیا تا به حال به جواب مشخصی هم رسیده اید؟ رسیدن به موفقیت را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد و هر یک از عوامل تاثیر گذار در آن را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دارد.

کتاب فراتر از استراتژی نوشته رابین اسپکولند را دکتر میثم شکری ساز به فارسی ترجمه است. این کتاب به بررسی این موضوع می پردازند که مدیران فهمیده‌اند که پیاده سازی یک استراتژی مهم، به همان سختی طرح ریزی آن است و حتی شاید از آن هم سخت ‌تر باشد. به دلیل شکست های ناباورانه و بسیار زیاد در پیاده سازی استراتژی، این موضوع به مبحث اصلی مدیران در جلسات هیات مدیره در سراسر دنیا تبدیل شده است.

در این کتاب توضیح داده می شود که چطور بعد از مدتی که از شروع کار شما به عنوان یک مدیر می گذارند، و با وجود اینکه به شدت مشغول انجام کارهای خود هستید و همه چیز خوب به نظر می رسد، اما به یکباره متوجه می شوید که در بخشی از قسمت ها کارها آن طور که باید پیش نمی رود و یا حتی تعداد خطاها و اشتباهاتی که رخ می دهد بسیار زیاد شده است. اینجا است که با خود فکر می کنید که اشکال کار کجاست؟ چه چیزی باعث شده است تا به جای طی کردن مسیر موفقیت، درگیر حل مشکلات و خطاهای به وجود آمده شوید؟ در کتاب فراتر از استراتژی توضیح داده می شود که چطور پیاده سازی درست یک استراتژی می تواند در موفقیت یک سازمان و مدیر تاثیر گذار باشد.

02

اهمیت پیاده سازی استراتژی

زمانی یک فرد به عنوان یک مدیر مسئولیت کاری را به عهده می گیرید، یکی از اولین موضوعاتی که در ذهن خود دارد این است که استراتژی های مورد نظر خود را به دقت به مرحله اجرا در آورد و با استفاده از آنها به هدف مورد نظر خود که همان رسیدن به موفقیت است، برسد. اما مسئله این است که همیشه اجرای استراتژی ها به راحتی امکان پذیر نیست و این امکان وجود دارد که در اجرای آن چالش ها و مشکلات مختلفی به وجود آید.

کتاب فراتر از استراتژی به شما می گوید که پیاده سازی و اجرای استراتژی به مراتب از طرح ریزی آن سخت است و برای رسیدن به موفقیت در این راه مدیران باید برنامه ریزی مناسب کرده و کارمندان نیز اقداماتی انجام دهند. بررسی ها نشان می دهد که از هر 10 استراتژی 9 تای این استراتژی ها در اجرا و پیاده سای شکست می خوردند. این نتایج نشان می دهد که پیاده سازی استراتژی از طرح ریزی آن اهمیت بیشتری دارد و برای موفقیت باید بر روی پیاده سازی استراتژی تمرکز داشت.

یک مدیر برای رسیدن به موفقیت باید به جای آنکه تنها بر روی طرح ریزی استراتژی تمرکز داشته باشد به پیاده سازی آن فکر کند و تمرکز خود را بر روی پیاده سازی آن بگذارد. زمانی که یک مدیر استراتژی جدید را شروع می کند دیگر نباید از ارزیابی هایی که برای استراتژی های قدیمی استفاده می کرده ، برای این استراتژی ها استفاده کند. اما جالب است که مدیران با وجود اینکه از این موضوع اطلاع دارند اما این کار را انجام نمی دهند.

01

اهمیت فرهنگ در یک سازمان

آنچه در موفقیت یک مدیر نقش ویژه ای دارد وجود فرهنگی است که بر اساس اعتماد و تعهد باشد و در نتیجه به افراد برای پیاده سازی استراتژی انگیزه لازم را بدهد. فرهنگ در حقیقت شیوه انجام کارها در یک سازمان است و اصلی ترین وجه تمایز بین شما و رقبای شما همین فرهنگ است که عامل محرک مهمی برای رفتار و نگرش کارکنان محسوب می شود.

بسیاری از موسسات آموزشی در مورد رابطه بین فرهنگ و استراتژی تحقیق کرده اند و اعتقاد دارند که استراتژی محرک فرهنگ است، چرا که شامل همه چیز درباره آینده سازمان می شود و نمی توان با استفاده از فرهنگ، آن را به اجبار و بدون در نظر گرفتن دیگران اجرا کرد. برای آنکه فرهنگ یک سازمان حامی پیاده سازی استراتژی آن باشد، ممکن است به تغییر نیاز داشته باشد و انجام این کار به عهده مدیر عامل و گروه مدیریتی است، چر ا که این کار باید از رده های بالای سازمان شروع شده و به سمت پایین حرکت کند.

کتاب فراتر از استراتژی کتابی است در زمینه برنامه ریزی سازمانی، که آن را دکتر میثم شکری ساز که خود یکی از مدیران موفق است به فارسی ترجمه کرده است. مدیران برای رسیدن به موفقیت باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرند که یکی از آنها به پیاده سازی استراتژی مربوط می شود. فراتر از استراتژی این موضوع را با جزئیات به خوبی توضیح می دهد و برای مدیران و افراد علاقمند به حوزه مدیریت کتابی بسیار جامع و کاربردی است که با کمک آن می توان به ایرادات یک سازمان در زمنیه اجرای استراتژی پی برده و برای رفع آنها اقدام عملی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها