محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین» پاسخ داد:

آیا احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه با انفجار بیروت در تهران وجود دارد؟

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در خصوص احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه انفجار بیروت گفت: قطعاً نسبت به این ماجرا نگرانی داریم، ضمن اینکه باید تمهیدات لازم هم اندیشیده شود، ضمن اینکه می‌دانم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، ولی در تمام این سال‌هایی که حتی این موضوع پیگیری شده گزارش داده شده که بردارند، ولی وزارت نفت زیر بار نرفته.

حجم ویدیو: 14.66M | مدت زمان ویدیو: 00:06:02 دانلود ویدیو
کد خبر: 429005
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین در خصوص احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه انفجار بیروت گفت: قطعاً نسبت به این ماجرا نگرانی داریم، ضمن اینکه باید تمهیدات لازم هم اندیشیده شود، ضمن اینکه می‌دانم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، ولی در تمام این سال‌هایی که حتی این موضوع پیگیری شده مربوط به دوره چهارم بوده و در دولت قبلی آقای روحانی- زمانی که آقای آخوندی وزیر بوده- گزارش داده شده که بردارند، ولی وزارت نفت زیر بار نرفته.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بخش تخصصی دولت می‌گفت، باید انبارهای نفت جمع شود، اما وزارت نفت هیچ‌وقت آن را نپذیرفت

*انفجار بیروت یک ترس و دلهره‌ای را در شهر تهران و در بین مردم تهران ایجاد کرد. خبری آمد که 2 سه نقطه در غرب تهران داریم که انبار سوخت هستند آیا احتمال اتفاق مشابه نظیر آنچه که در بیروت افتاد در تهران وجود دارد؟

ما شبیه غرب تهران را شاید در جنوب تهران هم در پالایشگاه داریم. غرب داریم منطقه انبار نفت سمت میدان راه‌آهن هم داریم. از این مراکزی که وظیفه‌شان سوخت‌رسانی به ده‌ها مرکز پمپ‌بنزین سوخت در تهران است و هر روز باید بروند و بیایند. گزارشی هم که قبلاً پیگیری شده بود حتی در دولت خود آقای روحانی زمان آقای آخوندی هم اتفاقاً دنبال شده بود، آنها پیگیر شده بودند که این خطر است یعنی بخش تخصصی دولت هم این نظر را داشت که باید اینجا جمع شود با توجه به بافت جمعیتی [که ایجاد شده] و از آنجا برود، اما وزارت نفت هیچ وقت این را نپذیرفت و زیر بار نرفت.

*شما به عنوان یک کارشناس و به عنوان یک نماینده به عنوان کسی که گزارش این قصه را می‌دانید این قصه چقدر خطرناک است؟

من قطعاً می‌خواهم بگویم نسبت به این ماجرا نگرانی داریم، ضمن اینکه باید تمهیدات لازم هم اندیشیده شود، ضمن اینکه می‌دانم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست یعنی واقعیت میدانی به ما می‌گوید نمی‌شود این را در کوتاه مدت جمع کرد، ولی در تمام این سال‌هایی که حتی این موضوع پیگیری شده مربوط به دوره چهارم بوده و در دولت قبلی آقای روحانی- زمانی که آقای آخوندی وزیر بوده- گزارش داده شده که بردارند، ولی وزارت نفت زیر بار نرفته. من فکر می‌کنم این پیگیری باید جزو خواسته‌های شورای شهر باشد، مطرح شده، دنبال هم شده.

*الان خواسته جدی شورای شهر است؟

بله، به هرحال این جزو خواسته‌‌ها مطرح شد، مکاتبات هم شد.

*اقدامات قانونی و حقوقی‌ای که شورای شهر انجام داد چیست؟

در حدی که بنویسیم پیگیر باشیم، از وزارت نفت بخواهیم و از دولت بخواهیم که این را در دستور کار قرار دهد. آنها با ملاحظات و پروتکل‌های خودشان می‌گویند نه خطری ندارد، ما مراقبت کردیم، تمهیدات هم سرجای خودش چیدیم؛ یعنی نظر آنها این است، [با] نظر شورا هم- نظر بخش تخصصی مسکن و شهرسازی که پیگیر بوده- 2 نظر متفاوت است.

دولت باید گزارش دقیقی از این نگرانی بدهد

*اگر خدای ناکرده- زبانم لال گوش شیطان کر- اتفاق مشابهی شبیه آن چیزی که در بیروت اتفاق افتاده رخ بدهد چه می‌شود؟

قطعاً اینجا آسیب زیادی خواهد دید. به خصوص نکته‌ای که وجود دارد آنجا روی گسل مشا است و طبیعتاً حتی ممکن است برخی حوادث طبیعی به شدت تحت آسیب جدی قرار بگیرد، چون در ارتفاع و بلندی است. این مجموع حجم ممکن است بر اساس یک حادثه طبیعی 6 یا 7 ریشتری از کنترل خارج شود.

*شبکه زیرزمینی گازرسانی شهری چطور؟

آن هم خطرات خاص خود را دارد، ولی به هرحال این کاملاً رو است و خطراتش [هست]. به نظر می‌رسد حتماً دولت باید یک گزارش دقیقی از این نگرانی بدهد.

*مشخصاً چه کسی باید گزارش دقیق بدهد؟ وزارت نفت؟

خیر. حوزه بحران دولت اینجا به عهده وزارت کشور است و به عنوان یک مسئول مستقل و [وزارت] نفتی که مدافع است آنجا باشد و وزارت مسکنی که مدافع است آنجا نباشد و شورای شهری که به نمایندگی از مردم نگرانی خود را اعلام می‌کند، پیشنهاد من این بود- و حتی مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی مافوق- همه دستگاه‌ها باید مامور شوند و مجموعاً یک گزارشی را به مردم بدهند. اگر بگویند بماند آن گزارش مستند شود آن را امضا کنند و به مردم هم بگویند این باید بماند نگران نباشید خیال‌تان راحت. ما همه بررسی‌ها را انجام دادیم و اگر هم قرار است برداشته شود بگویند، بله قرار است برداشته شود، در این سیکل زمانی برمی‌داریم. منطقی و سر آن موعد مقرر هم باید درخواست و دنبال شود.

*چقدر گزارش طلب داریم. الان داشتم فکر می‌کردم از گزارش هواپیمای اوکراینی... همین اتفاقات اخیر را می‌گویم از سانچی و هواپیمای اوکراینی و آمار کرونا و...

اینجا سکوت شده واقعاً...

*خدا کمک‌مان کند. امیدوارم اتفاق تلخی نیفتد واقعا شبیه بازی جومانجی شده؛ یعنی اگر یک اتفاق دیگری بیفتد باید بگوییم خدایا یک استراحتی بده.

می‌خواهم بگویم در برخی از حوزه‌ها نگران می‌شوند، می‌گویند: چرا مردم را نگران می‌کنید. من می‌خواهم بگویم نماینده مردم وقتی بیان می‌کند وظیفه‌اش....

*شما آگاه‌سازی می‌کنید درست است؟

اتفاقاً به قاضی محترم عرض کردم. گفتم من استاندار نیستم، من وزیر نیستم، فرماندار نیستم که بخواهم از طریق مکاتبه یا جلسه پیگیر باشم. این یک داستان است. اما وقتی اینجا می‌بینم دغدغه‌ای، دغدغه مردم است، مکاتبه می‌کنم، جلسه می‌گذارم، اما اگر گوشی نبود یکی از وظایف من نطق است. برایم نطق گذاشته شده. یکی از وظایف من تذکر است. یکی از وظایف من سوال است. یکی از وظایف من استیضاح است. شأن نظارتی و شأن نمایندگی من ایجاب می‌کند تا اینجا بگویم که آقای دولت چرا نیامدی به وظیفه‌ات عمل کنی که باید پنج هزار میلیارد تومان به بحث سوخت ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی [کمک می‌کردی] و نکردی؟

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینیم و بخوانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها