کد خبر: 429219
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۰۸:۱۷:۲۵
| |

در 5 سال گذشته مخاطبان تئاتر از 2 به 8 میلیون نفر افزایش پیدا کردند

سال 1392 آمار دو میلیون و 200 هزار تماشاگر برای چهارهزار و 938 نمایش در کشور به ثبت رسید اما این اعداد و ارقام تنها طی پنج سال با تجربه رشد چهار برابری به هشت میلیون و 200 هزار نفر برای هفت‌هزار و 198 نمایش تولید شده توانست رکورد منحصر به فردی را در عرصه تولید و مخاطبان آثار نمایشی در ایران به ثبت برساند.

در 5 سال گذشته مخاطبان تئاتر از 2 به 8 میلیون نفر افزایش پیدا کردند
کد خبر: 429219
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۰۸:۱۷:۲۵

اعتمادآنلاین| جامعه‌شناسی مدرن در طبقه‌بندی کشورها در عرصه توسعه‌یافتگی ملاک‌های مختلف و متعددی دارد. یکی از این ملاک‌ها در عرصه فرهنگ و هنر که به‌عنوان مهم‌ترین اولویت آن شناخته می‌شود به توسعه، رشد و تعالی هنر تئاتر و ضریب نفوذ آن میان عموم افراد جامعه بازمی‌گردد. به بیان ساده‌تر یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در عرصه فرهنگ و هنر در راستای شناسایی جوامع مترقی و پیشرفته به توسعه هنر تئاتر در آن جوامع و کشورها بازمی‌گردد.

البته یکی از چشم اسفندیارهایی که همواره بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور سایه انداخته، وامداری تام و تمام آن‌ها به حمایت و کمک‌های دولتی است. تردیدی در این مسئله وجود ندارد که معنای این جمله متضمن تعبیر «هنر دولتی نیست»؛ بلکه حیات، دوام و بقای تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور برای رسیدن به رشد و تعالی در تاریخ 41 ساله انقلاب شکوه‌مند اسلامی همواره وام‌دار کمک‌های مادی و معنوی بخش دولتی بوده است.

پر واضح است که در این میان هنرهایی که ضریب نفوذ کمتری نسبت به دیگر فعالیت‌های هنری دارند لاجرم از نگاه حمایتی بیشتری نیز از سوی بدنه دولت بهره‌مند شده‌اند. آن‌گونه که دراین‌میان عرصه هنرهای نمایشی و تئاتر نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها که دوام آن به کمک‌های مادی و معنوی بخش دولت و بازوی فرهنگی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابستگی بسیاری دارد، بیشترین وابستگی را به این کمک ها دارد.

توسعه و تعالی هنر تئاتر در کشور همواره وام‌دار نگاه حمایت مادی و معنوی از سوی بدنه دولت و بازوی اجرایی آن در بخش فرهنگ و هنر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. حال این روزها که درحال سپری کردن گرامی‌داشت هفته دولت هستیم بنا داریم تا در سلسله گزارش‌هایی به فعالیت و میزان اثرگذاری و اثربخشی دولت تدبیر و امید در عمر هفت ساله آن و تأثیرش بر تعالی و رشد این هنر در بخش‌های مختلف، نگاهی متفاوت داشته باشیم.

در گام نخست؛ در ارتباط با میزان اثرگذاری و اثرپخشی هنر تئاتر از حمایت‌های مالی و معنوی دولت و البته فراگیری آن میان عموم افراد جامعه، بخش بودجه را که تپندگی قلب این هنر را تضمین می‌کند بررسی کرده و گفتیم افزایش بودجه تئاتر از 14 میلیارد تومان در سال 1392 تا 84 میلیارد تومان در سال 1399 بازتاب بیشترین شاخص رشد در تاریخ چهل‌ویک‌ساله انقلاب اسلامی، طی هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید است.

در گام دوم؛ در ارتباط با میزان اثرگذاری و اثرپخشی هنر تئاتر از حمایت‌های مالی و معنوی دولت و البته فراگیری آن میان عموم افراد جامعه، بخش رشد و توسعه تئاتر در استان‌های کشور را به عنوان مهمترین گام برای تحقق تمرکززدایی از پایتخت و عملیاتی کردن شعار ایران فقط تهران نیست را بررسی کردیم.

در گام سوم در ارتباط با افزایش میزان تولید و اجرای عمومی تئاتر و تعداد مخاطبان هنر نمایش کشور، میزان اثرگذاری و اثرپخشی هنر تئاتر از حمایت‌های مالی و معنوی دولت و البته فراگیری آن میان عموم افراد جامعه، بخش رشد و توسعه تئاتر در سراسر کشور را به عنوان مهمترین گام برای تحقق عینی و عملیاتی شعار «تئاتر برای همه» را مورد هدف قرار دادیم.

کیفیت و کمیت دو کفه سنجش رشد و تعالی برای هر امری به‌شمار می‌روند. در راستای توسعه فعالیت‌های هنرمندان عرصه تئاتر به‌ویژه در راستای فراگیری هرچه بیشتر و افزایش ضریب نفوذ هنر تئاتر میان عموم مخاطبان کشور و تحقق شعار «تئاتر برای همه» نگاه به تعداد مخاطبان و تعداد نمایش‌های تولید شده در هر سال در سراسر ایران می‌تواند یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش کیفیت و کمیت رشد تئاتر به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی در کشور به شمار رود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها