کد خبر: 429259
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۱۰:۳۶:۴۹
| |

آیت‌الله علیدوست، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه:

بزرگترین تحریف در مورد واقعه عاشورا نفی لزوم اهتمام به شریعت است

آیت‌الله علیدوست می‌گوید: در مورد عاشورا تحریفات عجیب و غریب زیادی صورت گرفته است و برخی از محققان در مورد تحریفات واقعه عاشورا سخنرانی، کتاب و مقاله دارند.

بزرگترین تحریف در مورد واقعه عاشورا نفی لزوم اهتمام به شریعت است
کد خبر: 429259
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۱۰:۳۶:۴۹

اعتمادآنلاین| آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه، در بحثی پیرامون واقعه عاشورا، به تبیین «نفی لزوم اهتمام به شریعت به عنوان بزرگترین تحریف» پرداخت.

آیت‌الله علیدوست می‌گوید: اگر از شما بپرسند بزرگترین تحریف و سوءفهم در پیوند با عاشورا چیست چه خواهید گفت؟ سوءبرداشتی که قرن‌هاست حضور دارد و امروزه پررنگ شده است. در مورد عاشورا تحریفات عجیب و غریب زیادی صورت گرفته است و برخی از محققان در مورد تحریفات واقعه عاشورا سخنرانی، کتاب و مقاله دارند.

در تحریفات صورت گرفته در مورد واقعه عاشورا به یک مورد اشاره می‌کنم و آن، نفی اهتمام به شریعت است. یعنی عاشورا به گونه‌ای تلقی شود که من سوگوار، اگر شریعت را رعایت نکردم، آن عزاداری به داد من می‌رسد و کار من را اصلاح می‌کند.

امروزه یک تحریف بسیار بزرگی که دیگر تنها مرتبط با واقعه عاشورا نیست و کلی است، رخ می‌دهد، نفی شریعت است. یعنی گریز متدینان و مسلمانان از شریعت الهی. وجود عرفان‌ها و معنویت منهای شریعت (نماز،روزه،واجبات،مستحبات و مکروهات) و حمله جریانات مختلف به فقه، حوزه‌های علمیه، مراجع و دستورات الهی اتفاقی نیست. اگر عرفان،معنویت و عزاداری بدون شریعت تبلیغ شود،بزرگترین تحریف به شمار می‌آید. همه هم در راستای نفی شریعت و ضد هدف امام حسین(ع) است.

حاجب از شعرای دوره مشروطه می‌گوید که شبی شعری سرودم و خوابیدم. یک مصرع شعر این بود: حاجب اگر معامله قیامت با علی است / من ضامنم تو هر چه بخواهی گناه کن. علی را دوست بدار کفایت می‌کند. می‌گوید شب امام به خوابم آمد و فرمود:حاجب شعر خوبی سرودی که مصرع اولش خوب است اما مصرع دومش را عوض کن. بگو اگر معامله حشر با علی است /شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن.

من اهل نقل خواب نیستم و با برخی خواب‌دیدن‌ها هم به شدت مخالفم اما برخی خواب‌ها عین حکمت است.

امام رضا (ع) به زید بن موسی بن جعفر می‌فرماید: به خدا قسم احدی به آن کرامت‌هایی که نزد خدا است، نرسد مگر با اطاعت و فرمانبرداری از حق تعالی. کسی از ما اهل بیت نیست مگر این که اطاعت کند.

نه اینکه بخواهم بگویم شرکت در مراسم‌های مربوط به مصیبت امام حسین (ع) و تعظیم شعائر اثر ندارد اما نباید اینها را وسیله‌ای برای نفی اهتمام به شریعت و جایگزینی برای سایر اعمال صالح قرار بدهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها