زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس:

مسئولان به وظایف قانونی خود در حمایت از خانواده‌های شهدای ترور عمل کنند

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس در پنجمین همایش اسوه‌های صبوری در شهر رشت از مسئولان به ویژه در وزارت امور خارجه خواست تا در زمینه حمایت از خانواده‌های شهدای ترور عزم خود را جزم کرده و به وظایف قانونی خود عمل کنند.

مسئولان به وظایف قانونی خود در حمایت از خانواده‌های شهدای ترور عمل کنند
کد خبر: 429284
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۱۲:۱۱:۳۷

اعتمادآنلاین| رئیس کمیته حقوق بشر مجلس در پنجمین همایش اسوه‌های صبوری در شهر رشت از مسئولان به ویژه در وزارت امور خارجه خواست تا در زمینه حمایت از خانواده‌های شهدای ترور عزم خود را جزم کرده و به وظایف قانونی خود عمل کنند.

زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس در پنجمین همایش اسوه‌های صبوری در شهر رشت گفت: تشکر می‌کنم از انجمن دفاع از قربانیان ترور که با همتی که داشته اند و پیگیری مجدانه اولا روز بزرگداشت حمایت از قربانیان ترور را به عنوان روز جهانی در سازمان ملل به ثبت رسانده‌اند و ثانیا پنجمین همایش را در شهر رشت در استان گیلان برگزار می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این همایش که مقامات سازمان ملل و مقامات استانی و کشوری و خانواده‌های محترم و معزز شهدا حضور دارند امید داریم که ثبت این روز یعنی روز گرامیداشت و احترام به قربانیان ترور مبدایی برای پیگیری حقوق خانواده‌های محترم شهدای ترور در جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد.

17 هزار نفر کودک، زن و کهنسال در کشور بواسطه جنایات گروه‌های تروریستی به شهادت رسیده‌اند

وی تصریح کرد: در کشور 17 هزار نفر کودک، زن و کهنسال بواسطه جنایات منافقین کوردل و دیگر گروه‌های تروریستی به شهادت رسیده‌اند و متاسفانه چیزی که عجیب هست این گروهک‌های تروریستی مورد حمایت برخی از دولت‌ها ازجمله دولت آمریکا و احیانا فرانسه و انگلیس هستند و قاعدتا با چراغ سبز این دولت‌ها و حمایت آنها این ترورها صورت گرفته است.

الهیان یادآور شد: خاطره و حافظه تاریخی ملت ما مملو از حوادث تلخ تروریستی است و دانشمندان هسته‌ای از شهدای شاخص آن هستند که قربانی تروریسم دولتی آمریکا و سایر کشورهای همدستش، می‌باشند. ضمن اینکه امروز غم و رنج خانواده‌های محترم شهدای ترور مطلب پوشیده‌ای برای ملت ایران و سایر ملت‌ها نیست.

وی افزود: ما امروز با خانواده‌هایی مواجه هستیم که عزیزترین اعضایشان را از دست داده‌اند و در طول این سال‌ها درد و رنج بسیاری را متحمل شده‌اند و قاعدتا دولت جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داندکه از حقوق این خانواده‌های محترم دفاع کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ما در مجلس یازدهم ،کمیته حقوق بشر را بنا نهادیم و کما اینکه در مجلس هشتم که من توفیق حضور داشتم، این کمیته برای اولین بار تاسیس شد و بنا این است که انشاءالله پیگیر حقوق مسلم ملت ایران باشیم بویژه خانواده‌های محترم شهدای ترور و بتوانیم در مجامع حقوقی بین المللی اقامه دعوی کنیم و بتوانیم در مجامع حقوق بشری صدای مظلومیت این خانواده‌های محترم را به گوش مقامات سازمان ملل و سایر کشورها برسانیم و انشاءالله با نشان دادن مظلومیت این خانوادههای عزیز صدای حقانیت شهدای ترور را به گوش جهانیان برسانیم و در طول دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تمام تلاش مان را به کار خواهیم گرفت. ما جلسه‌ای را داشتیم در این هفته در مجلس شورای اسلامی و در این جلسه دعوت شد از خانواده‌های شهدای ترور،شهدای هسته ای، شهدای فاجعه هفتم تیر که در این فاجعه تعدادی از مقامات و مسئولین ایران و نخبگان ایران و نمایندگان مجلس حدود هفتاد و دو نفر با بمبگذاری به شهادت رسیدند.

وی افزود: ما سالروز هشتم شهریور را داریم که رئیس‌جمهور کشور ما، شهید رجایی و نخست وزیر شهید، شهید باهنر را تقدیم کردیم و بواسطه این حادثه تروریستی ما مسئولین را و مقامات بلندپایه را از دست دادیم و این به معنای این است که شهدای ترور در جمهوری اسلامی خاص توده مردم نیستند و مقامات و مسئولین هم در جمهوری اسلامی ایران مورد حمله تروریستی قرار گرفته اند.

الهیان تاکید کرد: خاطرمان هست که سالیان پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی هم مورد حمله تروریستی قرار گرفتند که خوشبختانه جانشان محفوظ ماند. این‌ها همه نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی تروریسم هست و ما شاهد بودیم که در طول 40 سال گذشته محورهایی از نقض حقوق بشر توسط کشورهایی مثل امریکا و رژیم صهیونیستی متوجه ملت ایران شد و بدین معنا که پرونده حقوق بشر امریکا پرونده قطوری است و به پهنای تاریخ باید بازخوانی بشه و جنایات امریکا در حق ملت ایران باید مرور بشود.

وی افزود: خاطرمان نمی‌رود هواپیمای مسافربری که با شلیک موشک از ناو وینسنس از سوی امریکا ساقط شد و سیصد و چند نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند، پیگیری حقوق این عزیزان برعهده دولت و مجلس ایران هست و ما این را دنبال خواهیم کرد و در این مسیر از ان جی او‌ها و سازمان‌های مردمنهاد کمک خواهیم گرفت و همچنان در این دفاع و پیگیری‌های حقوقی قطعا کمک خانواده محترم شهدای ترور یاریگر ما خواهد بود.

الهیان عنوان کرد: بحث مبارزه با تروریسم موضوعی است که هم جنبه داخلی و هم جنبه بین‌المللی دارد، در عرصه داخلی ما نیاز داریم قانون جامع مبارزه با تروریسم را در مجلس به تصویب برسانیم و در عرصه بین‌المللی خب از طریق ظرفیت‌های حقوقی که در سازمان ملل داریم، شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیبساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر ظرفیت‌ها کمک خواهیم گرفت و در این مسیر خانواده‌های محترم شهدای ترور ما را یاری خواهند کرد.

وی افزود: تشکر مجدد می‌کنیم از انجمن دفاع از قربانیان ترور واز بنیاد شهید و از مسئولین از جمله از وزارت امورخارجه می خواهیم در این زمینه به طور جد عزم خود را جزم کنند و در این مسیر به وظایف قانونی خود عمل کنند، تا بتوانیم قدمی موثر در این زمینه برداریم. قطعا مظلومیت سایر ملت‌های مسلمان و افرادی که قربانی ترور شده‌اند ما را واخواهد داشت که ان شاءالله پیگیر حقوق ملت‌های مظلوم مسلمان دیگر هم باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: آمریکا به طور مشخص در هر جایی که ورود پیدا کرده است مصداق شفاف و صریح تروریسم دولتی است هر جا که امریکا ورود پیدا کرد در پاکستان افغانستان و عراق و سایر کشورهای منطقه و ما شاهد بودیم که ناامنی بی ثباتی و رشد تروریسم در واقع به طور جدی بیش از گذشته شد.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس در پایان از مقامات و مسئولین و مقامات سازمان ملل و بویژه خانواده محترم شهدای ترور که در این همایش شرکت کردند، قدردانی کرد.

گفتنی است این همایش به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور محدود مدعوین و به صورت وبیناری برگزار گردید.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها