کد خبر: 429315
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۱۴:۳۸:۲۰
| |

اعتراضات آمریکا| سالگرد سخنرانی مارتین لوتر کینگ

هزاران تن در پایتخت آمریکا گرد آمدند تا خواستار اصلاح نظام قضایی کشور و برابری نژادی شوند. اصطلاح پلیس و نظام قضایی، از شعارهای اصلی راهپیمایی بود. راهپیمایی روز جمعه، «زانویت را از روی گردنم بردار» نام داشت.

اعتراضات آمریکا| سالگرد سخنرانی مارتین لوتر کینگ
کد خبر: 429315
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۱۴:۳۸:۲۰

اعتمادآنلاین| به نقل از ایندیپندنت، تظاهرات با رشته‌ای از سخنرانی‌ها آغاز شد، و بعد تظاهرکنندگان با عبور از خیابان‌ها در برابر مجسمه یادبود مارتین لوترکینگ جمع شدند.

ازجمله شرکت کنندگان و سخنرانان در این تظاهرات، خانواده بلیک و نیز خانواده جورج فلوید، مرد سیاهپوستی است که ماه مه امسال در شهر مینیاپولیس، زیر زانوی یک مامور پلیس خفه شد و جان داد. ال شارپتون، کشیش و فعال حقوق سیاهپوستان، از رهبران و سازمان‌دهندگان این راهپیمایی بود.

سخنرانی‌ها با شعارهای «بدون عدالت صلح ممکن نیست» و «جان سیاهان ارزش دارد» همراه بود.

برخی در میان جمعیت شعار می‌دادند: «دستهایم بالاست، شلیک نکن.»

مضمون اصلی راهپیمایی امسال، اعتراض به نابرابری نژادی و خشونت پلیس بود. فعالان مدنی و سیاسی از ماهها پیش مشغول برنامه‌ریزی این راهپیمایی بودند، اما با تیراندازی این هفته پلیس به مردی سیاهپوست به نام جیکوب بلیک در ایالت ویسکانسن که به تظاهرات گسترده و خشونت بار کشیده شد، و با اوج‌گیری جنبش «جان سیاهان ارزش دارد»، راهپیمایی امسال ابعاد تازه‌ای یافت.

پنجاه و هفت سال پیش در چنین روزی، بیش از 200 هزار تن در میدان بزرگ مرکز واشنگتن یا «نشنال مال» گرد آمدند و به سخنرانی مارتین لوتر کینگ با عنوان «آرزویی دارم» گوش کردند، سخنرانی‌ که در تاریخ آمریکا به عنوان نقطه عطفی در جنبش حقوق مدنی ثبت شد. آن تظاهرات با نام «راهپیمایی برای شغل و عدالت» برگزار شد. امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شمار راهپیمایان بسیار کمتر بود. همه تظاهرکنندگان ماسک داشتند و با فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم شرکت کردند.

مارتین لوتر کینگ سوم، فرزند رهبر جنبش مدنی آمریکا، در جلوی مقبره آبراهام لینکلن گفت مبارزه برای حقوق مدنی که پدرش در دهه‌های 1950 و 1960 بنیاد گذاشت هنوز راه درازی در پیش دارد. او گفت: «این گامی که ما برمی‌داریم، در مسیر سنگلاخ ولی برحق آمریکا به سوی عدالت است.» او همچنین از جمعیت خواست خودشان پیشگام تغییر باشند و منتظر منجی نمانند.

او گفت: «امروز، ما راهپیمایی واشنگتن برای شغل و آزادی در سال 1963 را، که پدر من طی آن رویای خود را اعلام کرد، گرامی می‌داریم. اکنون، پس از گذشت 57 سال، ما باید برای دفاع از آزادی‌هایی که نسل‌های پیشین با تلاش سخت به دست آورده‌اند، به سوی صندوق‌های رأی و صندوق‌های پست بشتابیم.»

پسر مارتین لوتر کینگ گفت: «ما باید در هفته‌های پیش رو، که در روز انتخابات به اوج می‌رسد، به گونه‌ای رأی بدهیم که گویی جان ما، معاش ما، و آزادی‌های ما بستگی به آن دارد. زیرا حقیقت امر، همین است.»

«یولاندا رنه کینگ» نوه مارتین لوتر کینگ، نیز سخنرانی کرد.

چند عضو دموکرات کنگره هم در این مراسم سخنرانی کردند. عده زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات، اعلامیه‌هایی توزیع می‌کردند که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر می‌کرد. تظاهرات روز جمعه با آرامش و بدون حادثه برگزار شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها