کد خبر: 429458
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۲:۰۹
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

باید زیرساخت‌های بومی فعالیت در فضای مجازی تقویت شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های بومی و ملی استفاده از فضای مجازی گفت: حوزه‌ای که امروز از آن به عنوان فضای مجازی یاد می‌شود، یک فضای کاملا واقعی و حقیقی است که جامعه و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

باید زیرساخت‌های بومی فعالیت در فضای مجازی تقویت شود
کد خبر: 429458
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۲:۰۹

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های بومی و ملی استفاده از فضای مجازی گفت: حوزه‌ای که امروز از آن به عنوان فضای مجازی یاد می شود، یک فضای کاملا واقعی و حقیقی است که جامعه و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

«ابراهیم رضایی» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت درباره اهمیت فضای مجازی و مدیریت آن اظهار داشت: به کار بردن عبارت فضای مجازی شاید عبارت صحیحی نباشد چراکه این کلمه برگردان از عبارت virtual space است در صورتی که فضایی که امروز ما از آن سخن می‌گوییم، یک فضای کاملاً واقعی و حقیقی است که واقعیت‌های جامعه و زندگی مردم ما را در تمامی حوزه‌ها تحت تأثیر قرار داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به علت ماهیت انقلاب اسلامی، از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد رهبر معظم انقلاب بحث‌هایی مانند شبیخون، تهاجم فرهنگی و... را مطرح کردند که نشان از عزم دشمن در تغییر باورهای فرهنگی و ارزش‌های ملی و اسلامی ما داشته است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم که در عرصه محتواسازی با وجود نیروهای دلسوز و جهادی در برخی برهه‌ها توانسته‌ایم خوب حرکت کنیم. وقتی در ایام اربعین هشتگ‌هایی مانند "حب الحسین یجمعنا" به عنوان ترند در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که گام‌های خوبی برداشته شده است.

رضایی یادآورشد: به نظر می‌رسد آنچه مورد انتقاد است، نبود زیرساخت بومی در این حوزه است که با افزایش توانمندی‌های داخلی، ایجاد تنوع و جذابیت در پلتفرم‌های ملی، دوری جستن از ولنگاری فرهنگی، ترجیح منافع ملی بر جریانی و... می‌توان به آنچه مورد انتظار مردم و مسوولان است، ‌ دست یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات در سال 89 و در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است و برای اینکه این برنامه به سرانجام عملیاتی برسد نیاز به عزم ملی و جدی است و شاید یکی از علل اصلی در تعویق آن، نبود فهم دقیق از مزیت‌های شبکه ملی اطلاعات محسوب شود.

وی ادامه داد: کیفیت بالا، ایمنی بیشتر و قیمت به صرفه تر بخش کوچکی از مزیت‌های شبکه اطلاعات ملی است ولی برخی شبکه ملی اطلاعات را مترادف با ایجاد محدودیت تعریف کردند.

رضایی با تاکید بر اینکه در حوزه فضای مجازی باید نگاهی هم به جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی داشت و ساز و راهکارهای مقابله با آن را تدارک دید، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع نیاز به همکاری و عزم راسخ دستگاه‌های مختلف همراه با آموزش استفاده از این ابزارهاست تا وضعیت اصلاح شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس درباره اینکه برای افزایش سواد رسانه‌ای مردم و ارتقاء فرهنگی آنها در این فضا چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کند؟ گفت: آموزش عمومی نخستین راهکار برای افزایش سواد رسانه‌ای است و به نظر می رسد، که مدارس و مراکز آموزش عالی ما باید آموزش کار با رسانه‌های نوین را در برنامه‌های خود تدارک ببینند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس و مسوولان نیز به عنوان متولیان حوزه فرهنگ باید سرعت خود را در رساندن پیام به مخاطب افزایش داده و با رصد لحظه‌ای دغدغه‌ها، شبهات و... در این حوزه، آن‌ها را در کمترین زمان پاسخ بدهند تا جامعه با موج رسانه‌ای دشمن و ضدانقلاب همراه نشود.

رضایی صداقت و شفافیت در حوزه رسانه را مهم دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر هیجانات سیاسی و اجتماعی در جامعه ما حاصل عدم شفافیت و صداقت است. معتقدم اگر صداقت و شفافیت در فضای جامعه تقویت شود، جامعه هیچ‌گاه درگیر هیجانات سیاسی و اجتماعی کاذب نمی‌شود.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها