کد خبر: 429555
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۰۸:۵۸:۳۹
| |

پشت پرده خروج نظامیان آمریکا از عراق و مانور تبلیغاتی ترامپ

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال آن است با خروج از بغداد یک برگ برنده به نخست‌وزیر عراق اعطاء کند تا او بتواند مخالفان داخلی‌اش را تا حدودی ساکت کند.

پشت پرده خروج نظامیان آمریکا از عراق و مانور تبلیغاتی ترامپ
کد خبر: 429555
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۰۸:۵۸:۳۹

اعتمادآنلاین| مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل کاهش نظامیان ایالات متحده در عراق و با اشاره به پیامدها و سناریوهای پشت‌پرده آن عنوان کرد: اخیراً روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با استناد به اظهارات مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این نهاد قصد دارد تعداد سربازان مستقر در عراق را تا دو یا سه ماه دیگر به سه هزار و 500 نفر کاهش دهد و این بدان معنی است که ایالت متحده نیروهای خود را در عراق حدود یک سوم کاهش می‌دهد. این اقدام در حالی انجام می‌شود که رئیس جمهوری ایالات متحده اخیراً در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بود که نظامیان خود را تا سه سال دیگر از این کشور خارج خواهد کرد و کمی قبل‌تر هم به خبرنگاران اعلام کرده بود که این اقدام را به زودی و به مرور زمان عملیاتی خواهد کرد.

وی ادامه داد: اینکه چرا در این زمان آمریکایی‌ها قصد دارند نیروهای خود در عراق را تا یک سوم کاهش دهند، موضوعی است که بخش اعظمی از آن به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا ربط دارد که مشابه آن را در مورد افغانستان هم دیدیم. ترامپ به دنبال آن است تا با مانور تبلیغاتی، به پایگاه اجتماعی و طرفداران خود بگوید که من به شعارهای انتخاباتی خود که در سال 2016 میلادی ارائه کردم وفادار ماندم و آنها را عملیاتی کردم. از سوی دیگر، باید متوجه باشید که ترامپ به دنبال آن است با این کار یک برگ برنده به مصطفی الکاظمی اعطاء کند تا او بتواند مخالفان داخلی در عراق را تا حدودی ساکت کند. در مقابل عده‌ای معتقدند که اگر الکاظمی بر اساس راهبردهای آمریکا در عراق و منطقه جلو برود بدون تردید ما شاهد روند بومی‌سازی حرکات آمریکا در این کشور خواهیم بود که هم بر افکار عمومی آمریکا و هم بر افکار عمومی عراق تاثیرگذار خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کاهش نیروهای ایالات متحده در عراق در حالی انجام می‌شود که لابی‌های قدرت در آمریکا به دنبال آن هستند تا درگیری و به هم ریختگی در عراق ادامه داشته باشد؛ چرا که این طیف عموماً در لابی سلاح و فروش تسلیحات دست دارند و نمی‌خواهند روند فعلی به ضرر آنها رقم بخورد.

بسیاری از تحلیلگران در داخل آمریکا معتقدند که ترامپ با کاهش نیروهای خود در عراق به دنبال آن است تا بتواند رای خود را در میان لایه‌های خاکستری و مردم آمریکا تثبیت کند و حداقل در مورد جنگ‌ها این حس را به آنها القاء کند که او در حال کم کردن هزینه‌های نظامی است و می‌خواهد خود را با این طیف و افکار عمومی هماهنگ و همراه نشان دهد. به همین دلیل من معتقدم که بخشی از اقدام او در عراق را باید نوعی جهت‌دهی به آرا در فضای روانی دانست. در این راستا باید متوجه بود، اینکه آمریکا به دنبال کاهش این حجم از نیروهای خود در عراق است، یک دروغ محض به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ و به طور کلی مقام‌های ایالات متحده به دنبال آن هستند تا بتوانند با اعلام خبر کاهش یک سوم نیروهای خود در عراق این مفهوم را در سراسر منطقه و دنیا مخابره کنند که آنها در حال جابه‌جایی نیروهای خود به خارج از عراق هستند. نمی‌توانیم به صورت صریح اعلام کنیم که هدف ایالات متحده از این اقدام چیست اما از اوضاع و احوال منطقه و اتفاق‌هایی که طی روزهای اخیر رخ داده، مشخص است که واشنگتن یک سناریوی جدید را کلید زده است. همین چند شب پیش چند فروند کاتیوشا به سمت سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد و چندی بعد هم پایگاه آمریکایی‌ها در اطراف میدان نفتی کونیکو واقع در دیرالزور سوریه مورد حمله قرار گرفت. این اقدام‌ها طبیعی نیست و کمی بعد از این وقایع، ترامپ گزارش‌ها در مورد کاهش نیروهایش در عراق را تایید کرد و گفت که نیروهای آمریکا برای مبارزه با داعش توانایی خوبی دارند. بر این اساس احتمال دارد در آینده برای عراق هزینه‌تراشی‌هایی شود که بغداد مجبور به درخواست برای حضور آمریکا شود. این همان سناریوی مطلوبِ ترامپ و کاخ‌سفید است که بخشی از آن به ساکت کردن مخالفان آنها در بغداد مربوط است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها