کد خبر: 429719
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۱۶:۲۱:۴۰
| |

رژیم صهیونیستی از جانِ کشور‌های اسلامی چه می‌خواهد؟

کارشناسان بر این باورند که رژیم صهیونیستی با برقراری روابط با امارات درصدد اختلاف‌افکنی و منزوی کردن این کشور است.

رژیم صهیونیستی از جانِ کشور‌های اسلامی چه می‌خواهد؟
کد خبر: 429719
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۱۶:۲۱:۴۰

اعتمادآنلاین| کارشناسان بر این باورند که رژیم صهیونیستی با برقراری روابط با امارات درصدد اختلاف‌افکنی و منزوی کردن این کشور است.

فاطمه زهرا نصراللهی، پس از سال‌ها روابط مخفیانه امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی، هفته گذشته بود که این کشور روابط خود را آشکار کرد و از توافق با این رژیم خبر داد.

تصمیم این کشور برای برقراری روابط با اسرائیل مخالفت‌های گسترده‌ای با خود به همراه داشته است، چراکه بنا بر باور کارشناسان روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های اسلامی و عربی هیچ‌گاه ریشه عمیقی نداشته است و هدف اسرائیل در برقراری رابطه با کشور‌های اسلامی، ایجاد شکاف بین امت اسلامی و کشور‌های عربی است.

حسن‌هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که تجربه ثابت کرده، هرگاه رژیم صهیونیستی با یک کشور اسلامی و عربی رابطه برقرار کرده، آن کشور به شدت دچار انزوای سیاسی شده است، مانند مصر، اردن و بسیاری دیگر از کشور اسلامی و عربی که با این رژیم رابطه برقرار کردند، دچار چالش داخلی و فروپاشی تدریجی شدند.

برندگان و بازندگان توافق صلح امارات


سید‌هادی برهانی، کارشناس مسائل خاورمیانه برندگان اصلی این توافق را اسرائیل و آمریکا و به ویژه شخص ترامپ و نتانیاهو می داند و معتقد است که ترامپ کمتر از صد روز با انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد. رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا آغاز شده و ترامپ براساس نظرسنجی‌ها بسیار از رقیب دموکرات خود عقب افتاده است. این توافق می‌تواند به موقعیت ترامپ و شانس او در انتخابات کمک کند.

او در ادامه می‌گوید که ترامپ اینک می‌تواند نشان دهد معامله قرن پرسروصدای او کاملا بی نتیجه و بی‌فایده نبوده است. نتانیاهو هم از ناحیه عدم اجرای وعده انتخاباتی اش برای الحاق کرانه باختری تحت فشار بود. کرونا و اوضاع بد اقتصادی هم او را تحت فشار قرار داده است. تظاهرات علیه او به طور مرتب در اسرائیل برگزار می‌شود. مردم از شیوه برخورد قوه قضائیه با پرونده‌های فساد او ناراضی هستند و این نارضایتی‌ها احتمال سقوط او را بیشتر کرده است. همچنین توافق صلح امارات فرصتی جدی برای نتانیاهو فراهم کرد تا خود را نخست وزیر موفقی معرفی کرده که در ازای عدم اجرا و تعلیق طرح الحاق دستاورد بزرگی برای اسرائیل بدست آورده است.

اما امارات چه به دست آورده است؟ برهانی در ادامه گفت که محمد بن زاید ولیعهد امارات به دلیل دستاورد‌های اقتصادی و تکنولوژیکی توانسته بود خود را در ردیف زمامداران موفق معرفی کند، اما اینک به باند ترامپ-نتانیاهو پیوسته که به هیچ وجه افتخار و امتیازی در جهان حاضر به حساب نمی‌آید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بر این باور است که ترامپ و نتانیاهو هر دو جزء فاسدترین و منفورترین و افراطی‌ترین زمامداران جهان هستند. هر دو به شدت منفور هستند و هر دو برای نجات از سقوط دست و پا می‌زنند در حالی که جهان و منطقه در آرزوی سقوط و سرنگونی آن‌ها لحظه‌شماری می‌کند. محمدبن زاید با این توافق سرنوشت خود را به چنین افرادی گره زده و آینده خود را در گرو قماری پرریسک و خطرناک قرار داده است.

اهداف اسرائیل از برقراری روابط با امارات چیست؟


محمدرضا مرادی، کارشناس مسائل منطقه می‌گوید که رژیم صهیونیستی از سال 2010 تاکنون برای عادی‌سازی روابط خود با کشور‌های عربی تلاش‌های زیادی کرده و همواره به دنبال رسمی کردن این روابط بوده‌اند، در راستای این تعاملات از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، روابط جهان عرب به خصوص روابط بحرین، امارات و عربستان با اسرائیل بسیار پررنگ شد.

این کارشناس مسائل منطقه معتقد است که اسرائیل در درجه اول می‌خواهد خطری را که از ناحیه جهان عرب متوجه امنیت و مدیریت این رژیم است را از بین ببرد. طبق استراتژی‌های کلان اسرائیل، محیط پیرامون این رژیم باید امن و عاری از خطر باشد و مهم‌ترین خطر برای آن‌ها از سوی جهان عرب است، همچنین اسرائیل سعی دارد آرمان فلسطین در بین مردم منطقه به یک آرمان معمولی تبدیل شود و تا زمانی که این عادی‌سازی روابط رژیم صهیونستی با کشور‌های عربی تداوم داشته باشد، طبیعتا به همین مقدار هم آرمان فلسطین روز به روز از نگاه اسرائیل تضعیف می‌شود.

مرادی هدف دیگر رژیم صهیونیستی را پررنگ کردن ایران هراسی در منطقه می‌داند و می‌گوید که اسرائیل با تقویت ایران هراسی سعی دارد با کشور‌های عربی بیشتری رابطه برقرار کند، همچنین یکی دیگر از اهداف اسرائیل نزدیکی بیشتر به مرز‌های جغرافیایی است تا بتواند از طریق عملیات‌های جاسوسی اقداماتی را علیه ایران انجام دهد.

در مقابل امارات هم برای برقراری روابط با اسرائیل اهدافی را دنبال می‌کند که به عقیده مرادی امارات نتوانسته کشور قدرتمندی باشد، لذا با برقراری روابط با اسرائیل به دنبال این است که از چند طریق کمبود قدرتی که دارد را جبران کند، ابوظبی سعی داشت از طریق شکست انصارالله و انقلابیون یمن به بنادر جنوبی یمن دسترسی پیدا کند و از این طریق بتواند در حاشیه دریای سرخ به عنوان یک کشور قدرتمند خود را مطرح کند، بنابراین امارات از این راه نتوانست مولفه‌های قدرت خود را تقویت کند، لذا به این نتیجه رسید که از طریق عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌تواند مولفه‌های قدرت خود را تقویت کند، همچنین اسرائیل درصدد است لابی‌های خود را با آمریکا تقویت کند، اما نتیجه تاکنون آن طوری که امارات خواسته پیش نرفته است.

صهیونیست با نزدیکی به ابوظبی سعی در کمک یا انزوای این کشور دارد؟


هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره معتقد است که حضور رژیم صهیونیستی در آن سوی ساحل خلیج فارس صرفا برای اختلاف‌افکنی بین کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و بین 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران است، لذا اکنون به دلیل رابطه‌ای که بین اسرائیل و امارات شکل گرفته، این کشور حتی در میان سایر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس دچار انزوا شده است.

او همچنین می‌گوید که هدف اسرائیل ایجاد اختلاف و تضعیف کشورهاست، لذا این کشور‌ها باید از گذشته درس عبرت بگیرند و متوجه باشند که هرگاه رژیم صهیونیستی با کشور عربی رابطه برقرار کرده است، به تدریج دچار فروپاشی و انزوا شده است، لذا امارات متحده هم از این موضوع مستثنی نیست و در آینده با یک چالش داخلی مواجه خواهد شد و تاوان دوستی با اسرائیل را پرداخت می‌کند.

پیامد‌های عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل


مرادی کارشناس منطقه می‌گوید که عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل موجب تشدید اختلافات تهران و ابوظبی می‌شود و حتی این موضوع به استفاده اسرائیل از خاک امارات برای انجام عملیات‌های جاسوسی علیه ایران دامن خواهد زد و باعث اختلافات بیشتری می‌شود، چراکه اسرائیل برای اولین بار به صورت رسمی وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود. در واقع آب‌های خلیج فارس محیط امنیتی فوری جمهوری اسلامی ایران است، این مسئله بسیار اهمیت دارد که بزرگترین دشمن منطقه‌ای ما رژیم صهیونیستی است و زمانی که این رژیم اشغالگر بخواهد در آب‌های خلیج فارس اقداماتی را انجام دهد، قطعا جمهوری اسلامی ایران آن را از چشم امارات می‌بیند و با این کشور برخورد می‌کند.

او همچنین در ادامه گفت که یک گروه علیه توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل در امارات تشکیل شده و بسیاری از فعالان سیاسی این کشور اعتراض دارند که این توافق برخلاف قانون اساسی بوده است، لذا امنیت امارات نیز به خطر می‌افتد و اختلافات ابوظبی را با کشور‌های دیگر بیشتر می‌کند، در نهایت به نظر می‌رسد که امارات با این توافق، قمار خطرناکی با رژیم صهیونیستی انجام داده است که این قمار از نگاه ولیعهد ابوظبی می‌تواند تضمین کننده تولید ثروت، دسترسی امارات به جنگنده‌ها و تسلیحات مدرن آمریکایی و کسب حمایت اسرئیل از امنیت امارات باشد، اما در عمل شاهدیم که با فروش جنگنده به ابوظبی مخالفت شده است و در عرصه منطقه‌ای هم امارات به جای اینکه روابط خود را در منطقه تثبیت کند، برعکس زمینه‌ای فراهم شده که تنش‌ها علیه امارات افزایش پیدا کند و تشدید تنش در منطقه هم به معنی کاهش رشد اقتصادی این کشور است.

در نهایت با تظاهرات گسترده‌ هفته‌های گذشته در امارات که بعد از اعلام عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی از سوی مردم ابوظبی شکل گرفته است، می‌توان نتیجه گرفت که رژیم صهیونیستی صرفا برای اختلاف افکنی و ایجاد شکاف با کشور‌های اسلامی و عربی درصدد برقراری روابط با کشورهای اسلامی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها