کد خبر: 429812
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۰۸:۵۶:۵۷
| |

گمانه زنی ها درباره نخست وزیر بعدی ژاپن

در حالی که وزرای دفاع و خارجه ژاپن می‌گویند هنوز در حال بررسی نامزد شدن برای تصدی پست نخست‌وزیری هستند اما گفته می‌شود اکثریت حزب حاکم به دبیر کابینه این کشور نظر مثبت دارند.

گمانه زنی ها درباره نخست وزیر بعدی ژاپن
کد خبر: 429812
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۰۸:۵۶:۵۷

اعتمادآنلاین| با کناره‌گیری آبه شینز از نخست‌وزیری ژاپن به دلیل بیماری، رقابت برای انتخاب نامزد تصدی این پست از حزب «لیبرال دموکرات»، حزب حاکم ژاپن بالا گرفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع مطلع، «یوشیهیده سوگا» سخنگو و دبیر کابینه ژاپن علی‌رغم اینکه هنوز رسماً نامزدی خود برای نخست‌وزیری را اعلام نکرده اما در جلسات خصوصی از تمایل خود برای شرکت در این رقابت گفته است.

از سوی دیگر شبکه «اِن‌اِچ‌کِی» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که سوگا همچنین توانسته حمایت اکثریت اعضای حزب حاکم ژاپن را به دست بیاورد و احتمالا نخست‌وزیر بعدی این کشور خواهد بود.

بر این اساس، انتظار می‌رود وی که مدت طولانی است به عنوان نایب آبه در پست نخست‌وزیری ژاپن فعالیت کرده، مسیر سیاسی چیده شده توسط آبه را دنبال کند که شامل استراتژی اقتصادی موسوم به «آبه‌نومیک» با هدف احیای ژاپن از رکود دوران شیوع ویروس کرونا است.

گفته می‌شود وی احتمالا روز چهارشنبه به صورت رسمی نامزدی خود برای نخست‌وزیری ژاپن را اعلام می‌کند.

رویترز در خبر دیگری نوشت، «تارو کونو» وزیر دفاع کنونی ژاپن (که پیشتر وزارت خارجه این کشور را نیز برعهده داشت) امروز اعلام کرد هنوز برای نامزدی در حزب حاکم جهت تصدی پست نخست‌وزیری تصمیم نگرفته است.

کنو با ابراز تمایل تلویحی برای حضور در رقابت نخست‌وزیری ژاپن، همچنین توضیح داد که در حال مشورت با دوستان خود برای تصمیم‌گیری در این زمینه است اما چیزی درباره زمان اعلام تصمیم خود مطرح نکرد.

دیگر گزینه احتمالی حزب لیبرال دموکرات ژاپن برای نخست‌وزیری، «موتِگی توشیمیتسو» وزیر خارجه دولت است.

به نوشته رویترز، موتگی امروز در نشست خبری اعلام کرد طی بیست‌وچهار ساعت آینده تصمیم خود برای شرکت در رقابت نامزدی جهت تصدی نخست‌وزیری ژاپن را اعلام می‌کند.

روز گذشته بود که حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن 14 سپتامبر را برای تعیین جانشین نخست‌وزیر مستعفی این کشور معین کرد.

ژاپن نخست‌وزیر خود را با رأی مردمی انتخاب نمی‌کند. بر اساس سیستم پارلمانی ژاپن، قانونگذاران این کشور، معمولاً فردی را به عنوان نخست‌وزیر منصوب می‌کنند که رهبر یک حزب حاکم باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها