میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

صادرکنندگان براساس بخشنامه بانک مرکزی تحت فشار قرار گرفتند/تخلفات ارزی پیگیری قضایی شود

نائب رئیس کمیسیون بودجه مجلس با اشاره به مشکلاتی که بخشنامه ارزی بانک مرکزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، گفت: در برخی استان‌ها صادرکنندگان درباره اجرای این بخشنامه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

صادرکنندگان براساس بخشنامه بانک مرکزی تحت فشار قرار گرفتند/تخلفات ارزی پیگیری قضایی شود
کد خبر: 429862
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ۱۰:۵۱:۲۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام بانک مرکزی در خصوص تعهد ارزی صادرکنندگان مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به الزام صادرکنندگان به بازگشت 70 درصد ارز حاصل از صادرات خود با روش‌های اعلامی بانک مرکزی و بر مبنای ارز نیمایی، وی تصریح کرد: این تصمیم صادرکنندگان و تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

این نماینده مجلس یادآور شد : پیش از این بازرگانان می‌توانستند 100 درصد ارز حاصل از صادرات را واردات داشته باشند از سال 97 تا 99 این میزان 30 درصد کاهش پیدا کرد و آنها ملزم بودن 30 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را بر اساس ارز نیمایی در بازار عرضه کنند اما بانک مرکزی از اردیبهشت امسال این میزان را به 70 درصد رسانده که باعث نارضایتی هایی در صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: صادرکنندگان می‌گویند 30 درصد باقیمانده پوشش هزینه‌های آنها را نمی‌دهد و چون تفاوت ارز نیمایی و ارز آزاد زیاد است این تصمیم آنها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: اینگونه تصمیمات یک‌سویه از سوی بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن نظرات بخش خصوصی و شورای گفت و گو مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی همچنین گفت: در بعضی استان ها صادرکنندگان تحت فشار قرار گرفته‌اند که در این زمینه نیز از بانک مرکزی باید پاسخگو باشد که چرا با چنین تصمیماتی هم صادرکنندگان را با مشکلاتی مواجه کرده و هم مشکلاتی متعاقب آن به وجود آورده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر تخلفات ارزی صورت گرفته، به تخلف افرادی که ارز دولتی گرفته و آنها را هدر داده و بازنگردانده‌اند باید از مسیر قوه قضاییه رسیدگی شود.

میرتاج الدینی تاکید کرد: در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده درست نیست که اینگونه با تصمیمات خلق الساعه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دچار مشکل شوند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها