کد خبر: 429891
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا | علائم افراد مبتلا به اختلال خوردن در دوران کرونا چه تغییری کرد؟

مطالعه‌ای که درباره افراد مبتلا به اختلال خوردن (Eating Disorder) انجام شده نشان داده که این افراد با شیوع ویروس کرونا بدتر شده‌اند و در دوران قرنطینه نتوانسته‌اند این اختلال را کنترل کنند.

ویروس کرونا | علائم افراد مبتلا به اختلال خوردن در دوران کرونا چه تغییری کرد؟
کد خبر: 429891
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بیماری همه‌گیر کووید-19 پیامدهای منفی برای کل جهان داشته است، اما یکی از گروه‌هایی که احتمالاً بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند مبتلایان به اختلالات خوردن (Eating Disorder) هستند. اختلال خوردن نوعی اختلال روانی است که در آن شخص دچار عادات غذایی عجیب یا اشتباه است. کارشناسان تخمین زده‌اند که نزدیک به 70 میلیون نفر در جهان به این اختلال دچارند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «The Conversation»، مطالعه‌ای روی 129 نفر از کسانی که علائم اختلال خوردن دارند یا در حال بهبود هستند انجام شده و محققان از آنان سوال کرده‌اند که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر بیماری‌شان گذاشته است. به نظر می‌رسد که قرنطینه و دوری از اجتماع تاثیرات مخربی بر زندگی مردم گذاشته و تقریباً 87 درصد از شرکت‌کنندگان اظهار کردند که علائم اختلالات آنها در دوران شیوع بیماری همه‌گیر بدتر شده است. افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند به آثار منفی دیگری چون تغییر در میزان فعالیت بدنی، کاهش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، افزایش مواجهه با پیام‌های تحریکی و تغییر در رابطه خود با غذا اشاره کردند.

بیماری همه‌گیر کووید-19 به میزان قابل توجهی زندگی بسیاری از افراد را تغییر داده است؛ اما این بیماری مشکل خاصی برای افراد مبتلا به اختلال خوردن پدید آورده است. معمولاً وجود یک برنامه منظم برای بهبود و جلوگیری از عود بیماری ضروری است. به هم خوردن روال زندگی روزانه باعث شده افراد بیش از گذشته از ظاهر خود انتقاد و درباره وزن، تمرینات ورزشی گذشته و غذاهای خود بیشتر نشخوار فکری کنند.

رژیم غذایی

تغییراتی که افراد مبتلا به اختلال خوردن متحمل شدند سبب شد تا بسیاری از آنها احساس کنند نمی‌توانند خود را کنترل کنند (عاملی که با اختلال خوردن در ارتباط است). بی‌نظم غذا خوردن در بعضی از افراد به آنها این امکان را می‌دهد تا دوباره بر وعده‌های غذایی خود کنترل داشته باشند.

کسانی که دوران قرنطینه را به تنهایی سپری می‌کنند با احساس انزوای بیشتری رو‌به‌رو می‌شوند که گاهی اختلالات آنان را تشدید می‌کند. از طرف دیگر، افرادی نیز بودند که ناگهان مجبور شدند با خانواده یا دوستان‌شان زندگی کنند و این امر برای آنان منشاء استرس و اضطراب بود. این افراد ناچار بودند اختلال خوردن را از دیگران پنهان کنند و به اصرارهای افراد خانواده برای خوردن غذا تن دهند و کنترل روی رژیم غذایی خود را از دست بدهند.

چاقی

چالش مهم دیگر این بود که دسترسی به خدمات درمانی در طول این مدت کمتر شده بود. برخی از افراد می‌گویند به خاطر شیوع ویروس کرونا مجبور شدند زودتر از بیمارستان مرخص شوند یا معالجه خود را عقب بیندازند یا دیگر نتوانند به پزشک مراجعه کنند. این مساله باعث شد بعضی از بیماران فکر کنند که رها شده‌اند یا مراکز درمانی فراموش‌شان کرده‌اند.

فناوری روز راهی برای حل این مساله فراهم کرده و به افراد مبتلا به اختلال خوردن اجازه می‌دهد از راه دور به درمان ادامه دهند و با پزشک در تماس باشند. با این حال سرعت خدمات‌رسانی به کسانی که اختلال خوردن داشتند در نقاط مختلف دنیا متفاوت بود.

فناوری روز جنبه مثبت دیگری هم داشت: در زمانی که رفتن به جلسات حضوری غیرممکن بود مردم می‌توانستند با برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و دیگر افراد تجربه‌های مشترک خود را با آنان در میان بگذارند. گرچه این روش معایبی هم داشت: برقراری تماس تصویری برای بعضی از مردم اضطراب‌آور بود زیرا باعث می‌شد خود را بیشتر ببینند و درباره ظاهرشان حساسیت بیشتری به خرج دهند.

جای تعجب ندارد که عادات خوردن و ورزش کردن در طول دوران قرنطینه به موضوعات غالب در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. کاریکاتورها و مطالب طنز درباره چاق شدن در این دوران بسیار رواج یافته است. کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند افکار عمومی را درباره غذا خوردن و اضافه‌وزن مشکل‌ساز و ناراحت‌کننده توصیف کردند. در حالی که این الگوهای رفتاری غالباً برای مزاح هستند، اما چنین مطالبی برای کسانی که تجربه اختلال خوردن دارند می‌تواند آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد.

ورزش

از سویی در دوران شیوع ویروس کرونا شکل ورزش کردن نیز تغییر کرد و اکثر مردم در خانه و به صورت آنلاین به ورزش پرداختند. با این حال ورزش بیش از حد نیز می‌تواند یکی از علائم اختلالات خوردن باشد و این نوع محتوا ممکن است برخی از مخاطبان آنلاین را تحریک کند. بیش از 36 درصد از کسانی که در تحقیق شرکت کردند بازگو کردند که در دوران قرنطینه فعالیت بدنی‌شان بیشتر شده و برخی گزارش کردند که استفاده از مواد غذایی را محدود کرده‌اند و بیشتر به ورزش روی آورده‌اند. بنابراین می‌توانیم بگوییم اگرچه دادن پیام‌های مثبت درباره رژیم غذایی و ورزش می‌تواند بسیار مفید باشد، همه باید توجه کنند که ممکن است این دست پیام‌ها برای افراد آسیب‌پذیر آثار منفی داشته باشد.

نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که ما نباید آثار طولانی‌مدت شیوع ویروس کرونا و ماندن در خانه را دست‌کم بگیریم. پیامدهای حاصل از شیوع این بیماری می‌تواند برای کسانی که به اختلالات خوردن مبتلا هستند اسفناک و در مواردی حتی کشنده باشد. این مساله باید در کانون توجه مسئولان حوزه بهداشت و سلامت قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها