کد خبر: 430077
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۰:۱۷:۲۷
| |

نماینده ادوار مجلس:

آمریکا دیگر نمی‌تواند سیاست‌های خود را به دنیا دیکته کند

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی معتقد است آمریکا دیگر توانایی دیکته کردن سیاست‌های خود به دنیا را ندارد و اصرار این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های ایران، ترامپ را در شرایط ضعف و شکننده‌ای قرار خواهد داد.

آمریکا دیگر نمی‌تواند سیاست‌های خود را به دنیا دیکته کند
کد خبر: 430077
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۰:۱۷:۲۷

اعتمادآنلاین| ابوالفضل حسن بیگی، درباره تلاش‌های آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های ایران افزود: آمریکا با خروج از برجام تلاش کرد قدرت خود را به رخ جهان بکشد ولی در رای‌گیری‌های شورای امنیت شکست خورد.

از طرفی شرایط داخلی و خارجی آمریکا نیز مساعد نیست و آشفتگی و تظاهرات علیه سیاست‌های دولت ترامپ در داخل و چالش این کشور با چین، روسیه، کانادا، ونزئولا و اروپایی‌ها سبب شده وجهه آمریکا در شرایط ضعیف و شکننده‌ای قرار بگیرد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس یادآورشد: درست است که نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی تحت تاثیر لابی شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و سازمان‌های جاسوسی مانند سیا و موساد هستند اما آنچه مهم است توانمندی و قابلیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل و منطقه است که توانسته از خود دفاع کند و اعتماد نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خود جلب کند.

حسن بیگی ادامه داد: توان بازدارندگی بومی ایران نیز عامل بسیار مهم دیگر در واداشتن احترام جامعه بین الملل به شمار می‌رود به طوری که این توانمندی باعث شده ناوهای آمریکایی مجبور باشند به اندازه برد موشک‌های ایران از خاک جمهوری اسلامی فاصله بگیرند که این نشان از قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی و پیام روشن برای همه کشورها است.

نماینده سابق مردم دامغان در مجلس با تاکید براینکه شرایط جمهوری اسلامی از نظر انسجام ملی، دیپلماسی خارجی و توان نظامی و بازدارندگی بسیار مطلوب است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی تاکنون در چارچوب برجام عمل کرده و تنها کشوری که از برجام خارج شده آمریکا است. ولی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، همچنان درگیر تبلیغات است.

وی ادامه داد: ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مرز سقوط است و فشارهای این کشور به اتحادیه اروپا و سایر کشورها تاکنون موثر نبوده است.

شورای امنیت اگر بخواهد سیاست آمریکا را در پیش بگیرد، وجاهت خود را زیر سوال خواهد برد. از طرفی دنیای امروز، دنیای کتمان حقیقت نیست و آمریکا دیگر نمی‌تواند مانند سابق سیاست‌های خود را بر مجامع بین المللی دیکته کند.

حسن بیگی استراتژی سیاست خارجی ایران در مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا را واقع گرایانه، محکم و قدرتمند ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی با همین سیاست و در چارچوب قانون و مقررات بین المللی در برابر آمریکا ایستاده است و مجامع بین المللی نیز محکوم به پیروی از قوانین هستند.

وی با اشاره به سفر اخیر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران هم گفت: جمهوری اسلامی پایبند به قوانین بین المللی و برجام بوده و سفر گروسی نیز این موضوع را ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران به همه قوانین بین المللی پایبند است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از نزدیک به 2 سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه 2231 مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند.

به همین منظور دو هفته پیش (24 مرداد) قطعنامه‌ای 4 بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به طور رسمی درخواست داده تا قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود. با این حال روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت تصریح کردند اقدام آمریکا پایه قانونی ندارد و نباید معتبر دانسته شود. همچنین هفت عضو غیر دائم شورای امنیت نیز به صراحت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها