حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت:

شبکه شاد برای مدارس دولتی بدون هزینه خواهد بود / رئیس شورای امنیت در گفت‌وگوی تلفنی که داشتیم با ایران هم نظر است

حسن روحانی با بیان اینکه عزاداری امسال بهانه‌ای به دست دشمنان نداد، ‌تصریح کرد: بحمدلله این عزاداری با همه اصول مذهبی و اخلاقی و بهداشتی به خوبی انجام شد.

شبکه شاد برای مدارس دولتی بدون هزینه خواهد بود / رئیس شورای امنیت در گفت‌وگوی تلفنی که داشتیم با ایران هم نظر است
کد خبر: 430107
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۱:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهور، پیش از ظهر امروز در جلسه هیأت دولت با اشاره به برگزاری عزاداری دهه اوّل ماه محرم گفت: عزاداری امسال هم با ایثار و فداکاری برگزار شد و هم توام با حکمت و درایت انجام شد.

وی ادامه داد: مردم ما سلامت، دیانت، عقلانیت و درایت را در کنار هم قرار دادند.

عزاداری ما از ابتکارات بسیار خوبی بهره‌مند شد

روحانی با بیان اینکه امسال عزاداری مردم یک شکوه خاص و ویژه‌ای داشت و از جهاتی یک عزاداری استثنایی بود،‌ تصریح کرد: علی رغم اینکه مردم به دلیل مراقبت نسبت به پروتکل‌های بهداشتی به طور طبیعی محدودیت‌هایی داشتند امّا عزاداری ما از ابتکارات بسیار خوبی بهره‌مند شد.

روحانی در ادامه گفت: عزاداری‌ها در مجالس انجام می‌گرفت و مردم به کمک فضای مجازی این مجالس را برای اقدام و دوستان‌شان در شهرستان‌های دیگر و حتی خارج از کشور مستقیم پخش می‌کردند و آن‌ها نیز در این عزاداری سهیم و شریک بودند.

عزاداری خانگی که در سال‌های گذشته مقداری کم‌رنگ شده بود، ‌امسال پررنگ شد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با عزاداری خانگی که در سال‌های گذشته مقداری کم‌رنگ شده بود، ‌امسال پررنگ شد، اظهار داشت: بسیاری از مردم در خانه‌های خودشان مراسم برگزار کردند.

روحانی با قدردانی از مردم بابت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، گفت: طبق آماری که وزرای بهداشت و کشور داده‌اند، حداقل در هشتاد درصد مجالس و محافل، پروتکل‌ها را رعایت کردند؛ هم در استفاده از ماسک و هم فاصله‌گذاری به خوبی عمل کردند و حتی در نذورات غالب نذورات به شکل مواد خشک داده شد و عزاداری بسیار شکوهمند به‌یادماندنیِ استثنایی در تاریخ ایران ثبت شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای برگزاری عزاداری امسال با ویژگی‌های خاص خود، همه همکاری کردند، اظهار داشت: از مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، علما و مبلغان تشکر می‌کنم که با بیانات و عمل‌‌شان کاملاً‌ راه و مسیر عزاداری باحکمت امسال را ترویج کردند.

تشکر از مداحان که مداحی خودشان را به کوچه و خیابان آوردند

وی ادامه داد: همچنین از همه افرادی که بر امر عزاداری نظارت کردند، چه افرادی که جزو بانیان عزاداری بودند، چه نظّار بهداشتی ما و مقامات وزارت کشور و همه که تلاش کردند نظارت خوبی را انجام دهند تشکر می‌کنم. همچنین می‌خواهم از همه گویندگان مذهبی، وعاظ، دانشمندان، سخنواران، مداحان پرشور که با ابتکارات جدید، مداحی خودشان را گاهی به کوچه و خیابان آوردند تشکر کنم.

روحانی با بیان اینکه به نظر من عزاداری امسال بهانه‌ای به دست دشمنان نداد، ‌تصریح کرد: بحمدلله این عزاداری با همه اصول مذهبی و اخلاقی و بهداشتی به خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: از صدا و سیما که تلاش بسیار خوبی برای انعکاس این مجالس انجام داد و عزاداری را به دل‌ها و ابصار مردم منتقل کردند و همچنین از دست‌اندرکاران فضای مجازی، وزارت ارتباطات و همه آن‌هایی که تلاش کردند مردم با استفاده از وسایل مختلف در عزاداری ابی‌عبدالله سهیم و شریک باشند، قدردانی می‌کنم.

رئیس‌جمهور افزود: جا دارد در پیشگاه خداوند این دعا را بکنم که خداوند امسال را با همه ویژگی‌ها و زحماتی که عزاداری داشت مقبول درگاه خودش و ذخیره‌ای برای دنیای ما استقلال ما، و بازسازی فرهنگ دینی و عاشورایی ما و ذخیره‌ای برای آخرت ما قرار دهد.

روحانی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید از روز شنبه 15 شهریور، گفت: برای ما در تمام مراحل مهم بود که بگوییم فاصله جان و نان معنا ندارد، فاصله جان و کار معنا ندارد، فاصله معیشت و سلامت معنا ندارد، فاصله سلامت و دیانت معنا ندارد. خب در ماه محرم دیدیم که هیچ فاصله‌ای بین این‌ها نبود و همچنین در مراسم و برنامه‌های قبلی.

وی ادامه داد: از 15 شهریور می‌خواهیم بگوییم فاصله‌ای بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد، و هم می‌شود درس خواند هم می‌شود مراتب تحصیلی را ادامه داد، هم جوان‌های ما می‌توانند به آینده خودشان امیدوار باشند و مسئله درس خواندن در همه مراحل تحصیلی برای ما بسیار مهم است و ان‌شاءالله این کار به‌خوبی انجام می‌شود، آن هم با در نظر داشتن تمامی پروتکل‌های بهداشتی که از طرف ستاد ملّی کرونا اعلام شده و ان‌شاءالله همه به دقّت آن را عمل کنند که نوجوانان و جوانان ما به‌خوبی در سلامت باشند و در عین حال تحصیل خودشان را انجام دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال آموزش به طور طبیعی یک آموزش مرکّب خواهد بود، اظهار داشت: آموزش امسال، ترکیب شده از آموزش حضوری و آموزش غیر حضوری است؛ ‌جاهایی که آموزش و پرورش می‌تواند با پروتکل‌های بهداشتی کلاس منظّم تشکیل دهد و فاصله‌ها به اندازه کافی وجود دارد و معلّمین عزیز در کلاس حاضر می‌شوند، اولویت اول ما آموزش حضوری است.

وی با بیان اینکه آموزش حضوری برای ما بسیار مهم است، گفت: البته همه پروتکل‌ها باید مراعات شود و همه آیین‌نامه‌ها ابلاغ شده و آموزش و پرورش حتماً ‌به همه مدارس و مدیران خودش ابلاغ کرده و باید به‌گونه‌ای باشد که هر دانش‌آموزی وارد مدرسه می‌شود، اعم از شستن دست و داشتن ماسک و حرارت‌سنج که ببینیم وضع دانش‌آموز چگونه است و همچنین در محل کلاس و نحوه نشستن دانش‌آموزان و اینکه در ساعت تفریح چگونه با هم مراوده داشته باشند در همه مراحل باید با دقت رعایت شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌از خانواده‌های عزیز می‌خواهم آن‌ها هم مشارکت کنند. بدون مشارکت آن‌ها‌، توام شدن آموزش و سلامت امکان‌پذیر نیست. دستورالعملی است که فرزند عزیز ما از خانه که حرکت می‌کند باید رعایت کند، در مسیر باید رعایت کند و در داخل مدرسه باید مراعات کند و وقتی هم که خارج می‌شود باید رعایت کند تا زمانی که به منزل می‌رسد.

امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند

دستور و نظر ما مبنی بر این است که امسال هیچ کودک ایرانی نباید از تحصیل محروم بماند.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: در کنار آموزش حضوری ما در مرحله دوم، صداوسیما را داریم. یعنی صداوسیما،‌ شبکه‌های لازم در سیما و صدا به هر صورتی که لازم است با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند که البته در سال تحصیلی گذشته هم این کار انجام شد و کمک کردند و تلاش کردند و امسال تلاش بیشتری باید انجام بگیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر تحصیل حضوری و کمک صداوسیما برای آموزش، فضای مجازی هم در این زمینه فعال خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه مدارس مختلف از شبکه‌های مختلف و از اپلیکیشن‌های مختلف برای دانش‌آموزان خودشان استفاده کردند، اظهار داشت: در مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش یک شبکه‌ای را با عنوان شبکه شاد تدارک دید که در اختیار دانش‌آموزان عزیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها برای استفاده از شبکه شاد، متحمل پرداخت هزینه‌هایی می‌شدند و باید بابت استفاده از اینترنت، پول پرداخت می‌کردند، گفت: امروز هم به سازمان برنامه و بودجه و هم به وزرای ارتباطات و آموزش و پرورش دستور دادم شبکه شاد برای مدارس دولتی و برای دانش‌آموزان باید بدون هزینه باشد. خانواده‌ها نباید هیچ پرداختی در این زمینه انجام دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اتصال مدارس به شبکه ملّی اطّلاعات توسط وزارت ارتباطات، این اقدام را اقدام مهمی توصیف کرد و افزود: همانطور که این کار بدون هزینه انجام گرفت، استفاده از شبکه شاد هم باید بدون هزینه انجام شود. حالا جایی اگر کمک مالی هم می‌خواهد سازمان برنامه و بودجه هست. نباید خانواده‌ها مخصوصاً‌ آن‌هایی که وضع‌مالی ‌شان در حدی نیست که این پول‌ها را پرداخت کنند، متحمل پرداخت شوند و آموزش برای دانش‌آموزان به معنای واقعی کلمه باید رایگان انجام شود و ان‌شاءالله خواهد شد.

روحانی در ادامه، ویژه بودن شرایط کنونی کشور از لحاظ اقتصادی و سیاسی را مورد تأکید قرار داد و گفت: آمریکایی‌ها روندی را از اوایل سال 97 آغاز کرده‌اند و دو سال و نیم است دارند ادامه می‌دهند. هدف آن‌ها هم این بود که با فشار اقتصادی، دولت و مردم را در برابر خواسته‌های نامشروع و غلط خودشان تسلیم کنند و فهمیدند که نشد و برایشان آشکار شد که امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه این فشارها البته بار سنگینی از لحاظ اقتصادی به‌دوش مسئولان اقتصادی کشور انداخت و همچنین بار سنگینی از لحاظ معیشت به مردم تحمیل کرد، اظهار داشت: مردم ما تحمل کردند. دولت و همه مقامات مسئول اعم از قوای دیگر و سایر ارکان کشور، همه این بار را تحمل کردند و واقعاً یک معجزه تاریخی اتفاق افتاد. هیچ کشوری فکر نمی‌کرد در یک همچون تحریم شدید سه ساله‌ای که الان دو سال و نیم گذشت و تا آخر سال به سه سال می‌رسد، مردم و دولت بتواند مقاومت کند و خم به ابرو نیاورند، سختی‌های را تحمل کنند امّا استقلال، آزادی، اصول‌ و حقوق‌شان بر همه چیزهایی که آن‌ها فکر می‌کنند ما در برابر آن فشارها تسلیم می‌شویم، ‌ترجیح دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: یکی از موّاد برجام و قطعنامه 2231 این است که در اواخر مهرماه، ایران از تحریم تسلیحاتی به طور کامل خارج می‌شود. یعنی می‌تواند هرچه خواست از لحاظ تسلیحاتی بخرد و بفروشد. این برای آمریکایی‌ها خیلی سنگین بود و به دنبال این افتادند که قطعنامه‌ای را پیشنهاد بدهد و دادند و مردم مطلع هستند که 13 عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند و این در تاریخ کم‌نظیر است یا من سراغ ندارم؛ فکر کنم بی‌نظیر باشد که آمریکا بیاید قطعنامه‌ای را در شورای امنیت پیشنهاد بدهد و فقط یک رأی داشته باشد. در تاریخ سیاسی و سازمان ملل من نظیر این را شراغ ندارم، این شکست مفتضحانه‌ای برای آمریکا بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بعد افتادند دنبال طرح دیگری و فکر کردند می‌توانند کسب آبرو کنند. گفتند ما می‌توانیم از سازوکار درون برجام استفاده کنیم. این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است. فکر نمی‌کنم هرکسی که الفبای حقوق و سیاست را بلد باشد، الفبای تعامل را قبول داشته باشد، این را نفهمد که آدم اگر از قراردادی به طور کامل خارج شد و کنار رفت بعد از دوسه سال برگردد و بگوید یک امتیازی که در یک قرارداد بوده، هوس کرده‌ام از آن استفاده کنم. این را هر کودکی می‌فهمد امّا در عین حال برای اینکه کسب وجه کند و سر و صدا کند برای انتخاباتش این حرف ناپسندِ ناروا را اعلام کرد که ما می‌رویم در شورای امنیت و تحریم را برمی‌گردانیم.

روحانی با بیان اینکه خوشبختانه روز گذشته در وین 1+4 با صراحت اعلام کردند ما در کنار برجام هستیم و آمریکا حق سوءاستفاده ندارد، گفت: آمریکا نه‌تنها از برجام خارحج شده، بلکه هرکسی که به برجام عمل کرده را تنبیه کرده. نه فقط خارج شده نه فقط 2231 را نقض کرده ‌بلکه هرکسی که به این قطعنامه عمل کرده را مجازات کرده. یک کشور اینچنینی حالا بیاید بگوید نه! درست است که من این خانه را ویران کرده‌ام امّا گوشه خانه مثلاً یک جعبه خرمایی بوده و می‌خواهم آن را بردارم و بخورم؛ یک کار عبث و کودکانه‌ای را شروع کرده‌اند آمریکایی‌ها.

وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس‌ شورای امنیت، گفت: او هم کاملاً نظر ما را قبول داشت و گفت ما هم قبول داریم که آمریکا حق استفاده از چنین فرصتی را ندارد. او فرصت خودش را از دست داده و از این قطعنامه و توافق به‌طور کامل خارج شده و بحمدلله امروز هم در شورای امنیت می‌بینیم که یک اتفاق نظری وجود دارد و این یک پیروزی بزرگ دیگر برای ایران خواهد بود. این هم به نظر من در تاریخ سابقه ندارد یا کم‌سابقه است که یک کشوری از لحاظ سیاسی و حقوقی با آمریکا درگیر شود و در مجامع بین‌المللی چندبار بتواند آمریکا را شکست بدهد و ان‌شاءالله در این مرحله هم آمریکا شکست خورده است و قطعاً آمریکا توفیقی به‌دست نخواهد آورد و جز تبلیغات و سر و صدا و گفتن سخنانی از این قبیل که چندم شهریور ما تحریم را برمی‌گردانیم، حرفی ندارند.

وی افزود: این هم از حرف‌های بی محتوا و بی‌اساسی است چرا که خودش این حق را از خودش سلب کرده است.

روحانی تصریح کرد: در این زمینه هم مردم مطمئن باشند که دولت از تمام قدرت خودش استفاده خواهد کرد، بویژه وزارت امور خارجه، همه مقامات وزارت خارجه؛ سفرای ما و همه از امکانات خودشان استفاده خواهند کرد و مردم بدانند در این مرحله هم آمریکا موفقیتی بدست نخواهد آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا به دنبال آن بود که ملت ایران را از لحاظ اقتصادی شکست داده و در برابر فشارهای ناروا به تسلیم وادار کند، اظهار داشت: بانک مرکزی از آغاز امسال علیرغم کرونا و مشکلات ناشی از آن توانسته است 14.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری پرداخت کند.

روحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در طول دوران کرونا از لحاظ اقتصادی دچار رشد منفی شده و اقتصاد آنها 9 و 13 و 14 درصد کوچک شده است اما در جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها و تحریم در سه ماهه اول فقط 1.7 درصد (یعنی کمتر از 2 درصد) اقتصاد کشور کوچک شده است و این نشان می‌دهد که همه با تمام وجود مشغول تلاش بوده و تولید ادامه دارد.

رئیس جمهور افزود: در ماههای اخیر بخش صنعت، کشاورزی و تا حدودی خدمات رشد داشته است و چه بسا اگر با این روند پیش برویم تا پایان سال به رشد مثبت غیرنفتی خواهیم رسید.

روحانی با مردود خواندن مطالب برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه کشور از لحاظ رشد نقدینگی در شرایط انفجار قرار دارد، اظهار داشت: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد پایه پولی در پنج ماهه اول امسال نسبت به آخر سال گذشته معادل 2.9 بوده است و این بیانگر مسیر صحیح و درست حرکت اقتصادی کشور است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز وزیر رفاه گزارش داد که برای اشتغال روستایی که از اول مرداد ماه شروع شده است، 6 هزار میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. البته در دولت یازدهم و دوازدهم گام‌های بسیار خوبی از لحاظ آب سالم پایدار، برق، گاز، راه روستای، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و شبکه ارتباطات برای روستاها برداشته شده است. طی ماههای اخیر نیز اقدامات ارزنده‌ای برای اشتغال آغاز شده که با قوت ادامه خواهد یافت با اقدامات دولت سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور از 3 درصد به 25 درصد رسیده است.

روحانی گفت: از همه اعضای دولت، معاونین و مسوولین استان می‌خواهم تلاش مضاعفی را در راستای جهش در بخش‌هایی از کشاورزی و صنعت و اشتغال انجام دهند و البته اقدامات خوبی در این زمینه‌ها انجام شده است که باید آنها را ادامه دهیم و چنانچه سایر قوا نیز کمک کنند سرعت آن بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: دولت طرح‌هایی داشته که امیدواریم با کمک قوای دیگر اجرایی شود و البته دولت همزمان راههای دیگر را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت، کشور و نظام در برابر فشار دشمنان سر خم نخواهد کرد، گفت: بی‌تردید اشتغال و معیشت مردم شرایط مناسب‌تری در ماههای پیش رو خواهد داشت و قوای دیگر نیز بدانند که دولت در 11 ماهه پایانی خود قرار دارد و به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه تمام خود است و امیدوارم همه یاری کنند تا در کنار هم کشور آباد و سرافرازی داشته باشیم و دشمنان خود را در سراسر منطقه و جهان ناامید کنیم.

رئیس جمهور روابط نزدیک و صمیمی با کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز با بسیاری از کشورهای همسایه به جز یکی دو کشور روابط نزدیکی داریم و در جلسه‌ای که به این منظور در هفته گذشته وجود داشت تصمیم گرفته شد تا روابط با کشورهای همسایه و دوست را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

روحانی، تعامل را به معنای قدرتمند بودن یک کشور دانست و گفت: هر کشور قدرتمند می‌تواند تعامل بیشتری با دنیا داشته باشد و امیدوارم در این تعامل بتوانیم سهم خود را در اقتصاد جهانی حفظ کنیم. امروز همه جهان در یک بازار عمومی قرار دارد و اگر سهم خود را از این بازار داشته باشیم می‌توانیم مسیر توسعه و پیشرفت را با سرعت ادامه دهیم. در تعامل سازنده است که می‌توانیم سهم خود را در بازار قدرت و ثروت روابط بین‌الملل داشته باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: این وزارتخانه تلاش جدیدی را آغاز کرده است که بتوانیم سیستم درمان را از راه دور انجام دهیم و با این سیستم و با استفاده از فضای مجازی مردم می‌توانند مشورت‌های پزشکی و حتی نسخه‌های پزشکی را دریافت کنند و این می‌تواند تحول بزرگی در عرصه دولت الکترونیک محسوب شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها