نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری:

دولت توانست امید را در احزاب و رسانه‌ها دوباره احیا کند

یک حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به وضعیت احزاب و رسانه‌ها بعد از سال 88 گفت: دولت «حسن روحانی» توانست امید را در احزاب و رسانه‌ها دوباره احیا کند و رکود را کنار بزند. اما مشکلات اقتصادی کشور توان دولت در سیاست داخلی را تضعیف کرد.

دولت توانست امید را در احزاب و رسانه‌ها دوباره احیا کند
کد خبر: 430194
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۱۵:۳۲:۲۰

اعتمادآنلاین| نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به وضعیت احزاب و رسانه‌ها بعد از سال 88 گفت: دولت «حسن روحانی» توانست امید را در احزاب و رسانه‌ها دوباره احیا کند و رکود را کنار بزند. اما مشکلات اقتصادی کشور توان دولت در سیاست داخلی را تضعیف کرد.

دولت حسن روحانی در سال 92 در روزهایی سکان مدیریت قوه مجریه را برعهده گرفت که عرصه سیاست، سردترین روزهای خود را سپری کرده بود. رویکردهای حاکم بر فضای رسانه‌ها، احزاب و فعالیت‌های صنفی و مدنی در سال‌های 84 تا 92 و بروز تحولات سیاسی در سال 88 باعث شده بود که رابطه قوه مجریه با این بخش‌ها در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشد. در نتیجه این اتفاقات، نهادهای مسئول و قانونی هم فعالیت احزاب و رسانه‌ها را با برخی حساسیت‌ها دنبال و رصد می‌کردند. خروجی این فضا، محدودیت‌های فراقانونی در فعالیت احزاب و رسانه‌ها بود.

هرچند دولت روحانی با توجه به تحریم‌ها و انتقال پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت اولویت اول خود را شکستن تحریم‌های دشمن علیه ایران و خارج کردن پرونده کشورمان از شورای امنیت قرار داده بود و در این مسیر به موفقیت برجام دست یافت اما این امر به معنای نادیده گرفتن گشایش‌ها و رفع محدودیت‌ها در فضای سیاست داخلی نبود. با حضور روحانی در پاستور، ارتباط دولت با احزاب و رسانه‌ها بازسازی شد و فعالیت‌ها در این عرضه نضج گرفت. رویکرد دولت یازدهم باعث حمایت حداکثری رسانه‌ها و احزاب از رکود خارج شده از روحانی در انتخابات 96 شد.

روحانی همواره به عنوان رئیس جمهوری در عرصه‌های داخلی به رعایت حقوق رسانه‌ها و فعالان سیاسی و مدنی تاکید کرده و در مورد احزاب هم دولت بدون جهت‌گیری سیاسی از فعالیت همه جناح‌ها حمایت و پیشتیبانی کرده و خود را طرفدار حضور همه سلایق درون نظام در عرصه‌های سیاسی دانسته است.

رویکردی که روحانی در آستانه انتخابات دوم اسفند مجلس یازدهم هم بر آن تاکید و اعلام کرد که توجه به رای و نظر مردم از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و گروه‌های معتقد به قانون اساسی باید در انتخابات و عرصه‌های سیاسی حضور داشته باشند و تضعیف این امر باعث ناامیدی مردم و تضعیف پایگاه قدرت نظام خواهد شد. سخنانی که با مخالفت‌های جدی هم مواجه شد و این مخالفت‌ها را می‌توان از چالش‌های اصلی دولت در عرصه فعالیت احزاب و رسانه‌ها در طول هفت سال گذشته دانست.

برای بررسی وضعیت فعالیت احزاب و رسانه‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با «نعمت احمدی» حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری گفت‌وگو کرده‌ایم.

محدودیت‌های قانونی دولت در عرصه سیاست

احمدی در پاسخ به این سوال که فعالیت احزاب، رسانه‌ها و نهادهای صنفی در دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا باید به دو نکته توجه کنیم. چراکه بدون این دو گزاره تحلیل درستی نخواهیم داشت. نکته اول اینکه، دولت روحانی در این زمینه با محدودیت‌های قانونی مواجه بود. در واقع به طور کلی وقتی می‌خواهیم عملکرد دولت را ارزیابی کنیم باید توجه کنیم که دولت قدرت مطلق در اختیار ندارد و در حوزه‌های مختلف نهادهای دیگر هم اعمال نظر و رای می‌کنند و تصمیم‌گیر هستند. به عنوان مثال، اخیر شما خبری در مورد توقیف یکی از روزنامه‌ها را شنیدید خب این روزنامه را هیات نظارت بر مطبوعات توقیف کرد که اعضای دولتی آن در اکثریت نیستند و نهادهای دیگر هم در آن حضور دارند. بنابراین نمی‌توانیم این اقدام را به پای دولت بنویسم. در حوزه فعالیت احزاب و فعالیت‌های صنفی هم با این محدودیت‌های قانونی و کارکردی مواجه هستیم.

نکته دوم اینکه روحانی چه در آغاز دولت اول و چه در آغاز دولت دوم خود با شرایط عادی روبرو نبود. در آغاز دولت یازدهم ما با تحریم‌های بین‌المللی و فصل هفتم شورای امنیت مواجه بودیم که می‌توانست بسترساز اقدام نظامی علیه ایران شود. بنابراین طبیعی بود که دولت، اول باید تحریم‌ها و مسئله احتمال حمله نظامی به ایران را منتفی می‌کرد و بعد به سراغ سیاست داخلی می‌رفت. البته مشارکت مردم در انتخابات سال 92 خود به خود باعث دمیده شدن امید و انگیزه بالا در احزاب، رسانه‌ها و فعالان مدنی و صنفی شد و ما شاهد بودیم که با شروع دولت یازدهم فضا نسبت به گذشته به کلی تغییر کرد. البته این نکته من فشارهایی که همچنان هم از سال‌های قبل دولت روحانی تا به امروز به احزاب و رسانه‌ها وارد می شود و برخی از این فشارها ادامه دارد، نفی نمی کند.

دولت به تنهایی نمی‌تواند رسانه‌ها و احزاب را در تقویت کند

این وکیل دادگستری با بیان اینکه روحانی مخصوصا در دولت اول خود در زمینه احزاب و رسانه‌ها عملکرد درخشانی دارد، بیان داشت: متاسفانه با مشکلات خارجی که بر دولت تحمیل شد دولت توان خود را در سیاست داخلی از دست داد و خود آقای روحانی هم اشاره کرد که وعده‌هایی که من داده بودم برای دوران صلح بود و در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. به نظرم اگر مسئله تحریم‌ها پیش نمی‌آمد و دولت دوازدهم می‌توانست رویکرد دولت یازدهم را ادامه دهد ما در این زمینه با رشد و نهادینه شدن فعالیت‌های حزبی و مدنی مواجه می‌شدیم که متاسفانه اینگونه نشد.


وی در پاسخ به این پرسش که برای تقویت فعالیت حزبی و رسانه‌ای چه رویکردی باید در کشور اتخاذ شود هم گفت: باید به این نکته هم توجه کنیم که رویکرد دولت به تنهایی نمی‌تواند رسانه‌ها و احزاب را در ایران تقویت کند. پذیرش تکثر و شنیدن صدای مخالف و به رسمیت شناختن فعالیت‌های حزبی و صنفی از سوی همه نهادها در این زمینه ضروری است. در این زمینه عملکرد قوه قضاییه و نهادهای امنیتی مهم و تاثیر گذار است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها