کد خبر: 430235
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا مکرون خرابی 30 ساله لبنان را در 3 ماه اصلاح می‌کند؟

فعالان لبنانی در فضای مجازی خواستار ایجاد زمان‌سنجی 15 روزه برای تشکیل کابینه و هشت هفته‌ای برای انجام اصلاحات در این کشور شدند. این همان نتیجه‌ای بود که مردم کوچه و بازار در لبنان از سفر دوم امانوئل مکرون به بیروت به دست آوردند.

آیا مکرون خرابی 30 ساله لبنان را در 3 ماه اصلاح می‌کند؟
کد خبر: 430235
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فعالان لبنانی در فضای مجازی خواستار ایجاد زمان‌سنجی 15 روزه برای تشکیل کابینه و هشت هفته‌ای برای انجام اصلاحات در این کشور شدند. این همان نتیجه‌ای بود که مردم کوچه و بازار در لبنان از سفر دوم امانوئل مکرون به بیروت به دست آوردند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، مکرون در سخنانی بلندپروازانه و در سایه انتخاب مصطفی ادیب به عنوان نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل کابینه از انجام سریع اصلاحات در لبنان سخن گفت. او به لبنانی‌ها قول داد اول دسامبر آینده یعنی دقیقاً سه ماه بعد دوباره به لبنان سفر کرده و پیشرفت دولت در مبارزه با فساد و انجام اصلاحات را مورد بررسی قرار خواهد داد.

هم مکرون و هم همتای لبنانی‌اش میشل عون تاکید می‌کنند که هفته‌های پیش رو هفته‌های سرنوشت‌سازی برای لبنان خواهند بود. شاید همین امر هم باعث شد تا فعالان فضای مجازی خواهان قرار دادن ساعت شمارش معکوس برای تحقق این وعده شوند.

با این حال این پرسش مطرح می‌شود که رفتارهای آقای مکرون خواهد توانست درخت کج تنومندی که 31 سال در حال بزرگ شدن است و در خاک نه چندان سالم توافق طائف شاخ و برگ پیدا کرده را ظرف سه ماه اصلاح و هرس کند.

همزمانی حضور مکرون با صدمین سالگرد استقلال لبنان از استعمار فرانسه که با غرس یک نهال کاج در منطقه حفاظت‌شده جبیل توسط او همراه شد، برای برخی از تحلیلگران این تفسیر را به همراه داشت که لبنان کشوری نیست که تحولات در آن باعث تغییرات زیادی در سمت‌وسوی طیف‌بندی‌های سیاسی، حزبی و حتی چشم‌داشت‌های استعمارگر به آن شود.

منابع آگاه لبنانی هم خبر دادند فرانسه نقشه راه فراگیری را برای مستعمره سابق خود تهیه کرده و برای تشکیل سریع کابینه، نحوه نزدیک کردن احزاب جهت حضور در کابینه، میزان اختیاری که جریان‌ها برای رسیدن به کرسی وزارتی دارند و شمار احزاب مؤتلف برای تشکیل کابینه در قالب التیماتومی به عنوان اولین اقدامات که لبنانی‌ها ملزم به اجرای سریع آن پس از خروج مکرون از کشورشان هستند، ابلاغ شده است.

این روزها همه از جمله پاپ برای نجات لبنانی‌ها دعا می‌کنند اما برای خروج لبنان از زیر آوار میراث سی و چند ساله طائف و در سایه مقاومت بسیاری از جریان‌ها برای ادامه این مسیر، مکرون در سه ماه آینده چیزی فراتر از یک معجزه را باید در اختیار داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها