کد خبر: 430285
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۰۹:۲۶:۴۴
| |

بیکاری زنان در عصر کرونا

عمق کرونا بر جامعه جهانی انکار ناپذیر است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. اول از همه که کرونا بسیاری از کسب و کارهای خصوصی را به نقطه‌ای رساند که مجبور به تعطیلی یا تعدیل نیرو شدند، در این بین اما تعداد زنانی که بیکار شدند خیلی بیشتر از مردان است.

بیکاری زنان در عصر کرونا
کد خبر: 430285
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۰۹:۲۶:۴۴

اعتمادآنلاین| امان‌الله قرایی، در روزنامه تعادل نوشت: عمق کرونا بر جامعه جهانی انکار ناپذیر است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. اول از همه که کرونا بسیاری از کسب و کارهای خصوصی را به نقطه‌ای رساند که مجبور به تعطیلی یا تعدیل نیرو شدند، در این بین اما تعداد زنانی که بیکار شدند خیلی بیشتر از مردان است.

بسیاری از شرکت‌های خصوصی و خصولتی ابتدا نیروهای زن خود را تعدیل کردند، غافل از اینکه بیکاری زنان هم می‌تواند اقتصاد خانواده را با خطر جدی مواجه کند. تورم افسارگسیخته این روزها بسیاری از خانواده‌ها را با مشکلات عدیده مواجه کرده است، از سوی دیگر حضور تمام اعضای خانواده در خانه خود مشکل بزرگ دیگری است که علاوه بر اقتصاد آرامش خانواده‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار داده و در این بین زنان بیش از همه زیر بار این فشار قامتشان خم می‌شود، حفظ تعادل بین افراد خانواده، کمک به اقتصاد خانواده که در حال فروپاشی است، فراهم کردن شرایط مناسب برای تمام اعضای خانواده در حالی که فشارهای اقتصادی، حضور مداوم در خانه و خیلی عوامل دیگر باعث تنش‌های گاه و بی‌گاه بین افراد خانوار می‌شود. در واقع بعد از پاندمی کرونا به لحاظ جامعه‌شناسی زندگی مردم کره زمین تغییر کرده و دیگر هیچ گاه به دوران قبل از کرونا بازنمی‌گردد.ایران هم یکی از کشورهای این کره خاکی است. تمام افراد جامعه از این پاندمی آسیب دیده‌اند، اما زنان بیش از همه مورد آسیب قرار گرفته‌اند.

تاثیرات مخربی که کرونا بر زنان جامعه ما گذاشته بیش از مردان است، چه در زمین اشتغال و چه در زمینه امنیت روحی و روانی. بار سنگینی بر دوش زنان است، هم باید تعادل را در خانه برقرار کنند و هم خود مورد انواع و اقسام خشونت‌های فیزیکی و کلامی قرار می‌گیرند و از سویی هم اگر شاغل بوده و حالا بیکار شده باشند، باید ضربه‌ای که به اقتصاد خانواده هم وارد آمده را جبران کنند، اما چطور معلوم نیست. بر خلاف آنچه در گذشته جامعه ما به آن اعتقاد داشت و هنوز هم برخی سنت گرایان بر آن تاکید می‌کنند، امروزه زنان نقش موثری در اقتصاد خانواده دارند، پس وقتی با وقوع پاندمی کرونا و ادامه‌دار شدن آن بسیاری از کسب و کارها از رونق افتاده و خیلی از زنان ناخواسته شغل خود را از دست دادند، ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد خانواده‌ها وارد آمد. وقتی اقتصاد خانواده دچار مشکل شود، مشکلات دیگری هم به وجود می‌آیند، مشکلاتی که شاید از قبل هم بوده‌اند.

اما حالا بیشتر به چشم می‌آیند. زنان باید بار این مشکلات را در خانه به دوش بکشند، در این بین اختلافات شروع می‌شود. زن و مرد دیگر تحمل سابق را ندارند، کوچک‌ترین مشکل می‌تواند آنها را از پای در آورد.

نباید فراموش کنیم که زنان رکن اصلی هر خانواده هستند، بسیاری از کشورهای دنیا بر این باورند که اگر زن خانواده شاد باشد، دیگر اعضای خانواده هم شاد خواهند بود، این مساله اما در کشور ما همیشه نادیده گرفته می‌شود، در شرایط کرونا زده این روزها که دیگر کسی به این مسائل فکر هم نمی‌کند، زنان ما امروزه با این شرایط اقتصادی و وضعیت اشتغال و مشکلاتی که در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، فرصتی برای شادی ندارند و شاید به همین خاطر است که خانواده شاد در سبک زندگی ما نادیده گرفته شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها