کوزوو به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل

رئیس جمهوری آمریکا از توافق کوزوو و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط خبر داد و آن را "روز جدید بزرگ" برای خاورمیانه خواند!

کوزوو به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل
کد خبر: 430598
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۷:۰۳:۲۸

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید در جریان امضای توافق اقتصادی میان کوزوو و صربستان اعلام کرد کشور کوزوو با اسرائیل برای عادی سازی روابط توافق کرده است.

وی گفت کشورهای عربی و اسلامی دیگر هم به زودی دست به چنین اقدامی خواهند.

ترامپ همچنین گفت که کوزوو متعهد شده ماه ژوئیه سفارتش را در قدس اشغالی افتتاح کند.

وی مدعی شد که کشورهای عربی زیادی با آمریکا تماس گرفته و اعلام کرده اند منتظرند دولت وی برای امضای توافق عادی سازی روابط میان آن ها با اسرائیل پس از میانجیگری در توافق امارات و اسرائیل اقدام کند!

ترامپ مدعی شد: برخی کشورها در خاورمیانه تماس های مکرری با ما گرفته اند و میپرسند کی نوبت ما می شود؟ ما کی توافق امضا میکنیم؟!

وی مدعی شد: بر این باورم این توافق خاورمیانه را به سمت "صلحی عظیم" هدایت میکند!

ترامپ همچنین در توئیتی که بعدا منتشر کرد نوشت: "این روز جدید و بزرگی برای خاورمیانه است. کوزوو و اسرائیل برای عادی سازی روابط و برقراری روابط دیپلماتیک توافق کردند. عالی است! به زودی کشورهای عرب و مسلمان بیشتری به این توافق می پیوندند."

صربستان هم خبر داده که سفارت خود در تل‌آویو را به قدس اشغالی انتقال خواهد داد. در همین راستا ترامپ توئیت کرد: "به آقای الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان به خاطر تصمیم انتقال سفارت کشورش به قدس در ماه ژوئیه تبریک می‌گویم. این یک گام جسورانه و تاریخی است."

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی٬ هر دو کشور کوزوو و صربستان در پاسخ به درخواست آمریکا که میانجیگری توافق اقتصادی بین دو کشور را بر عهده داشت، تصمیم به عادی سازی و توسعه روابط با اسرائیل گرفتند.

جمعه شب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کوزوو با افتتاح سفارت خود در قدس اشغالی موافقت کرده است.

وی تصریح کرد که پس از رایزنی‌های 24 ساعته با وزارت خارجه، شورای امنیت داخلی و برخی طرف‌های دیگر، قرار بر این شد که رژیم صهیونیستی و کوزوو روابط دیپلماتیک با هم برقرار کنند.

نتانیاهو اشاره کرد که کوزوو اولین کشوری است که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند و سفارت خود را در قدس افتتاح می‌کند.

گابی اشکنازی وزیر امور خارجه اسرائیل نیز با اشاره به خبر توافق اسرائیل و کوزوو برای برقراری روابط دیپلماتیک و نیز تصمیم صربستان برای انتقال سفارتش به قدس، از کشورهای دیگر نیز خواست سفارت‌ خود را به قدس اشغالی انتقال دهند.

وی گفت: اورشلیم "پل صلح به جهان" خواهد بود!

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها