حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰:

مهم است روند آموزش در کشور جریان داشته باشد / اولین وظیفه معلمان عزیز ما مقابله با ویروس کروناست / دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه نادرست است

رئیس‌جمهوری گفت: اولین وظیفه معلمان عزیز ما مقابله با ویروس کروناست. در مدرسه مدیر و معلم سنگین‌ترین وظیفه را بر عهده دارند و البته خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم همکاری می‌کنند.

مهم است روند آموزش در کشور جریان داشته باشد / اولین وظیفه معلمان عزیز ما مقابله با ویروس کروناست / دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه نادرست است
کد خبر: 430610
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری صبح شنبه (15 شهریور 99) در آیین آغاز سال تحصیلی 1400-1399، گفت: بعد از هفت ماه تعطیلی مدارس سراسر کشور آغاز سال تحصیلی جدید رنگ و بوی دیگری خواهد داشت. ما امسال با مسئولیت سخت‌تر و سنگین تر بار آموزش دانش آموزان سراسر کشور را بر دوش می‌گیریم.

رییس جمهوری افزود: معلمان عزیز، مدیران، ‌مدارس، همه مقامات مسئول وزارت آموزش و پرورش و همه ما امسال در یک آزمون بزرگی قرار گرفتیم تا وظیفه‌مان را دقیق‌تر و سخت‌تر از سال‌های گذشته به انجام برسانیم. برای ما بسیار مهم است که در کنار زندگی مردم و حیات جامعه و سلامت مردم و جامعه روند علم و دانش و آموزش در کشور جریان داشته باشد.

روحانی تصریح کرد: همانطور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانگی نان و جان دروغ است و همانطور که روشن کردیم دوگانگی سلامت و دیانت ناصحیح است، امروز هم به مدد همه خانواده‌ها دانش آموزان عزیز و معلمان گرانقدر ثابت می‌کنیم دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه نادرست است.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: آموزش و پرورش در طول سالیان دراز گذشته یکی از دغدغه‌هایش همیشه سلامت دانش‌آموزان بوده است. قبل از اینکه دانش آموزی به مدرسه وارد شود غربالگری‌هایی که انجام می گرفت که به معنای ددغدغه آموزش و پرورش برای سلامت کودکان و دانش آموزان عزیز ما بود و همیشه دغدغه آموزش دانش آموزان را داشته‌اند که با بهترین بیان و با بهترین کمک آموزشی و با بهترین کتاب بتوانند نوجوانان و جوانان عزیز ما را به مقصد عالیشان که علم و دانش و فن فراگیری و مهارت هست، برسانند.

روحانی با بیان اینکه امسال این دقت‌ها بیشتر خواهد بود، گفت: سلامت دانش آموزان به دلیل حضور یک دشمن طبیعی در میان جامعه یعنی ویروس کرونا با دقت بیشتری باید مد نظر قرار بگیرد و این بار بر دوش پدران، مادران، خانواده، مدیران و بردوش معلمان سرفراز ما هست.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: امروز علم و دانش آغاز می‌شود تا بگوییم که آموزش در کشور ما در سخت‌ترین شرایط تعطیل نخواهد شد. ما در هشت سال جنگ تحمیلی آموزش را تعطیل نکردیم. روزهای سخت بمباران در شهرها آموزش را تعطیل نکردیم و دانش‌آموزان ما علیرغم سختی‌ها آموزش خود را در مدارس آموختند و یاد گرفتند.

وی اضافه کرد: امسال ضمن تبریک سال تحصیلی به همه دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های عزیزشان، محضر معلمین عزیز عرض می کنم امسال رسالت و وظایف سخت‌تر و سنگین‌تری بر دوش همه شما عزیزان و فداکاران صحنه علم و دانش و پیشرفت و تعالی کشور است.

روحانی تصریح کرد: هر کس معتقد است آموزش باید تعطیل شوند معنایش این است که معتقد است پیشرفت کشور و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان باید متوقف شود در حالی‌که آموزش توقف ناپذیر است.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه فراگیری در شرایط مختلف توقف ناپذیر است، افزود: در سال جدید معلمان عزیز ما علاوه بر رسالت و وظیفه همه ساله خود، وظایف جدیدی را نیز بر دوش دارند اولین وظیفه معلمان عزیز مسئله مقابله با ویروس کرونا است؛ مدیر و معلم در مدرسه سنگین‌ترین بار را بر دوش دارند البته همه دانش آموزان عزیز ما و خانواده‌های آنان نیز کمک خواهند کرد.

رییس جمهوری گفت: مهارت آموزی دانش آموزان برای سلامت خود در شرایط کرونا یکی از وظایف مهم معلمان عزیز ما است یعنی قبل از آنکه هر درسی در کلاس آغاز شود، ستاد ملی کرونا و همه ما از معلمان عزیز می‌خواهیم که هر کلاس با توصیه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شود و در هر کلاسی سوالات دانش آموزان در زمینه سلامت آنها و مقابله با کرونا محل بحث قرار گیرد؛ از این 35 دقیقه قبل از آغاز هر کلاس 5 دقیقه آن به سلامت و اولویت سلامت اختصاص یابد.

روحانی با تاکید بر اینکه «معلمان باید ضمن مهارت آموزی، آرامش را در دل دانش‌آموزان بوجود بیاورند»، افزود: «رفع اضطراب» دومین مساله‌ای است که بار آن بر دوش معلمان است، ایجاد اضطراب در جامه و نگرانی در خانواده‌ها و ایجاد نگرانی در ذهن دانش آموز مانع می‌شود تا بتواند با قدرت و آرامش و دقت کلاس‌های درس را پیگیری کند.

رییس جمهوری از معلمان خواست که به دانش‌آموزان سکونت و آرامش بدهند تا اضطراب در دل نداشته باشند و افزود: اگر ما بهداشت را رعایت کنیم و نظافت مدنظر باشد؛ ضد عفونی کلاس و ضدعفونی کردن و شست‌وشوی دست‌ها و استفاده‌ مداوم از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند ما را از این بیماری مصون بدارد.

‌آموزش با بهترین بیان در کمترین زمان اساس آموزش امسال است

وی با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی، آموزش سبک و سیاق جدیدی به خود می گیرد، گفت: کوتاه کردن و خلاصه کردن آموزش و کپسولی کردن آموزش وظیفه سومی است که امسال به دوش معلمان است، آموزش با بهترین و شیواترین بیان در کمترین زمان، اساس آموزش امسال است؛ آموزش امسال با سال‌های دیگر متفاوت است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ممکن است معلمان مجبور شوند برخی از تکالیف که قبلا دانش‌آموز در کلاس انجام می‌داده است را به خانه محول کنند تا آن تکالیف را درخانه انجام دهد، پدران و مادران باید یاری و کمک دانش آموزان باشند که همیشه بوده‌اند اما امسال بیشتر خواهند بود.

روحانی افزود: ممکن است در مدارسی کلاس‌ها برای دانش آموزان به علت جمعیت کلاس و لزوم فاصله گذاری یک روز در میان باشد. باید وسایلی را فراهم کنیم دانش آموز در روزی که مدرسه حاضر نیست، از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشد.

رییس جمهوری بیان کرد: هنر ما این است که همه دانش آموزان در ساعت مدرسه همه روزه یا به صورت فیزیکی و یا از طریق مجازی در کلاس درس حضور داشته باشند، کلاس به طور برخی در خدمت معلم و در مدرسه و برخی در منزل از طریق فضای مجازی از طریق صداوسیما کامل برگزار می‌شود.

روحانی سال تحصیلی 1400 - 1399 را در نحوه آموزش برای دانش آموزان سالی ویژه توصیف کرد و افزود: معلمان و مدیران مدرسه موضوع سلامت دانش آموزان و فرزندان را به عنوان اولویت نخست قرار دهند، اگر شبهه‌ای در سلامت دانش‌آموز وجود دارد، او را به منزل برگردانند اگر اعضای خانواده‌ای مبتلا به کرونا شده‌اند حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند همان طور که خودشان باید دو هفته قرنطینه باشند فرزندان هم باید درخانه قرنطینه باشند و از طریق رادیو و تلویزیون و فضای مجازی از کلاس بهره‌مند شوند.

وی یادآورشد: سال تحصیلی جدید با تمام سال‌های تحصیلی یک قرن گذشته متفاوت است. سالی که اتفاقا به پایان قرن متصل می‌شود و نیمی در سال 1400 است که آخرین قرن 14 است و قرن پانزدهم هجری شمسی آغاز می‌شود. سال تحصیلی جدید در با شیوه جدید و با دقت جدید، با ایثار و فداکاری بیشتر با نظم و انضباط بیشتر برگزار می‌شود.

رییس جمهوری گفت: امسال سال انضباط دقیق دانش آموزان است چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح. انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده است، اما امسال انضباط اصل مهمی است، دانش‌آموز باید حتما فاصله اجتماعی را رعایت کند و در زمان ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود.

وی با بیان اینکه دانش آموزان باید تا زمان بازگشت به خانه، اصول بهداشتی را رعایت کنند، تاکید کرد: امسال سال نظم و انضباط دقیق برای دانش آموزان عزیز است که این مساله می‌تواند برای آینده زندگی و رشد جامعه بسیار موثر واقع شود.

پرسش مهر روحانی: برای مقابله با کرونا چگونه به خانواده، همکلاسی‌ها و مدرسه کمک می‌کنید؟

روحانی با طرح سوالی برای 14 و نیم میلیون جمعیت دانش آموزی کشور اظهار داشت: از همه دانش آموزان که امروز آغاز سال تحصیلی را جشن می‌گیرند، سوال من این است که فرزندانم، برای مقابله با ویروس کرونا چگونه باید به اعضای خانواده خود، همکلاسی‌ها، مدرسه و دوستان یاری و کمک کنید؟ امیدوارم بهترین پاسخ‌ها را از طرف دانش آموزان عزیز دریافت کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید با آرزوی سالی پر از شکوفایی، حرکت در مسیرعلم و دانش، انضباط و دقت برای سلامت برای همه دانش آموزان کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم معلمان، مدیران و خانواده‌ها آنچنان در سلامت فرزندان خود کوشا باشند که هیچ مشکلی در هفته‌ها و ماه‌های آینده در مدارس کشور بوجود نیاید.

منلع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها