پرخطرها واکسن آنفلوانزا را فراموش نکنند

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری آنفلوآنزا با تاکید بر اینکه پیش‌بینی رفتار ویروس آنفلوآنزا کار سختی است، گفت: تهیه واکسن برای همه‌ افراد کشور میسر نیست؛ بنابراین به گروه‌های پرخطر توصیه می‌کنیم اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کنند.

پرخطرها واکسن آنفلوانزا را فراموش نکنند
کد خبر: 430613
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۰۷:۴۸:۵۷

اعتمادآنلاین| طلعت مختاری آزاد گفت: طی مدت اخیر که نیم‌کره جنوبی زمین در فصل زمستان بودند، موارد آنفلوآنزا چندان زیاد نبوده است؛ زیرا مردم به دلیل جلوگیری از ابتلا به کرونا نکات بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و... را رعایت می‌کردند و همین موضوع بر عدم ابتلا به آنفلوآنزا هم موثر بود. البته این موضوع دلیل نمی‌شود ما هم که در نیم‌کره شمالی قرار داریم و در آستانه فصول سرد سال هستیم نیز همین اتفاق را تجربه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ویروس آنفلوآنزا غیرقابل پیش‌بینی است، تصریح کرد: ویروس هر 2 یا 3 سال تغییرات جزئی در حد موتاسیون دارد و همین سبب می‌شود ویروس جدیدی را مشاهده کنیم. بنابراین پیش‌بینی رفتار ویروس هم سخت است. امیدواریم ویروس نسبت به گذشته تغییر نکند و با واکسن و داروی ضد آنفلوآنزا بتوان شرایط را مدیریت کرد.

مختاری آزاد با اشاره به اینکه آنفلوآنزا برخلاف کووید19 درمان موثر دارد، افزود: اکنون درصدی از نمونه‌های اخذ شده که وجود کرونا در آنها منفی می‌شود، مورد برسی آنفلوآنزا قرار می‌گیرند؛ اما هنوز موردی از بروز آنفلوآنزا برای امسال شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا به دو شکل تغییر می‌کند، تصریح کرد: البته امیدوار هستیم ویروس امسال تغییر نکند؛ اما دسته اول تغییرات ویروس جزئی است که هر دو یا سه سال یکبار و حتی در موارد استثنا هر سال اتفاق می‌افتد که سبب تغییر واکسن آنفلوآنزا می‌شود. نوع دیگر تغییر ویروس هر 10 تا 40 سال یکبار اتفاق می‌افتد، اکنون 11 سال است که آن تغییر بزرگ اتفاق نیفتاده، اگر این تغییر رخ دهد ویروس آنفلوآنزا جدید می‌شود.

وی درباره روند بیماری زایی ویروس آنفلوآنزا در کشور طی سال گذشته، گفت: پارسال نوع شدید آنفلوآنزا را تجربه کردیم. پس از آن هم شیوع کرونا را شاهد بودیم که علائم بالینی مشابه با آنفلوآنزا داشت.

این ویروس شناس در ادامه درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا، تاکید کرد: از شهریور به بعد افراد می‌توانند برای تزریق واکسن اقدام کنند. افراد با سن بالاتر از 6 ماه می‌توانند واکسن تزریق کنند؛ اما طبیعتا به اندازه کل جمعیت کشور واکسن موجود نخواهد بود و اولویت دریافت واکسن با افرادی است که انفلوانزا برای آنها ریسک خطر بالا دارد؛ مثل افراد مسن، کسانی که بیماری‌های مزمن قلبی_ریوی و... دارند، خانم‌های باردار و... که در اولویت دریافت واکسن هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها