دیدار وزیر خارجه سوئیس از آثار تاریخی اصفهان

ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوییس روز شنبه وارد اصفهان شد و دیدارش را پس از بازدید از آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر با جمعی از مسوولان و استادان دانشگاه این استان آغاز کرد.

دیدار وزیر خارجه سوئیس از آثار تاریخی اصفهان
کد خبر: 430736
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۱۳:۰۵:۳۲

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه سوییس طبق برنامه‌ریزی قبلی بامداد امروز شنبه وارد ایران شد و در ابتدا سفر یک روزه به اصفهان داشت.

وی صبح امروز از آثار تاریخی اصفهان از جمله میدان امام (نقش جهان) و جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی این شهر بازدید کرد.

وزیر امور خارجه سوییس و هیات همراه وی سپس دیداری با استادان دانشگاه صنعتی اصفهان در محل هتل عباسی اصفهان داشتند و به گفت و گو و تبادل‌نظر برای گسترش تعاملات علمی، فرهنگی و فناوری پرداختند.

دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز هماهنگ‌کننده ارتباط علمی با کشور سوییس است و پس از سفر وزیر علوم سوییس به ایران در سال 97، مقرر شد محققان ایرانی و سوییسی طرح‌های مشترک ارائه کنند؛ همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه‌های سوئیس در زمینه‌های مختلف در حال انجام است.

وزیر امور خارجه سوییس همچنین امروز از کلیسای وانک اصفهان بازدید و با اسقف سپیان کاشچیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار خواهد کرد.

دیدار و گفت‌وگو با عباس رضایی استاندار اصفهان نیز از دیگر برنامه‌های امروز سفر ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوییس به اصفهان است.

وزیر امور خارجه سوییس پس از اصفهان به تهران سفر خواهد کرد و برنامه‌های رسمی وی از روز یکشنبه در تهران آغاز می‌شود که مهمترین آن جلسه یکصدمین سالگرد آغاز روابط دو کشور است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه هفدهم شهریور در تهران میزبان کاسیس، وزیر امور خارجه سوییس و هیأت همراه وی خواهد بود؛ روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات بین‌المللی از محورهای مهم گفت وگوهای 2 طرف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر امور خارجه سوییس را رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس عنوان کرد.

سعید خطیب زاده افزود: همانطور که قبلا هم گفته شده تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی و استقبال از تلاش های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما درعین حال به دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشارهای آمریکا بتواند با بهره برداری از سپرده های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می کنیم. این سفر فرصتی برای تبادل نظر وهمفکری دوکشور برای فعال تر شدن کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات است.

خطیب زاده به ترکیب هیات همراه وزیرخارجه سوئیس اشاره کرد و افزود: برخی از شخصیت های پارلمانی سوئیس هم ایشان را در این سفر همراهی خواهند کرد که برنامه ملاقات در مجلس شورای اسلامی برای ایشان پیش بینی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح روابط دوجانبه تهران و برن تاکید کرد: روابط ایران با سوئیس همواره روابطی رو به جلو و پیشرفت بوده و در طول مذاکرات هسته ای هم که چندین دور آن در ژنو برگزار شد، دولت سوئیس با حسن نیت کامل میزبانی شایسته‌ای داشت. روابط دو کشور حتی در شرایط سخت هم همواره برقرار بوده است. همچنین دولت سوئیس علاوه بر اینکه حافظ منافع آمریکا در ایران است، حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع متقابل ایران و عربستان در دو کشور هست و لذا علاوه بر ابعاد دوجانبه، روابط دو کشور دارای گستردگی موضوعی در این ارتباط نیز می باشد.

وی همچنین افزود: این روابط در سطوح مختلف در چارچوب نقشه راهی که درسفر سال 95 رئیس جمهور سوئیس به تهران پی ریزی و متعاقب آن در سفر سال 97 دکتر روحانی به سوئیس مورد تایید قرار گرفت، پیگیری می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها