کد خبر: 430795
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۱۵:۲۸:۵۸
| |

رییس شورای تامین دام اعلام کرد:

خرید تضمینی دو هزار تن گوشت گوساله

رییس شورای تامین دام گفت: به منظور حمایت از تولیدکنندگان دام سنگین، دو ماه گذشته حدود دو هزارتن گوشت گوساله توسط شرکت پشتیبانی امور دام (وابسته به وزارت جهاد کشاورزی) خریداری شد.

خرید تضمینی دو هزار تن گوشت گوساله
کد خبر: 430795
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۵ ۱۵:۲۸:۵۸

اعتمادآنلاین| منصور پوریان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون به دلیل بارندگی های مناسب و وجود علوفه با افزایش جمعیت دامی سبک و سنگین در کشور روبرو شده ایم، افزود: جمعیت دامی از نیمه دوم سال 98 تاکنون با افزایش روبرو شده و رشد 50 درصدی هزینه پرواربندی، ممنوعیت صادرات، شیوع بیماری کووید - 19 و کاهش مصرف در سبد مصرف خانوار موجب شد،تا بخشی از دام ها روی دست تولیدکنندگان باقی بماند و این صنعت با مشکل افزایش وزن دام های سنگین و سبک روبرو شود.

رییس شورای تامین دام کشور اضافه کرد: وزن دام سنگین کشور به بالای 800 کیلوگرم تا یک تن و وزن دام سبک به بیش از 70 کیلوگرم با سن 17 ماه رسیده که دیگر تقاضای چندانی ندارد در حالی که وزن مناسب دام سنگین کمتر از 600 کیلوگرم و دام سبک حدود 50 کیلوگرم است.

به گفته وی، برای حمایت از تولیدکنندگان قرار شد دولت نسبت به خرید بخشی از گوشت قرمز جمعیت دامی با وزن بالا اقدام کند که این امر از 15 تیرماه امسال کلید خورد و شرکت پشتیبانی امور دام خرید تضمینی گوشت گوساله را آغاز کرد.

پوریان تصریح کرد: از ابتدای زمان خرید تاکنون هر کیلوگرم گوشت گوساله فرآوری و منجمد با قیمت 72 هزار و 500 تومان از دامداران خریداری می شود که کمکی به بخش تولید است.

وی گفت: طبق آمارها نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه نزدیک به یک میلیون تن است که بخش عمده آن از تولید داخل و نزدیک 10 درصد از محل واردات تامین می شود که در صورت حمایت از تولید، می توان بجای واردات، از داخل نیاز کشور را تامین کرد.

رییس شورای تامین دام کشور افزود: امروز درکشورهای مختلف هر ساله دام سبک و سنگین پیر به مصارف صنعتی می رسد و یا صادر می شود، اما در ایران به دلیل ممنوعیت صادرات و علاقمندی صنعت غذا به مصرف گوشت گوساله کم وزن، دام سبک نیز اقبالی ندارد و در صورت افزایش جمعیت دامی و کاهش تقاضا روی دست تولیدکنندگان باقی می ماند.

به گفته پوریان، صنایع به دنبال تامین گوشت گوسفندی برای تهیه غذا نیستند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان دام زنده سبک ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: دام پیر در کشور تقاضا ندارد، نگهداری دام پیر برای تولیدکنندگان هزینه های بالایی در زمینه تامین علوفه، واکسن و دارو در پی دارد که این نوع تولید برایشان مقرون به صرفه اقتصادی نیست.

پوریان، بهترین راهکار را برای رفع مشکل پیری جمعیت دام سبک و سنگین کشور ادامه خرید تضمینی گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام و صادرات دام زنده دانست و افزود: با توجه به ظرفیت سردخانه ها شرکت پشتیبانی توان خرید تضمینی 40 هزارتن گوشت قرمز گوساله را دارد درحالی که چنانچه صادرات دام زنده نیز رفع ممنوعیت شود، مشکل صنعت دامپروری برطرف می شود.

پوریان گفت: اکنون قیمت دام زنده گوساله با وزن کمتر از 600 کیلوگرم میانگین هرکیلو گرم 31 هزارتومان، بالای وزن 600 کیلوگرم 29 هزارتومان و گوسفندی با وزن 50 کیلوگرم 40 هزار تومان برای تولیدکنندگان است.

وی افزود: زمانی که دام از دست تولید کننده خارج و به دست چوبدار می رسد، قیمت ها افزایش چشمگیری پیدا می کند تاجایی که اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده در تهران 48 هزارتومان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها