عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان:

کرونا، شرایط تحصیل کودکان کار و اتباع را سخت‌تر از همیشه کرده است

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن تشریح مسائل و مشکلات تحصیلی کودکان کار و کودکان اتباع، از نظر آموزشی و در شرایط بیماری کرونا، وضعیت دشواری برای این کودکان پیش‌بینی می‌کند. 

کرونا، شرایط تحصیل کودکان کار و اتباع را سخت‌تر از همیشه کرده است
کد خبر: 430860
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۰۷:۴۵:۱۴

اعتمادآنلاین| پروین یاری عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به بازگشایی مدارس در شرایط شیوع بیماری کرونا، وضعیت دشواری برای کودکان کار و کودکان اتباع خارجی پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: کودکان کار و خیابان به صرف داشتن وقت بیشتر و عدم نیاز به حضور در مدارس، یا از طرف خانواده‌ها در مدرسه ثبت‌نام نمی‌شوند و یا در صورت ثبت‌نام در مدرسه با افت تحصیلی مواجه خواهند شد، زیرا بیشتر زمان خود را در محیط کار می‌گذرانند.

یاری ادامه می‌دهد: جدا شدن کودکان از فضای فیزیکی مدارس می‌تواند بهانه‌ای برای بسیاری از خانواده‌های کودکان کار باشد تا آنها فرزندان خود را ساعت‌های بیشتری به محیط‌های کار و خیابان روانه کنند و همین امر سبب می‌شود این کودکان زمان کمتری برای فراگیری درس‌های خود داشته باشند و بالطبع در پایه‌های درسی خود نیز ضعیف می‌شوند.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه هیچ نظارت و پیگیری مستمری بر وضعیت بیشتر کودکان کار وجود ندارد، می‌افزاید: کمبود امکانات از قبیل اینترنت مناسب، گوشی‌های هوشمند و... هم به جدا شدن آنها از روند آموزش دامن می‌زند. از سوی دیگر اگر با فرض اینکه کودکان کار و خیابان از امکاناتی برای آموزش مجازی بهره‌مند هستند، اما نظارتی وجود ندارد که مشخص شود چند درصد این کودکان از فضای مجازی و... برای آموزش استفاده می‌کنند.

وی یکی دیگر از دلایل بازماندگی کودکان کار از تحصیل را نگرانی خانواده‌ها بابت تامین هزینه‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری و رونق کم کسب و کارها بیشتر این خانواده‌ها که از قشر کارگر هستند و نیز اغلب بیش از یک یا دو دانش آموز دارند، توان پرداخت هزینه های ثبت‌نام کودکان خود در مدارس را نخواهند داشت و همین باعث می‌شود که از ثبت نام کودکان خود در مدارس خودداری کنند.


عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه بیشتر کودکان اتباع، کودک کار هستند، در ادامه درباره وضعیت تحصیلی کودکان اتباع در شرایط کرونا، توضیح می‌دهد: کودکان اتباع با مشکلات عدیده‌ای برای ثبت‌نام در مدارس روبرو هستند. گرچه با صدور فرمان رهبری ثبت‌نام این دسته از کودکان در مدارس سهولت بیشتری یافته است، اما مشکلات همچنان پا برجاست، زیرا خانواده‌ها باید بعد از سرشماری، برای دریافت یا تمدید برگه‌های حمایت تحصیلی اقدام کنند تا بتوانند کودک خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند.


وی مدعی شد که دفاتر کفالت دیر اقدام به فعالیت کرده‌اند و خانواده‌ها زمانی که برای ثبت‌نام کودک به مدارس مراجعه می‌کنند، ظرفیت مدارس تکمیل شده است و به دنبال آن موجب بازماندگی کودک از تحصیل می‌شود.

یاری ادامه داد: همچنین خانواده‌هایی هم هستند که سرشماری نشده‌اند و قادر به دریافت برگه حمایت تحصیلی برای کودکان خود نیستند که این خود باعث جا ماندگی این کودکان از چرخه آموزش خواهد شد؛ حتی با فرض آن که همه این کودکان هم موفق به ثبت‌نام در مدارس شوند، اما سیستم آموزشی مجازی به نحوی نیست که بتواند از افت تحصیلی کودکان جلوگیری کند، زیرا بسیاری از این خانواده‌ها از امکانات مورد نیاز برای آموزش مجازی برخوردار نیستند و هیچ حمایتی هم در این زمینه از آنان صورت نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: خانواده‌های اکثر کودکان اتباع از سواد کافی برای همراهی با کودکان خود برخوردار نیستند و تنها چاره و امیدشان که فضای مدرسه بوده است را نیز دیگر در اختیار ندارند. اگر کودکی از شانس داشتن خواهر یا برادری باسواد که بتواند او را در درس‌ها و تکالیف‌اش همراهی کند، برخوردار باشد شاید بتواند از این آموزش‌های مجازی بهره‌ گیرد، در غیر اینصورت خود به خود از آموزش بی‌بهره می‌ماند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها