کد خبر: 430955
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۹:۵۲
| |

گزارش تحلیلی از سفر سیاسی - اقتصادی رییس سابق بانک روچیلد به خاورمیانه

ماکرون از عراق و لبنان چه می‌خواهد

امانوئل ماکرون که این روزها به‌شدت به منطقه خاورمیانه توجه داشته پیش از آنکه نامش به عنوان رییس‌جمهور فرانسه بر سر زبان‌ها بیفتد به عنوان مدیر بانک روچیلد در مراکز اقتصادی مشهور شده بود.

ماکرون از عراق و لبنان چه می‌خواهد
کد خبر: 430955
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۹:۵۲

اعتمادآنلاین| مانوئل ماکرون که این روزها به‌شدت به منطقه خاورمیانه توجه داشته پیش از آنکه نامش به عنوان رییس‌جمهور فرانسه بر سر زبان‌ها بیفتد به عنوان مدیر بانک روچیلد در مراکز اقتصادی مشهور شده بود.

به گزارش روزنامه تعادل در حالی که مردم جهان قرنطینه‌های متعدد وچند بعدی را تجربه می‌کنند و در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراسم‌های بین‌المللی لغو یا به تعویق افتاده‌اند، ماکرون ظرف کمتر از دو هفته دو بار به لبنان و یک بار به عراق سفر کرد تا توجه ویژه پاریس یا به تعبیری کاخ الیزه را به رخدادها و تحولات این دو کشور را نشان داده باشد. به اعتقاد کارشناسان نقاط تشابه قابل توجهی بین دو مقصد کرونایی آقای ماکرون وجود دارد،

یکی از مهم‌ترین این تشابه‌ها ویرانی زیرساخت‌های دو کشور است در حالی که اگر عراق از طریق منابع نفتی گسترده قادر به پرداخت هزینه‌های این بازسازی است، لبنانی‌ها هم از طریق کمک‌های جمع‌آوری شده به شکل قابل توجهی نقدینگی هزینه‌کرد این بازسازی را به دست آورده‌اند. وقتی ماکرون در لبنان اعلام می‌کند کمک مالی جمع‌آوری شده را نظارت شده در اختیار بیروت قرار خواهد داد یا در عراق خبر می‌دهد پاریس از حاکمیت اقتصادی عراق حمایت می‌کند، گفته‌ها و نکته‌های زیادی را در پس این دو جمله پنهان کرده است، نکاتی که به‌طور حتم می‌توان در آن حروف شرکت‌های فرانسوی و حتی اروپایی را یافت.

ماکرون چه به گفته برخی از تحلیلگران که معتقدند برای تکمیل نقش امریکا در منطقه به اینجا سفر کرده است و چه به گفته برخی دیگر از مفسران برای تقویت جای پای پاریس در دوره افول امریکا و پساترامپ سودای گشت و گذار در آن را پیدا کرده است، پرونده‌های اقتصادی را در لابه‌لای هر یک از برگ‌های سیاسی پرونده‌هایش به منطقه آورده است .

حضور اقتصاد در این دو سفر چنان عمیق و پررنگ است که حتی رسانه‌های لبنانی را هم بر آن داشت تا در کنار آغاز دوره جدید سیاسی در کشور آن را با پسوند برای جهش اقتصادی تکمیل کنند.

به گفته یکی از کارشناسان، در دوره‌ای که اقتصاد جهانی به سوی رکود بزرگ سرازیر می‌شود و در شرایطی که شیوع ویروس کرونا کشورها را با بحران اقتصادی بسیاری بزرگی مواجه کرده است، لبنان ویران شده بر اثر انفجار و عراق تخریب شده از دوره جنگ‌های صدام حسین تا جنگ طایفه‌ای و داعش بهترین خاستگاه برای نجات اقتصاد فرانسه از این بحران است .

به بیانی واضح‌تر حضور ماکرون در لبنان و عراق نشان داد که این دو کشور بخشی از برنامه وی جهت نجات اقتصاد کشورش است همین امر هم باعث شد تا قول برگزاری کنفرانس اقتصادی دیگری با حضور کشورهای مختلف جهان برای کمک به توسعه اقتصاد لبنان را بدهد. اما این مساله در مورد عراق کمی تفاوت می‌کند عصام الفیلی استاد دانشگاه مستنصریه عراق در این رابطه معتقد است حضور ماکرون در عراق با هدف عقب نماندن از توجه جهانی به عراق به عنوان قلب در حال شکل‌گیری اقتصاد خاورمیانه است، قلبی که هر چه ا ستقرار و ثبات در کشور افزایش پیدا کند تپش آن منظم‌تر شده و به تبع آن سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی از جمله فرانسوی در آن با اشتیاق بیشتری انجام خواهد گرفت.

در این میان بدون هیچ تردید بخش انرژی مهم‌ترین پرونده و دستور کار رییس‌جمهور فرانسه در عراق بود، پاریس در این وانفسای رکود اقتصادی نمی‌خواهد پروژه بزرگ برق‌رسانی عراق را به دست رقیب امریکایی یا حتی چینی بدهد و به هر شکل ممکن همچنان به دنبال مجبور کردن عراق به اجرای قرارداد با زیمنس است. شاید پیام ماکرون در مورد حاکمیت اقتصادی عراق هم اشاره‌ای به فشارهای امریکا در مجبور کردن عراق جهت امضای قراردادی مشابه با جنرال الکتریک امریکا باشد. در پایان باید تکرار کرد، حضور ماکرون در عراق چه در راستا و چه در مقابل سیاست‌های امریکا جنبه‌های اقتصادی شبه کاملی دارد که نتایج آن را باید حداکثر تا پایان سال جاری میلادی و بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات امریکا مشاهده کرد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها