کد خبر: 431013
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اگر زانودرد داریم دیگر نباید بدویم؟

یکی از مشکلات رایج در بین مردم شکایت از درد زانو است. برخی گمان می‌کنند که دویدن یا فعالیت‌های روزانه باعث تشدید درد خواهد شد؛ اما طی مطالعه‌ای مشخص شد دونده‌ها کمتر از سایرین دچار زانودرد می‌شوند.

اگر زانودرد داریم دیگر نباید بدویم؟
کد خبر: 431013
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شایع‌ترین محل درد در دوندگان زانو است. برای عده‌ای، به ویژه دوندگان مسن، این درد می‌تواند نشانه‌ای از آرتروز باشد؛ اما آیا دویدن درد زانو و آرتروز را بدتر می‌کند؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، مطالعه‌ای که در کانادا انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از افراد از جمله متخصصان حوزه سلامت معتقدند دویدن ممکن است برای مفاصل زانو، به ویژه در افرادی که آرتروز زانو دارند، مضر باشد. از هر 2 نفر یک نفر معتقد است فشار مکرر همراه با دویدن، به ویژه دویدن طولانی و مداوم، باعث وخامت درد آرتروز زانو می‌شود و جراحی تعویض مفصل زانو را برای شخص ضروری می‌کند.

اما آیا علم این ترس در مورد دویدن را تایید می‌کند؟ به نظر نمی‌رسد که ورزش‌های تفریحی برای غضروف‌های زانو مضر باشند. در حقیقت ورزش برای سلامت غضروف مهم است و مواد مغذی را به مفاصل می‌آورد. افرادی که به طور متوسط ​​ورزش می‌کنند کمتر دچار آرتروز زانو می‌شوند. میزان ابتلا به آرتروز زانو در دوندگان به طور خاص نسبت به افراد غیردونده بسیار کمتر است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که ممکن است «ندویدن» برای زانوها مضر باشد. با این حال، دویدن با فشار زیاد یا شدت بالا، در مقایسه با دویدن تفریحی، بیشتر سبب بروز آرتروز زانو می‌شود.

اگر از قبل زانودرد یا آرتروز داشته باشیم چه کنیم؟

زانو درد

مشخص نیست که دویدن با درد زانو یا آرتروز برای زانوها مضر است یا خیر. بسیاری از محققان در سراسر جهان مشغول بررسی این سوال هستند. اگر می‌توانید بدوید، از فواید فعالیت‌های بدنی منظم از جمله پیشگیری از حداقل 35 بیماری مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت نوع 2 و افسردگی بهره‌مند خواهید شد. به طور کلی دونده‌ها سه سال بیشتر از غیردونده‌ها عمر می‌کنند. فواید دویدن جدا از این مورد به موارد دیگری مانند سن، جنس، وزن، مصرف الکل و استعمال دخانیات وابسته است. به عبارت دیگر، اگر 2 نفر مرتب سیگار بکشند یا بیش از حد الکل بنوشند و یکی از آنها دونده باشد، طول عمر فرد دونده بیشتر از غیردونده خواهد بود.

دویدن فعالیتی است که در اکثر نقاط جهان در فضای باز انجام می‌شود و به حداقل تجهیزات نیاز دارد. شما با کمتر از 50 دقیقه دویدن در هفته می‌توانید به آثار سلامت جسمی پی ببرید. در طول شیوع بیماری کووید-19، این واقعیت که می‌توانید به تنهایی و بدون کمک دیگران ورزش کنید جذابیت دویدن را بیشتر می‌کند.

سه نکته برای کنترل درد زانو ناشی از دویدن:

دویدن

با رعایت قوانین ساده می‌توانید با خیال راحت ورزش کنید:

1- کاهش حجم یا شدت دویدن (کاهش سرعت، ندویدن در سرازیری) باعث کاهش فشار وارد بر زانو می‌شود و می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

2- کمک و راهنمایی برای ورزش درمانی: مثلاً از یک فیزیوتراپیست یا متخصص واجد شرایط بخواهید به تقویت عضلات زانو و ران که می‌تواند درد زانوی ناشی از دویدن و سایر فعالیت‌ها را کاهش دهد کمک کند.

3- با راهنمایی یک متخصص به دنبال تغییر روش دویدن خود باشید: تغییر سبک دویدن به جای ضربه به پا یا پاشنه می‌تواند باعث کاهش فشار در زانو و درد ناشی از دویدن شود. با این حال ضربه به پا فشار مچ پا را افزایش می‌دهد و باعث آسیب دیدن سایر مفاصل و بافت‌ها می‌شود. افزایش سرعت دویدن (سرعت پله) یا تغییر وضعیت تنه شما نیز می‌تواند فشار بر زانو را کاهش دهد و ممکن است به کاهش درد کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها