کد خبر: 431027
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۱۴:۰۴:۴۳
| |

عضو شورای شهر تهران:

«جماران» باید جماران بماند

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران درباره ملک جماران گفت: «جماران» باید جماران بماند.

«جماران» باید جماران بماند
کد خبر: 431027
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۶ ۱۴:۰۴:۴۳

اعتمادآنلاین| بار دیگر موضوع «ملک جماران» داغ شده است. این بار به دنبال انتشار خبری مبنی بر تشدید فشار روی شورای عالی شهرسازی و معماری به منظور اخذ امضاء از اعضا به صورت دستگردان!

در همین رابطه، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران گفت: در ارتباط با اجرای قانون، شخص آقای رئیس جمهور مطابق اصل 121 قانون اساسی قسم یاد می کند که به این قانون و حقوق مردم پایبند است. لذا به نظر می رسد که آقای رئیس جمهور شخصا باید تمشیت می داد و از شورا و شهرداری تهران تشکر می کرد که بدون توجه به جایگاه ریاست جمهوری، قانون را در قبال ملک جماران اجرا کرده اند.

این برازنده دولت تدبیر و امید نیست که در کارنامه سال آخر خود، گریز از قانون یا عدم تمکین به آن را در کارنامه خود داشته باشد. لذا در این شرایط معتقدم که تجارب گذشته نشان می دهد هرچند آقای روحانی نمی خواهد سرنوشت خودش را به سرنوشت روسای جمهور سابق گره بزند، اما تجربه سیاسی نشان می دهد که در همیشه بر یک پاشنه چرخیده است. اگر ملکی را برای نهاد ریاست جمهوری می سازند باید در چارچوب قانون باشد.

با اینکه اذعان کردند این ملکی شخصی نیست و ما نیز باور کردیم. اما اینجا بحث این است که چه کسی زورمندتر است و برای اینکه رئیس دفتر آقای رئیس جمهور کم نیاورد، روشی غیرصحیح هرچند متداول را که ممکن است برای مردم عادی مباح باشد، در پیش گرفته است. امضاء گرفتن به صورت دستگردان برای کسی که خود مجری قانون است و باید قانون را اجرا کند کار درستی نیست.

زیبنده نیست که رئیس دفتر رئیس جمهور چنین رفتاری را از جانب خود و زیر دستانش نشان دهد. امضای دستگردان گرفتن شاید بنا بر عرف صحیح باشد، اما غیرقانونی است. انتظار این است آقای رئیس جمهور که در بسیاری از موارد در دفاع از وزرای خود مانند آقای ظریف ورود کردند، در این ماجرا نیز نگذارند دولت در سال آخر خود به قانون گریزی متهم شود.

دولت به جای قدرت نمایی در این موضوع، بهتر است به قانون تن دهد. برازنده یک رئیس جمهور حقوق دان این است که "بگوید گردن من در برابر قانون از مو باریک تر است." نه اینکه به جای بیان این جمله زیبا، زیر مجموعه خود را تحت امر قرار دهد و رئیس دفتر یا وزیرش بخواهند با امضاء دستگردان، اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی را تحت فشار قرار دهند و به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند.

همانطور که می دانیم در گذشته شهر تهران مسئولینی بودند که کارهای نادرستی انجام دادند. در کوچه های 12 متری، مجوز ساخت برج های سربه فلک کشیده را صادر کردند. و به صورتی ناهمگون و ناهمگن اجازه ساخت و ساز دادند. حداقل در دوره شورای پنجم و آقای روحانی این کار نباید صورت گیرد، خصوصا در محله ای همچون جماران که اگر چنانچه در دوره ای منطقه ای امنیتی و سیاسی بود، امروز از نظر زیست بوم و تاریخی می تواند یک میراث تاریخی برای مردم ایران باشد.

همه جای دنیا محله ها و مکان های تاریخی خود را حفظ می کنند و جماران نیز باید جماران بماند. هرچند در دوره شهردار اسبق دست اندازی هایی به آن محله شده است. متاسفانه هرجا زر و زور و قدرت تجمیع شود، می تواند امضاء دستگردان هم تهیه کند.

اگر بخواهند جماران را مانند منطقه 22 کنند، در آینده نه چندان دور مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد و این بدنامی بر پیشانی دولت دوازدهم خواهد ماند.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها