عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره:

70 درصد ظرفیت صنایع پیچ و مهره غیر فعال است

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره گفت: 70 درصد ظرفیت کارخانجات تولید پیچ و مهره به علت نبود مواد اولیه غیر فعالند.

70 درصد ظرفیت صنایع پیچ و مهره غیر فعال است
کد خبر: 431205
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۱۰:۳۶:۴۱

اعتمادآنلاین| سید اسماعیل مرعشی درگفتوگوی ویژه خبری با بیان اینکه افزایش قیمت پیچ و مهره به دلیل کمبود این کالا در بازار است افزود: اردیبهشت امسال مواد اولیه را کیلویی 9 هزار و 500 تومان می‌خریدیم، اما قیمت آن اکنون بیش از 19 هزار تومان است.

وی گفت:​ قیمت نهاده‌های تولید پیچ و مهره در مقایسه با سال 98 به طور میانگین 70 درصد افزایش یافته است.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره افزود: نیاز بازار برای پیچ و مهره حدود 40 هزار تن است و در صورت تامین مواد اولیه مشکلی برای عرضه محصولات به بازار نداریم.

مرعشی گفت: تامین نشدن مواد اولیه موجب شده است تولید کنندگان پیچ و مهره برای تامین نیاز داخل حتی برای بخش خودرو نیز با مشکل روبرو شوند اکنون فقط 30 درصد مواد اولیه کارخانجات تولید پیچ و مهره تامین می‌شود.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره گفت: امسال تقاضا‌های خرید مواد اولیه بین 300 تا 500 تن بوده است، اما شرکت فولاد آلیاژ ایران 40 تا 60 تن از هر کدام از این تقاضا‌ها را تامین کرده است نمایندگان فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران حتی قول تامین مواد اولیه برای سه چهار ماه آینده را نیز نمی‌دهند.

وی گفت: زمانی که از بخش فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران مسئله را پیگیری می‌کنیم ما را به عاملان فروش ارجاع می‌دهند.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان پیچ و مهره افزود: در ماه‌های خرداد و تیر و نیمه نخست مرداد سامانه فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران بسته بود و از نیمه دوم مرداد بخشی از نیاز متقاضیانی که در اردیبهشت پول واریز کرده اند تحویل داده شده است این مسئله تولید کنندگان را در انجام تعهداتشان با مشکل روبرو کرده است.

وی افزود:​ اکنون در کارخانه‌ای از 40 دستگاه فقط سه - چهار دستگاه کار می‌کنند که آن‌ها نیز برای سه چهار روز آینده مواد اولیه دارند.

نورالدین مهری رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره نیز گفت: در هفت، هشت ماه گذشته قیمت پیچ و مهره دو و نیم برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه میزان مصرف پیچ و مهره کشور سالانه 100 هزار تن است افزود: برخی تولید کنندگان محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

مهری گفت: چرا زمانی که نیاز داخلی داریم شمش‌های فولادی را صادر می‌کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره افزود:​ اکنون زمان تحویل مواد اولیه به تولید کنندگان پیچ و مهره هفت ماه است و مشخص نیست تولید کننده در این هفت ماه چه کار باید کند.

وی گفت: به هیچ عنوان تجار بازار پیچ و مهره را به هم نزده اند، زیرا همه توزیع کنندگان این محصول دارای شناسنامه و جواز کسب هستند و میزان سود و مالیات آن‌ها کامل مشخص است و نمی‌توانند از آن تخطی کنند.

مهری افزود: میزان سود برای عمده فروشان سه درصد و برای خرده فروشان 11 درصد تعیین شده است.

علیرضا چایچی مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز گفت: امسال میزان تولید خود را در محصولات مذاب فولادی به 515 هزار تن افزایش داده ایم که 450 تا 470 هزار تن آن انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد است.

وی افزود:​ محصولات ما به بازار داخلی و شرکت‌های مادر تخصصی به طور مستقیم عرضه می‌شود.

چایچی گفت: 80 درصد عرضه محصولات خود شرکت فولاد آلیاژی انجام می‌دهد و فقط 20 درصد را به عاملین فروش واگذار کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران افزود: نیاز فولادی سالانه صنایع پیچ و مهره کشور 55 تا 60 هزار تن است که امسال بیش از 22 هزار تن آن را به صورت مستقیم و بقیه را از طریق شرکت‌های نورد مانند کویر کاشان و افق ابهر تامین می‌کنیم.

وی گفت: شرکت فولاد آلیاژی ایران امسال به تنهایی توان تامین 30 درصد نیاز صنایع پیچ و مهره کشور را دارد.

چایچی افزود: سال گذشته 15 هزار تن کلاف مورد نیاز صنایع پیچ و مهره را تامین کردیم، اما امسال این حجم را به 22 هزار تن افزایش داده ایم.

مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: در حالی که سال گذشته 25 هزار تن صادرات داشتیم در شش ماهه نخست امسال فقط پنج هزار تن محصولات فولادی صادر کردیم و​ زمان تحویل تعهدات ما دو سه ماهه است.

چایچی گفت:​ براساس آمار رسمی گمرک سال 98، هفت هزار تن واردات فولاد آلیاژی برای تولید پیچ و مهره داشتیم و در این سال 23 هزار تن پیچ و مهره نیز وارد شد.

مدیرعامل شرکت آلیاژی ایران افزود​: با احتساب 25 هزار تن تولید داخلی پیچ و مهره در مجموع تقاضای بازار برای این کالا 55 هزار تن است.

وی گفت: ممکن است تجار و واسطه‌هایی که از واردات پیچ و مهره سود می‌بردند برای کسب مجوز واردات دوباره بازار تامین مواد اولیه صنایع پیچ و مهره را با اخلال روبرو کرده باشند.

چایچی افزود: برخی از انواع فولاد وارداتی در داخل بومی سازی شده است.

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیز گفت: در سال 97، هفت هزار و 200 تن مفتول برای صنایع پیچ و مهره وارد شد که این حجم در سال 98 به هزار و 500 تن کاهش یافت و از ابتدای سال تاکنون نیز وارداتی نداشتیم.

وی افزود: صادرات نیز که در سال 97، دو و نیم میلیون تن بود در سال 98 به 236 هزار تن کاهش یافت.

امیری گفت:​ با توجه به حجم تولید مواد اولیه در داخل برای صنایع پیچ و مهره سازی پذیرفتنی نیست که 70 درصد ظرفیت این صنایع غیر فعال باشد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: 115 واحد تولید پیچ و مهره به دلیل واردات پیچ و مهره بی کیفیت تعطیل شدند و اکنون فقط 40 واحد از آن‌ها دوباره فعالیت خود را آغاز کرده اند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها