کد خبر: 431334
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

مرتضی عزتی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بورس | هیچ کس در بورس ضرر نمی‌کند

مرتضی عزتی گفت: آنهایی که به قصد بلند مدت اقدام به خرید سهام می‌کنند، منفعت می‌برند و اگر هم مثل همین روزها شاخص بورس سقوط ‌کند، در واقع از سودی که بردند، کم می‌شود که در طول زمان این کاهش ارزش سهام هم جبران می‌شود.

بورس | هیچ کس در بورس ضرر نمی‌کند
کد خبر: 431334
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شاخص بورس در بهار سال جاری سیر صعودی قابل‌توجهی داشت و به همین دلیل، مردم برای خرید سهم هجوم بردند. اما نزدیک به یک‌ماه است که شاخص‌ها روز به روز دچار افت می‌شوند و این امر نگرانی‌ زیادی را برای سهام‌داران بازار سرمایه به وجود آورده‌ است.

مرتضی عزتی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: بالا و پایین شدن شاخص بورس به تناسب تغییر قیمت‌ در بازارهای مالی ربط پیدا می‌کند. به تعبیر دیگر تغییرهای قیمت در بازارهای مختلف به بورس سر ریز می‌شود. بورس همچنین تحت تاثیر قیمت طلا، تورم، نرخ ارز و عوامل دیگر به ویژه تقاضای خرید اوراق قرار می‌گیرد. یعنی بالا و پایین شدن بازار آنها، به تحول بورس می‌انجامد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: این مساله که بورس از نظم خارج و شاخص‌ها بالا و پایین می‌شود،‌ نااطمینانی اقتصادی را به وجود می‌آورد و در کل مناسبات مالی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. نکته مسلم این است که در فضای اقتصادی همه عوامل و البته کنش‌ها به همدیگر ربط پیدا کرده و از وضعیت یکدیگر تاثیر می‌گیرند.

او تصریح کرد: این روزها ذهنیتی در لایه‌های درونی جامعه رای به این می‌دهد که «دولت از طریق بورس پول مردم را به حساب خود واریز می‌کند»؛ این نگاه اساسا نگاهی غلط و غیرواقعی است. بیشتر دارایی‌هایی که در بورس است، هیچ ربطی به دولت ندارد. یعنی مردم سهام را اغلب از همدیگر می‌خرند، مثلا آقای «الف» از شخص حقیقی یا حقوقی «ب» سهام خریداری می‌کند و پول از جیب یک نفر به جیب یک نفر دیگر می‌رود.

عزتی در ادامه افزود: البته اگر دولت دارایی‌های دولتی را در بورس عرضه کند، مقداری از پولی که دست مردم است به‌ازای سهمی که از دولت می‌خرند، به حساب دولت واریز می‌شود که حجم معامله دولت با مردم چندان قابل توجه نیست و عُمده جابه‌جایی‌ها توسط خود مردم انجام و به قول معروف پول‌ها بین مردم «از این جیب به آن جیب» شده است.

وی توضیح داد: نوسان اقتصادی همیشه در همه اقتصادها بروز و ظهور می‌کند. یعنی هر اقتصادی که بازارهای بیشتری داشته باشد، با نوسانات بیشتری هم مواجه خواهد شد. نرخ تورم‌ در ایران بالاست و نرخ ارز و قیمت طلا همیشه سیر صعودی دارند که به تبع آنها نوسان بورس هم روز به روز اوج می‌گیرد. در حالی الان شاخص 2 میلیون است که 10 سال پیش «چند هزار» بود. این افزایش شاخص تحت‌تاثیر عوامل مختلف است.

مرتضی عزتی در پایان گفت: البته این بالا و پایین‌ شدن‌ها ضرری متوجه خریداران سهام نمی‌کند. یعنی آنهایی که به قصد بلندمدت اقدام به خرید سهام می‌کنند، منفعت می‌برند و اگر هم مثل همین روزها شاخص بورس سقوط کند، در واقع از سود آنها کم و در طول زمان این کاهش ارزش سهام هم جبران می‌شود. پس تاکید می‌کنم، هیچ کس در بورس ضرر نمی‌کند.

چکیده گفت‌وگو با مرتضی عزتی

- بالا و پایین‌ شدن شاخص بورس ضرری متوجه خریداران سهام نمی‌کند

-دارایی‌هایی بورس هیچ ربطی به دولت ندارد

-کسانی که سهام بلندمدت می‌خرند، منفعت می‌برند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها