کد خبر: 431336
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

عربستان، آمریکا و اسرائیل رویای حضور تندروها در دولت آتی ایران را دارند

قاسم محبعلی گفت: انتخابات 1400 اگر به توفیق تندروها ختم شود، حتما فضای رویارویی ایران با عربستان و همچنین آمریکا بدتر خواهد شد. به همین دلیل عربستان، آمریکا و اسرائیل در رویای حضور تندروها در دولت آتی ایران هستند تا از این طریق در راستای «ایران‌هراسی» مسیر سهل‌تری را پیش روی خود ببینند.

عربستان، آمریکا و اسرائیل رویای حضور تندروها در دولت آتی ایران را دارند
کد خبر: 431336
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|

شاید بتوان گفت ایران‌هراسی دغدغه اصلی دولت ترامپ درباره سیاست‌های‌ آمریکا در خاورمیانه است. بر همین اساس دونالد ترامپ در ماه‌های آخر دولت خود تلاش زیادی برای نزدیکی کشورهای عربی منطقه به اسرائیل انجام داده تا از این رهگذر فشار را بر ایران بیش از گذشته کند. از سوی دیگر و فارغ از اینکه در انتخابات آمریکا چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد، انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 در ایران هم بر تعیین رویکردهای سیاست‌های کشورهای حاضر در منطقه خاورمیانه تاثیرگذار خواهد بود.

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: آمریکا از مدتی قبل استراتژی ایجاد تعامل و همکاری‌ تنگاتنگ بین اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را دنبال می‌کند تا با استفاده از این مقدمات شرایط ایران در خاورمیانه را سخت‌تر کند. در چنین موقعیتی اگر ایران با همسایه‌های خود و کشورهای منطقه رابطه‌ای تعاملی برقرار کند، ایالات متحده ناکام خواهد ماند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: البته این مساله را باید در نظر داشت، عربستان به دلیل پتانسیل بالاتری که نسبت به کشوری چون امارات دارد، به راحتی به برقراری رابطه با اسراییل تن نخواهد داد که این مانعی بزرگ برای آمریکایی‌ها است.

او همچنین تصریح کرد: این مساله که آمریکا در چه شرایطی می‌تواند به اتحاد خاورمیانه‌ای‌ها علیه ایران امیدوار باشد، بستگی به نتیجه انتخابات 2020 دارد. یعنی اگر دونالد ترامپ رای‌ لازم را برای ماندن در کاخ سفید داشته باشد، به طور مُجدانه‌ای‌ همچنان این هدف را پیگیری خواهد کرد. اما اگر جو بایدن روی کار بیاید، شرایط تغییر خواهد کرد و دولت بعدی ایالات متحده حتی سعی می‌کند بین جمهوری اسلامی و دولت سعودی بالانسی به وجود بیاورد. البته هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به شرایط دارد. اما دموکرات‌ها نظرشان این است که با ایران بر سر برجام و مسایل دیگر وارد فضای مذاکره شود.

محبعلی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که بایدن طبیعتا به اسرائیل و عربستان چک سفید امضا نخواهد داد. دقیقا همانطور که در زمان اوباما، آمریکا با اسرائیل و عربستان رابطه‌ای بسیار سرد داشت، با رییس‌جمهور شدن جو بایدن،‌ این رابطه‌ها دست‌خوش تغییرات زیادی خواهد شد.

این چهره در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 در ایران اگر به توفیق تندروها ختم شود، حتما فضای رویارویی ایران با عربستان و همچنین آمریکا بدتر خواهد شد.. به همین دلیل عربستان، آمریکا و اسرائیل در رویای حضور تندروها در دولت آتی ایران هستند تا از این طریق در راستای «ایران‌هراسی» مسیر سهل‌تری را پیش روی خود ببینند.

قاسم محبعلی در پایان گفت: بدخواهان جمهوری‌اسلامی از روی کار‌ آمدن تفکر امثال سیدمحمد خاتمی هراس دارند و در آرزوی رئیس‌جمهوری مثل محمود احمدی‌نژاد برای دولت بعدی ایران هستند.

چکیده گفت‌وگو با قاسم محبعلی

-آرزوی بدخواهان جمهوری اسلامی رئیس‌جمهوری مثل احمدی‌نژاد است

-عربستان به راحتی به رابطه با اسرائیل تن نخواهد داد

-بایدن طبیعتا به اسرائیل و عربستان چک سفید امضا نخواهد داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها