کد خبر: 431377
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۸:۰۵:۰۰
| |

شکست وزنه‌برداری ایران در دیپلماسی ورزش

وزنه برداری ایران هر چقدر روی تخته مسابقات موفق بوده و توانسته نام خود را  به عنوان یکی از قدرت های جهان ثبت کند، اما در بحث دیپلماسی ضعیف ظاهر شده که حاصل آن هم نداشتن کرسی مهم در فدراسیون جهانی است.

شکست وزنه‌برداری ایران در دیپلماسی ورزش
کد خبر: 431377
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۰۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| وزنه برداری ایران در کمیسیون ورزشکاران نتوانست عضوی داشته باشد و برای انتخاب ورزشکار از آسیا، حافظ قشقایی در رقابت با ژیاجون لیو که دارای طلا و نقره المپیک و پنج طلای جهان است نتوانست صاحب کرسی شود.


این اتفاق در شرایطی که رخ داد که فدراسیون جهانی (IWF) بعد از حاشیه ها و تغییر مدیریت، در حال پوست اندازی است و در نظر دارد حضور ورزشکاران در تصمیمات پر رنگ تر شود.


همان زمان هم که ایران کاندیداهای خود را معرفی کرد این نقد وارد شد که شاید بهتر بود ایران فردی که دارای مدال المپیک و نامدارتر است را معرفی می کرد اما در هر صورت ایران در کمیسیون ورزشکاران صاحب جایگاه نشد.


این مسئله نگرانی ها را بابت انتخابات فدراسیون جهانی که پیش رو است، بیشتر می کند چرا اگر ایران دیپلماسی قوی تری در پیش نگیرد بعید نیست که دوباره شکست خورده از میدان رقابتی انتخابات بیرون بیاید.


وزنه برداری ایران با کسب 9طلا، 5 نقره و 5 برنز در ادوار المپیک دیگر باید در فدراسیون جهانی حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. چرا عراق که اولین و آخرین مدال المپیکش در وزنه برداری مربوط به 60 سال قبل است باید بتواند به پست مهمی چون دبیرکلی دست پیدا کند یا هند که یک مدال برنز المپیک 20سال پیش گرفته اکنون عضو هیات اجرایی است اما ایران که فقط در آخرین المپیک، صاحب دو طلا شد، تنها در یکی از کمیته های فدراسیون جهانی یک عضو دارد.

حضور در هر انتخاباتی نیاز به دیپلماسی و لابی دارد اما در ایران بیشتر حواشی و چند دستگی وجود دارد تا اینکه یک تیم قوی و متحد برای گرفتن کرسی قدم بر دارد. در این شرایط هم وزنه برداری جهان کمتر این ریسک را می پذیرد که به ما رای اعتماد دهد.


دیگر وقت آن رسیده قناعت ایران به داشتن عضو در کمیته هایی که چندان اثر گذاری هم ندارند باید به پایان برسد و باید به عنوان یک قدرت در تصمیم گیری ها نقش داشته باشد اما به شرطی که استراتژی درستی در پیش بگیریم نه اینکه حضور در انتخابات را فقط به دو، سه اسم تکراری که آزمون پس داده هم هستند، محدود کنیم.


در نهایت به این نکته اشاره کنیم که از 16 پست مهم در هیات اجرایی فدراسیون جهانی وزنه برداری، 5 آسیایی دارای کرسی هستند:

دبیر کل: از عراق
نایب رییس اول: تایلند
نایب رییس: قزاقستان
عضو هیات اجرایی : هند و ازبکستان

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها