وزیران دولت آینده از نسل سومی‌های انقلاب باشند / محسن رضایی برنامه انتخاباتی می‌دهد؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه وزیران دولت آینده باید از نسل سومی‌های انقلاب باشند، گفت: نظام‌های سیاسی اگر بخواهند پایدار بمانند باید به قواعدی پایبند باشند که یکی از این قواعد، انتقال به موقع مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر است.

وزیران دولت آینده از نسل سومی‌های انقلاب باشند / محسن رضایی برنامه انتخاباتی می‌دهد؟
کد خبر: 431464
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۲:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه وزیران دولت آینده باید از نسل سومی‌های انقلاب باشند، گفت: نظام‌های سیاسی اگر بخواهند پایدار بمانند باید به قواعدی پایبند باشند که یکی از این قواعد، انتقال به موقع مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر است.

محسن رضایی، صبح سه‌شنبه (18 شهریورماه) در آیین افتتاحیه نخستین دوره تربیت مدرس ویژه حکمرانی زنان و خانواده در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، افزود: باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کنیم که عنایتی به نسل‌های بعدی انقلاب داشتند و برای اینکه حکمرانان آینده از این نسل باشند، دستور تشکیل این مدرسه را دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از خلأهایی که ما دیر متوجه آن شدیم، انتقال بین‌نسلی است. نظام‌های سیاسی اگر بخواهند پایدار بمانند باید به قواعدی پایبند باشند که یکی از این قواعد، انتقال به موقع مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر است. این انتقال مسئولیت‌ها از نسلی به نسل دیگر هم باید به‌موقع صورت بگیرد و هم باید با کارآمدی همراه باشد اگر دیر شود آسیب‌های را وارد نظام می‌کند که این آسیب‌ها کل نظام را متزلزل کند و اگر به صورت ناکارآمد انتقال مسوولیت‌ها صورت بگیرد آسیب‌های خود را خواهد داشت.

رضایی با بیان این که انتقال کارآمدانه مسوولیت‌ها بین‌نسلی یکی از قواعد بنیادین حفظ نظام‌ها است گفت: این قاعده باید در جمهوری اسلامی هم رعایت شود که متأسفانه این کار را به موقع انجام ندادیم و با تاخیر زمانی مواجه‌ایم که اگر حتی در 10 سال آینده حتی اگر نسل دوم انقلاب در قید حیات باشند، نمی‌توانند نقش محوری را در سکانداری این انقلاب و جامعه را برعهده داشته باشند.

رضایی ادامه داد: 10 سال زمان کمی است که جامعه پذیرا و آماده ساز انتقال بین نسلی باشد چراکه معمولا این موضوع، سرمایه‌گذاری بالاتر از 20 سال است چراکه زیرساخت‌های انتقال بین‌نسلی باید فراهم شود که بعدا هر 10 سال این انتقال بین‌نسلی صورت بگیرد مثل هر کاری که می خواهد به ثمر برسد مدتی برای سرمایه‌گذاری وقت نیاز است و مدتی هم برای بهره‌برداری، بنابراین تربیت حکمرانان به‌معنای تولید کادر است که نیاز به سرمایه گذاری دارد ما در این موضوع تأخیر داریم.

وی با بیان این که باید می‌توانستیم انتقال بین‌نسلی را الان شروع می‌کردیم گفت: البته الان شروع کردیم مجلس جدید بخش قابل توجهی از نسل سومی‌های انقلاب هستند که وارد شدند، دولت آینده باید اکثر وزیران آن از نسل سومی‌ها باشند اما سوال اینجاست که چقدر فرصت کردیم که ما اینها را آماده کنیم بنابراین ما با یک خلاء مواجه هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بحث حکمرانی گفت: بحث حکمرانی یک سامانه فکری، ایمانی و انضباطی است که برای هماهنگ و یکپارچه‌سازی تلاش‌های جمعی برای رسیدن به اهداف مشترک شکل می‌گیرد که این تعریف خیلی با مفهوم ولایت نزدیکی دارد.

رضایی با بیان اینکه ولایت به تعبیر رهبر معظم انقلاب یعنی کنارهم قرار گرفتن یعنی پیوند و وحدت داشتن است، گفت: من از این تعبیر رهبری الهام گرفتم و می‌گویم درهم تنیدگی. بنابراین ما یک ولی داریم و یک ولایت. می‌خواهند ریسمان ولایت که باید از بالا به پایین جاری شود را قطع کنند، به همین دلیل است که سیاست‌های کلی در این کشور به قانون و برنامه تبدیل نمی‌شود و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: ولایت چون سامانه‌ای است که از ولی شروع می‌شود و مانند یک سرچشمه، این آب جاری فکری، ایمانی و انضباطی تا آن پایین می‌رود و محصول می‌دهد یعنی زمین را آباد می‌کند و محصول ولایی مانند قاسم سلیمانی و ‌شهید باکری می‌دهد لذا در جایی این سامانه ولایی کاملا از بالا تا پایین جاری شده که آن در دفاع، ‌امنیت و سیاست مشخص است.

در ادامه این مراسم «محمدجواد نصرالله‌زاده» قائم‌مقام مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: کشورهای مختلف در دنیا به دلیل اهمیت کارکرد مدارس حکمرانی به سمت تشکیل این نوع مدارس حرکت کردند به نحوی‌که اکنون 150 مدرسه حکم‌رانی در کشورهای مختلف راه‌اندازی شده است.

وی افزود: بر این اساس در کشورمان نیز اولین مدرسه حکمرانی با نظر موافق فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) تشکیل شده است.

نصرالله‌زاده با اشاره به اینکه دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ازجمله دوره‌های این مدرسه است، گفت: آموزش حکمرانان، تولید علم، گفتمان‌سازی، تجزیه و تحلیل حکمرانی در گام اول انقلاب ازجمله مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای مدرسه حکمرانی شهید بهشتی است.

قائم‌مقام مدرسه حکمرانی شهیدبهشتی تألیف 50 سیاست‌نامه حکمرانی و برگزاری 40 نشست تخصصی و دوره آموزشی استانداران را ازجمله اقدامات صورت گرفته توسط این مدرسه برشمرد.

وی عنوان کرد: اقدامات اولیه درباره راه‌اندازی آزمایشگاه حکمرانی صورت گرفته است که راه‌اندازی آن کمک شایانی به موضوع حکمرانی خواهد کرد.

عضو هیأت علمی داعا افزود: 200 رساله دکترا را نیز در 12 حوزه مرتبط با حکمرانی سازماندهی کردیم که طرحی کلان و پروژه ملی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها