کد خبر: 431476
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۲:۵۱:۰۳
| |

آنکارا:

ریاض باید درباره بستن پرونده قتل خاشقچی پاسخگو باشد

مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه ضمن تأکید بر تصمیم آنکارا برای ادامه تحقیقات درباره قتل «جمال‌ خاشقچی» تصریح کرد که ریاض باید درباره مختومه اعلام کردن این پرونده پاسخگو باشد.

ریاض باید درباره بستن پرونده قتل خاشقچی پاسخگو باشد
کد خبر: 431476
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۲:۵۱:۰۳

اعتمادآنلاین| «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته (دوشنبه) اقدام رژیم سعودی در بستن پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان را محکوم کرد.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، آلتون تصریح کرد که حکم حبس برای هشت نفر در عربستان سعودی در ارتباط با قتل خاشقچی، برای ترکیه رضایت‌بخش نبوده است و ریاض باید پاسخ‌های بیشتری ارائه دهد.

مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه ضمن متعهد شدن به ادامه تحقیقات آنکارا درباره پرونده قتل خاشقچی ادامه داد که حکم دادگاه عربستان سعودی در دادگاه مربوط به قتل جنجال‌برانگیز خاشقچی، سؤالات زیادی را بی‌پاسخ گذاشت و «انتظارات ترکیه و جامعه بین‌الملل را برآورده نکرد».

اوایل روز گذشته (دوشنبه)، دادستانی سعودی با صدور حکمی اعلام کرد که مسأله قتل جمال خاشقچی در دو جنبه خصوصی و عمومی جرم خاتمه یافته است؛ جنبه خصوصی که با عفو خانواده خاشقچی خاتمه یافت و در خصوص جنبه عمومی جرم نیز پنج تن از محکومان هر کدام به 20 سال زندان محکوم شدند و یک نفر نیز به هفت سال و دو نفر هم به 10 سال زندان محکوم شدند.

از طرف دیگر، سخنگوی دادستان سعودی این احکام را نهایی و لازم الاجرا دانست.

آلتون با اشاره به این حکم ریاض در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر شد، نوشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که چه بلایی بر سر جسد خاشقچی آمده است و چه کسی خواستار مرگ او بوده است و یا اینکه اصلاً همدستان محلی در این قضیه مشارکت داشته‌اند یا خیر که همه این مسائل اعتبار این مراحل و روند قانونی در پادشاهی عربستان سعودی را زیر سؤال می‌برد».

وی ادامه داد که آنکارا به تحقیقات درباره قتل خاشقچی ادامه می‌دهد و تصریح کرد که «وظیفه شرعی و قانونی» ترکیه است که در خصوص این جرمی که در خاک ترکیه صورت گرفته است، شفاف‌سازی کند.

این دیپلمات ترکیه‌ای تصریح کرد که تنها راه «تضمین جلوگیری از وقوع چنین قساوت‌هایی در آینده»، انجام یک تحقیقات کامل درباره این حادثه است.

جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود که در سال‌های پایانی عمرش در آمریکا سکونت داشت.

وی در ماه اکتبر سال 2018 به دست یک تیم امنیتی سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خاشقچی در اکتبر ماه 2018 برای انجام امور اداری مربوط به ثبت ازدواج جدید خود وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد ولی هیچ‌گاه به نامزد چشم به راه خود که در بیرون کنسول‌گری منتظرش بود، ملحق نشد.

طبق گزارش راشاتودی، امتناع اولیه عربستان سعودی برای اعتراف به اینکه این روزنامه‌‌نگار سعودی به طرز فجیعی به قتل رسیده است و توسط گروهی از افراد از جمله یکی از افسران اطلاعاتی سعودی و یکی از پزشکان پزشک‌ قانونی تکه تکه شده است، موجب یک رسوایی بین‌المللی شد و در نتیجه آن شماری از کشورهای اروپایی، ممنوعیت‌هایی را برای فروش تسلیحات به عربستان وضع کردند.

در ماه دسامبر 2019 (دوم دی ماه 1398) عربستان تحت فشارهای جامعه بین‌الملل پنج نفر را به 5 نفر را به اتهام مشارکت در قتل جمال خاشقچی به اعدام و سه متهم دیگر را به تحمل در مجموع 24 سال زندان محکوم کرد.

با اینحال، «صالح خاشقچی» فرزند جمال خاشقچی در ماه می 2020 اعلام کرد که قاتلان پدرش را عفو می‌کند و پس از آن «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل اوایل خردادماه 99 در خصوص این اقدام خانواده خاشقچی در عفو قاتلان این روزنامه‌نگار منتقد عربستان ابراز تردید کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها