کد خبر: 431484
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۳:۰۸:۵۷
| |

مظفر، رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع:

تدوین برنامه هفتم توسعه اولین موضوع «جمع‌سپاری» مجمع تشخیص است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در سامانه «نجم» خبر داد و گفت: اولین موضوع جمع‌سپاری ما از طریق درگاه اینترنتی najm.cfss.ir و با موضوع مشارکت در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است.

تدوین برنامه هفتم توسعه اولین موضوع «جمع‌سپاری» مجمع تشخیص است
کد خبر: 431484
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ۱۳:۰۸:۵۷

اعتمادآنلاین| رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع گفت: اولین موضوع جمع‌سپاری ما از طریق درگاه اینترنتی najm.cfss.ir و با موضوع مشارکت در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است.


میثم مظفر، رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از بررسی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در سامانه «نجم» خبر داد.

متن این یادداشت اینستاگرامی به شرح زیر است:

«ایده و راهکاری نو در امر سیاست پژوهی و اعمال مدیریت پژوهش با عنوان «جمع‌سپاری» موضوعی که در حکمرانی امروز بسیار مهم و ضروری است و باتوجه به پیچیدگی‌های موضوعات و ابعاد مختلف مسائل و ذینفعان متعدد، دخیل کردن زوایای فکری و گرایشی گوناگون می تواند مفید باشد.

ما در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای انجام ماموریت‌های این نهاد به ویژه در امر تدوین سیاست‌های کلی نظام، از طریق طراحی سامانه نجم: نظام جمع‌سپاری مجمع، زمینه ای را ایجاد کردیم که بتوانیم از ظرفیت‌های مراکز علمی، نخبگان، تجارب مدیران، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها در کنار نظرات عموم مردم از طریق رویکرد «جمع‌سپاری» بهره‌مند شویم.

مفهوم جمع‌سپاری (Crowd Sourcing) مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی گرفته شده است و در بسیاری از کشورهای جهان پا به عرصه سیاستگذاری گذاشته و توانسته زمینه‌ساز تحول در عرصه سیاستگذاری این کشورها بشود.

این فرآیند که به نوعی مکمل فرآیند سنتی گذشته است، پای طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه سیاستگذاری کشور باز می‌نماید و فرض مثال در سامانه نجم، مردم و نخبگان در دوردست ترین نقاط کشور هم می‌توانند منبعد، دانش و ظرفیت‌های فکریشان را دراختیار نظام سیاستگذاری کلان کشور قرار دهند.

موضوع مشورت حکمرانان با مردم در نظام معرفتی اسلام و آموزه‌های قرآنی به واقع دارای جایگاه ویژه‌ای است و اسلام بیش از سایر مکاتب فکری به طرز صحیح به این مقوله توجه کرده است. همانگونه که خداوند در قرآن کریم به کررات به پیامبر(ص)، امر به مشورت با مردم نموده و در جای جای نهج البلاغه، این رویکرد از سوی امیرالمومنین(ع) مشاهده می‌شود.

اولین موضوع جمع‌سپاری ما از طریق درگاه اینترنتی najm.cfss.ir و با موضوع مشارکت در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه است.

ایده‌ها و پیشنهادات سیاستی، توسط هیئت‌های داوری با حضور کارشناسان و روسای محترم کمیسیون‌های مجمع، ارزیابی خواهد شد.

دبیرخانه مجمع برای افراد و تیم‌های برتر و برگزیده، مزایای معنوی و مادی در امر پژوهش ایجاد خواهد کرد و منبعد برگزیدگان به عنوان مشاورین کمیسیون‌های تخصصی دبیرخانه با مجمع همکاری خواهند داشت.»

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها