کد خبر: 431576
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۰۶:۴۴:۵۹
| |

اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی:

برای اصلاح نظام انتخابات باید نظر همه احزاب و گروه‌های سیاسی گرفته شود

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: برای تدوین اصلاح قانون انتخابات، پیشنهاد و توصیه من به مجلس این است که این طرح‌ها را برای احزاب هم بفرستند و از آنها هم نظر بخواهند. چون به هر حال در انتخابات‌ نقش مهمی هم بر عهده احزاب است و همه روی مسأله انتخابات کار کرده‌اند و دوره‌های متعدد درگیر آن بوده‌اند و شاید بهتر هم نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند.

برای اصلاح نظام انتخابات باید نظر همه احزاب و گروه‌های سیاسی گرفته شود
کد خبر: 431576
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۰۶:۴۴:۵۹

اعتمادآنلاین| دبیرکل یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی ایران می‌گوید که تغییرات نظام انتخاباتی کشور بر اساس طرح‌های سه گانه مجلس نیازمند ایجاد اجماع ملی است. چرا که از نظر اسدالله بادامچیان نهاد انتخابات مربوط به تمام جمهور کشور می‌شود و باید با مشورت عمومی درباره آن تصمیم گرفت و تغییرات لازم را در آن ایجاد کرد. او می‌گوید که حزب مؤتلفه هم اکنون در حال بررسی طرح‌های مجلس است تا بعداً نظر خود را اعلام کند. چیزی که می‌تواند تلویحاً به این معنا باشد که این حزب هم در جریان تدوین این طرح‌های سه گانه مورد مشورت تدوین‌کنندگان نبوده. اتفاقی که گویا برای همه احزاب افتاده است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:


با توجه به اینکه بحث انتخابات ارتباط بسیار نزدیکی با مسأله احزاب دارد و اخیراً هم مجلس سه طرح انتخاباتی را تهیه کرده که تغییرات عمده‌ای در نظام انتخاباتی کشور ایجاد می‌کنند، در جریان تدوین این سه طرح آیا از حزب مؤتلفه مشورتی گرفته شد؟


اینکه در مجلس به فکر اصلاح قانون انتخابات هستند امر خوبی است و باید آن را مثبت دید. از آن طرف هم اینکه قوانین انتخاباتی ما نیاز به تجدیدنظر دارند هم حرف درستی است و طبیعی هم هست که قوانین بعد از مدتی نیازمند اصلاح باشند. چون به هر حال اینها در شرایطی تدوین و نوشته می‌شوند که شاید در اثر گذشت زمان آن ضرورت‌ها تغییر کند و مجبور باشیم این قوانین را بر اساس ضرورت‌های تازه بازنویسی کنیم. در همه دنیا هم همین است. مثلاً الان به نظر می‌رسد در تهران اینکه سی نفر یکجا انتخاب می‌شوند دیگر کاربرد ندارد و شاید بهتر باشد تهران و شهرهای بزرگ منطقه‌بندی شوند. در خیلی جاهای دنیا هم همین‌طور است. از این نوع نظرات زیاد می‌توان مطرح و پیشنهاد کرد. مضافاً الان در مرحله گام دوم انقلاب هستیم. ما در گام اول شرایط خاص دیگری داشتیم. در گام دوم همه نهادها و قوا باید بروند به طرفی که بیانیه رهبر معظم انقلاب و مواردی که فرمودند محقق شود. پس بنابراین بازنگری نه فقط در قوانین انتخابات بلکه در بقیه قوانین هم ضروری است. درباره مشورت گرفتن از احزاب برای تدوین قانون بخصوص اصلاح قانون انتخابات، مجلس اجباری به این مشورت گرفتن ندارد اما در عین حال اگر این مشورت ها را بگیرد خیلی هم خوب و سازنده است. بنابراین پیشنهاد و توصیه من هم به مجلس و ریاست محترم مجلس این است که این طرح‌ها را برای احزاب هم بفرستند و از آنها هم نظر بخواهند. چون به هر حال در انتخابات‌ نقش مهمی هم بر عهده احزاب است و همه روی مسأله انتخابات کار کرده‌اند و دوره‌های متعدد درگیر آن بوده‌اند و شاید بهتر هم نقاط ضعف و قوت آن را بشناسند. این کاری است که اگر بشود قطعاً کیفیت قانون در حوزه انتخابات خیلی بالاتر می‌رود و منطقی هم هست که این کار بشود، هر چند مجبور نیست مجلس که این کار را بکند.


به طور مشخص آیا مؤتلفه در جریان این طرح‌ها بوده؟


به هر حال مؤتلفه هم در مجلس نمایندگانی دارد و آنها در موعد مقتضی به هر حال نظرات ما را در صحن یا کمیسیون منتقل می‌کنند. در حزب هم طرح‌ها را گرفته‌ایم و داریم روی آن کار می‌کنیم تا به یک نظری برسیم و آن را اعلام کنیم.


فکر نمی‌کنید این نظرخواهی اگر در جریان تدوین طرح‌ها و قبل از نهایی شدن قوانین انجام شود، خیلی بهتر و مثبت‌تر باشد؟


این از بدیهیات است. یعنی اگر این مشورت‌ها در همان فرآیندی که نمایندگان طرحی را تهیه می‌کنند انجام شود مطمئناً کیفیت کار نهایی خیلی بهتر خواهد بود. حتی شاید در وقت و انرژی مجلس هم صرفه‌جویی شود. از همانها هم اگر بپرسید قطعاً می‌گویند این مشورت خوب است، از دولت هم بپرسید می‌گویند خوب است. مهم این است که انجامش بدهند.


شما خودتان تا الان کیفیت این طرح‌ها و محتوای آن را چگونه دیده‌اید؟ چون به هر حال قدری هم بحث برانگیز شده‌اند.


بحث برانگیز شدن از نظر من خیلی بد نیست، مهم این است که جمع‌بندی چه می‌شود. به هر حال در یک جامعه زنده و پویا این حرف‌ها وجود دارند. یکی موافق است یا مخالف. مهم این است که الان همه دارند نظر می‌دهند درباره این طرح‌ها و این خوب است.


مسأله این است که این نقد و نگرانی وجود دارد که این طرح‌ها قدرت انتخاب مردم را بشدت محدود کنند.


برخی دیگر هم حرف دیگری می‌زنند. باید بگذاریم این بحث‌ها بشود و به نتیجه برسد. توی همین بحث‌ها چیزهای خوبی بیرون می‌آید. ما در مؤتلفه معتقدیم هر طرحی باید بیاید مطرح شود و در آن طرف هم امکان نقد آزادانه و کارشناسی آن مهیا گردد و همه هم روی آن نظر بدهند. مهم این است که جلوی نظردادن گرفته نشود و مهمتر از آن این است که از نظرها استفاده شود. یعنی بعد از لحاظ کردن مجموع نظرها به یک جمع‌بندی برسیم. نه اینکه بگذاریم همه حرف‌شان را بزنند بعد کار خودمان را بکنیم. این می‌شود آزادی بیان بدون نتیجه و محصول. بحثی اگر می‌شود باید نتیجه هم داشته باشد. درباره این طرح‌ها به نظر خود من هم چیزهای خوبی دارد و هم چیزهایی که باید تغییر کنند. اما مهم این است که از همه نظر بگیریم و آن نظر و برآیند بحث‌ها را اعمال کنیم. ببینید قانون انتخابات مال این گروه و آن گروه نیست. انتخابات اصلاً یک نهادی است برای مشارکت همه. انتخابات متعلق به نظام است و برای جمهور مردم لازم است، بنابراین حالا اگر مجلس دست فلان گروه است نباید نظر رقیب خودش در خصوص انتخابات را نادیده بگیرد و بگوید الان اختیار دست من است و خودم این تغییر را می‌دهم. من الان کاری به محتوای این طرح‌ها ندارم، می‌خواهم بگویم مهم‌ترین چیز برای این طرح‌ها آن است که در فضای سیاسی و اجتماعی یک اجماعی روی آنها انجام شود و مجلس از همه بابت این طرح‌ها نظر بگیرد.


الان بیش از یک سال و نیم است که لایحه جامع انتخابات در مجالس دهم و یازدهم معطل مانده است. در کار تقنینی هم همه می‌دانند که بهتر است لایحه محور کار باشد تا طرح. با توجه به اینکه خود شما هم به هر حال سابقه کار تقنینی دارید، در این مورد آیا فکر نمی‌کنید بهتر باشد مجلس سراغ همان لایحه دولت برود؟


خب الان هر کسی می‌گوید پیشنهاد من اولویت دارد و از دیگران اولویت و کیفیت ندارد. طبیعی است که دولت هم می‌گوید من کار کارشناسی انجام داده‌ام و جلسات زیادی را گذاشته‌ام تا به این لایحه رسیده‌ام. آن طرف نمایندگان هم احتمالاً می‌گویند این لایحه مثلاً کیفیت ندارد یا اولویت ندارد و ما طرح می‌دهیم. اینجا باید به هر حال یک توافقی صورت بگیرد. با اینکه بگوییم لایحه اولویت دارد الزاماً این لایحه وارد دستور کار نمی‌شود. باید با نمایندگان به توافق رسید. به نظرم رسانه‌هایی مثل روزنامه ایران هم خوب است بیایند لایحه دولت را با این طرح‌ها مقایسه کنند و از صاحبنظران هم بخواهند که نظرشان را اعلام کنند و بگویند نقاط ضعف و قوت اینها چیست.

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها