کد خبر: 431624
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

7 فایده طناب زدن چیست؟

طناب زدن یکی از ورزش‌هایی است که به دلیل ارزان و قابل دسترس بودن طرفداران زیادی دارد. این ورزش فوایدی چون بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت عضلات، ایجاد هماهنگی و تعادل و غیره دارد.

7 فایده طناب زدن چیست؟
کد خبر: 431624
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شاید بیشتر مردم در زمان کودکی طناب زدن را تجربه کرده و از آن لذت برده‌ باشند. حال با شیوع ویروس کرونا و به دلیل آنکه ساعات بیشتری در خانه می‌مانیم طناب زدن دوباره محبوبیت پیشین خود را به دست آورده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از The Conversation، طناب نه تنها یک ورزش سرگرم‌کننده، مقرون به صرفه و قابل حمل است، فواید زیادی برای سلامت و تناسب اندام ما نیز دارد. در اینجا فقط چند دلیل را ذکر می‌کنیم که چرا طناب زدن برای سلامت مفید است:

1- سلامت قلبی عروقی فرد را بهبود می‌بخشد

طناب زدن

مدت‌هاست که بوکسورها از طناب زدن به عنوان نوعی آموزش برای کمک به بهبود عملکرد پا و حالت کلی بدن در بوکس استفاده می‌کنند. پریدن با طناب باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود درست مثل وقتی که در حال دویدن هستید. اگر روزانه 10 دقیقه طناب بزنید، بدن‌تان از سلامت قلب و عروق بهره‌مند خواهد شد و فوایدی چون کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب در حالت استراحت به دنبال خواهد داشت.

همچنین پرش با طناب سلامت قلبی تنفسی شما را افزایش می‌دهد که این سلامت در اصل به معنای کارایی بدن در جذب اکسیژن و استفاده از آن است. تحقیقات نشان داده که سلامت قلب و تنفس با بهبود تناسب اندام و طول عمر در ارتباط است. در این تحقیقات اثبات شده که سلامت قلب و عروق بهبود یافته و این امر باعث کاهش فشار خون، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش التهاب در بدن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌شود.

2- طناب زدن تمام بدن را درگیر می‌کند

پرش تمرینی برای تمام بدن است که عضلات شکم را درگیر می‌کند، پاها را برای پریدن و شانه‌ها و بازوها را برای چرخاندن طناب به حرکت درمی‌آورد. بنابراین به جای اینکه فقط بر یک قسمت از بدن متمرکز شود، یک تمرین کامل را برای کل بدن فراهم می‌کند.

تمریناتی که تمام بدن را درگیر می‌کند باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود و به انجام فعالیت‌های روزمره ما کمک می‌کند. متابولیسم بدن هنگام استراحت را افزایش می‌دهد که موجب می‌شود حتی به وقت استراحت نیز کالری بسوزانیم.

3- هماهنگی و مهارت‌های حرکتی را بهبود می‌بخشد

طناب زدن

پرش از روی طناب باعث ایجاد هماهنگی برای تعیین زمان پرش می‌شود. تحقیقات نشان داده که طناب زدن باعث بهبود هماهنگی، تعادل و مهارت‌های اساسی حرکتی در کودکان می‌شود. این موارد از عوامل مهم حفظ تناسب اندام برای اواخر زندگی هستند؛ زیرا احتمال لغزش و زمین خوردن ما را کاهش می‌دهند. تمرینات بسیار متنوعی وجود دارد که می‌توانید با طناب انجام دهید و هر کدام هماهنگی خاصی را می‌طلبد. ممکن است این تمرینات به ورزش دادن مغز شما نیز کمک کند.

4- تراکم استخوان را افزایش می‌دهد

ما با هر بار طناب زدن به زمین ضربه وارد می‌کنیم. این ضربه‌ها باعث می‌شود که استخوان‌های ما دوباره خود را بازسازی کنند تا قوی‌تر شوند؛ بنابراین تراکم استخوان افزایش می‌یابد. تراکم استخوان با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و طناب زدن این روند را کند می‌کند.

تحقیقات نشان داده که طناب زدن باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان می‌شود. تراکم بیشتر مواد معدنی استخوان باعث می‌شود با بالا رفتن سن دچار شکستگی یا پوکی استخوان نشوید. شکستگی لگن یکی از دلایل عمده مرگ‌ومیر در افراد مسن است که منجر به از دست دادن استقلال و تحمل بار اقتصادی زیادی می‌شود. بهبود تراکم و تعادل استخوان در طول زندگی احتمال لیز خوردن و افتادن را کاهش می‌دهد.

5- سرعت عمل ما را افزایش می‌دهد

از آنجا که طناب زدن به حرکت سریع پا و بازو نیاز دارد، آن را یک تمرین توان انفجاری (plyometric) می‌نامند. عضلات با افزایش قدرت بدن در فواصل زمانی کوتاه به حداکثر توان خود می‌رسد. بسیاری از تمرینات ورزشی مانند آهسته دویدن فقط سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخش، اما طناب زدن باعث افزایش سرعت هم می‌شود. تمرین روزانه طناب زدن می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر از قبل بدوید.

6- صرفه‌جویی در وقت

طناب زدن مزایای زیادی دارد که ممکن است در مدت‌زمان کوتاهی حاصل شود. از آنجا که این تمرین تمام بدن را درگیر می‌کند، به سرعت و هماهنگی نیاز دارد. شما می‌توانید این ورزش را نوعی تمرین با شدت بالا (HIIT) در نظر بگیرید.

همچنین این ورزش از نظر زمان کارایی بیشتری دارد زیرا می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری ورزش کنید. به همین دلیل آموزش ورزش‌هایی با فشردگی زیاد جزو محبوب‌ترین ورزش‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود. طناب زدن بسته به تلاش و نیرویی که فرد در تمرینات خود انجام می‌دهد می‌تواند ورزشی با شدت بالا (HIIT) محسوب شود.

7- لذت‌بخش است

طناب زدن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیریم تا به ما کمک کند عادت‌های ورزشی خود را تغییر دهیم این است که آنچه انجام می‌دهیم برایمان لذت‌بخش باشد. یکی از بزرگ‌ترین موانع افراد برای ادامه ورزش لذت‌بخش بودن آن است. تحقیقات نشان می‌دهد لذت بردن از ورزش برای کمک به ما در تغییر عادت‌های ورزشی و ادامه ورزش بسیار مهم است. نکته مهم در مورد طناب زدن این است که روش‌های مختلفی برای پریدن از روی طناب وجود دارد. شما می‌توانید تمرین‌های متنوعی انجام دهید تا به حفظ لذت‌تان کمک کند.

اما نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که وقتی روی زمین می‌آییم، اندام‌های تحتانی ما تحت فشار قرار می‌گیرند؛ اگرچه این عمل تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد، اما می‌تواند به بدن آسیب برساند به خصوص اگر ما به این نیروی وارده عادت نداشته باشیم. اما می‌توان از سبک‌های مختلف پرش برای کاهش قدرت و احتمال آسیب‌دیدگی استفاده کرد. این ورزش نیز مانند همه انواع ورزش‌ها بهتر است که به مرور زمان افزایش یابد. این کار به حداقل رساندن آسیب ناشی از طناب زدن کمک می‌کند.

طناب زدن به طور کلی می‌تواند یک ورزش بسیار مفید باشد. نه تنها بسیاری از جنبه‌های مهم سلامت ما از جمله سلامت قلب و عروق و تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد بلکه مقرون به صرفه و قابل حمل نیز هست و به فضای زیادی نیاز ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها