کد خبر: 431685
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۱۲:۰۰:۴۳
| |

خاوازی در صحن مجلس:

واردات گندم کاهش یافته است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از زمان آغاز طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی، میزان واردات گندم کاهش یافته است.

واردات گندم کاهش یافته است
کد خبر: 431685
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۱۲:۰۰:۴۳

اعتمادآنلاین| کاظم خاوازی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی خضریان درباره نحوه اجرای طرح خوداتکایی گندم، گفت: این سوال مربوط به سال‌های 93 و 94 است و بنده از اردیبهشت ماه امسال وارد وزارت جهاد کشاورزی شدم اما با وجود این به احترام نماینده سوال کننده، همه اسناد را به صورت عادلانه بررسی کردم.

وی بیان کرد: بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طرح‌های تملک دارایی در یک زمانی آغاز و در یک زمانی خاتمه می‌یابد و بر این اساس طرح خودکفایی گندم سال 82 آغاز و سال 93 خاتمه یافت و طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی توسط سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنده فاصله پنج سال بعد و قبل از این طرح را بررسی کردم که نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پنج سال منتهی به خاتمه طرح خودکفایی گندم، 92 میلیون تُن گندم خریداری شده و در پنج سال بعدی که طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی جایگزین آن شد، 45 میلیون تُن گندم خریداری شد.

خاوازی افزود: در پنج سال منتهی به خاتمه طرح خودکفایی گندم، 19 میلیون تُن واردات داشتیم اما در پنج سال بعد میزان واردات گندم 5.4 میلیون تُن بوده است و نمایندگان نگران نباشند و بدانید که طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از طریق اعتبارات دیگری مورد حمایت قرار گرفته است.

وی یادآور شد: 55 درصد اعتبارات طرح خودکفایی گندم صرف ناظران گندم شد و همه ناظران گندم در سال 92 جذب وزارت جهاد کشاورزی شدند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مدیریت واردات با وزارت جهاد کشاورزی نیست و از سوی دیگر، کشور باید ذخایر استراتژیک داشته باشد اما تولید گندم به اندازه مصرف داخلی وجود دارد.

خاوازی افزود: ما برای نیاز داخلی گندم در کشور هیچ مشکلی نداریم و به اندازه کافی تولید شده اما هر کشوری باید ذخایر استراتژیک داشته باشد که بین سه تا پنج میلیون تن است.

وی اظهار داشت: گندمی که وزارت صمت وارد می‌کند، برای تأمین ذخایر استراتژیک است و ذکر این نکته حائز اهمیت است که ما در محصولاتی چون جو، ذرت و کنجاله سویا ذخایر خوبی داریم و به بیان بهتر، ذخایر ما کامل است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی از دوستان می‌گویند خرید گندمی که اتفاق می‌افتد با اعدادی که شما مطرح می‌کنید، فاصله زیادی دارد؛ بنده باید بگویم که وزن خوشه را در اسفندماه برآورد می‌کنیم و البته هیچ کشاورزی مجبور نیست گندم خود را به دولت بفروشد اما معمولاً قیمت گندم متأثر از محصولاتی چون ذرت و جو است و اگر قیمت ذرت و جو بالا باشد معمولاً گندمکاران هم گندم را نمی‌فروشند.

خاوازی اضافه کرد: ما در حال حاضر حدود 17هزار کمباین داریم اما به 14هزار کمباین دیگر نیاز داریم و این مسئله نیازمند کمک دولت و مجلس شورای اسلامی است.

وی تصریح کرد: ما 70 درصد گندم مورد نیاز را از کشت آبی تهیه می‌کنیم و هم دولت و هم مجلس باید کمک کنند تا ذخایر استراتژیک در کشور تأمین شود که لازمه‌اش آن است که وضعیت مکانیزاسیون ارتقاء یابد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: آنچه امروز می‌تواند به ما کمک کند، بخش قیمت‌گذاری است و تلاش می‌کنیم که دولت قیمتی را برای خرید تضمینی گندم بگذارد تا گندم‌کاران ترغیب شوند و گندم بکارند و ما این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

خاوازی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که به اندازه کافی یارانه بگیریم تا قیمت محصولات کشاورزی به تعادل برسد، گفت: مجلس در بودجه 1400 باید به وزارت جهاد کشاورزی در بحث تسهیلات، اعتبارات و سرمایه در گردش کمک کند. همچنین بانک مرکزی هم باید منابعی را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد تا مشکلات این وزارتخانه مرتفع شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها